Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ongelma on seuraavanlainen:

Kuuma päivä ja ilmastointi automaattiasennossa. Puhaltaa kylmää, vaikka nostin ACC:n lukeman 26 asteeseen ja kabiinissa alkoi jo paleltaa. Kalibroin ilmastoinnin, ei vikakoodeja, eikä pahemmin vaikutusta kylmään puhallukseen. Tuossa lootaremontin aikana käytin sisäilman anturin irti ja putsasin ja puhaltelin. Olisinkohan onnistunut rikkomaan tuon anturin? Jos ilmastointi ei saisi kunnolla tietoa, että on jo viileää sisällä vaan lykkää koko ajan kylmää. Ainakin tuli huomattua, että kylmää todellakin tulee. Oli pakko laittaa manuaalisäädöille. Vinkkejä kiitos!

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Pyöriikö tuo sisäilman anturin ropeli kun autossa virrat päällä ja ACC AUTO:lla? Lämpötila nousee anturissa liian korkeaksi, kun tuo ropeli ei pyöri. Itte sain pyörimättömäksi tuon myös, kun puhdistin / voitelin pärisevää anturia... pakko oli hankkia toimiva tilalle.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Liikkuuko lämmönsäätimen läpän tanko, kun ajelet moottoria edestakaisin lämpötilanappuloilla?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jope kirjoitti:Liikkuuko lämmönsäätimen läpän tanko, kun ajelet moottoria edestakaisin lämpötilanappuloilla?
Täytyypä käydä testaamassa, jos sen huomaisi. Täällä vaan oli eilen sikamaisen lämmin päivä. Pitäisi saada auto varjoon ja kokeilla.

Omat epäilykseni kohdistuvat tuohon sisäilmananturiin, mutta onhan tuokin mahdollista. Kunhan ei olisi nyt mitään hirveän kallista...

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

G-mies kirjoitti:[Täytyypä käydä testaamassa, jos sen huomaisi. Täällä vaan oli eilen sikamaisen lämmin päivä. Pitäisi saada auto varjoon ja kokeilla.
Ei ulko- tai sisälämpötilällä ole mitään vaikutusta tuohon, läpän kuuluu liikkua aina, jos näppäilet lämpötilaan valintojen LO ja HI välillä.

Sitä paitsi lämpötilalle ei ole manuaalisäätöä. Jos nyt palellessasi esim. laitoit puhallusta pienemmälle ja suuntausta muualle, lämpötilansäätö oli edelleen sisäilma-anturin ja lämmönsäätömoottorin ja läpän varassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tajusin itsekin oman kömpelön tekstini, mutta hieman liian myöhään :lol:. Kylmäähän sieltä tulee koko ajan, jos anturi niin haluaa, oli auto sitten auringossa tai varjossa.

Mistä muuten näen tarkalleen, että liikkuko tuo läppä tai sen tanko? Ainakin moottori toimii, kun lämmönsäätönappuloista valitsee suuntaan tai toiseen.

Sisäilmananturin propelli ainakin pyörii, sen kävin testaamassa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Onko anturin sähkömoottorin liittimiä mahdollista kytkeä väärin (siivekkeet pyörivät väärään suuntaan)? Oletko testannut, pysyykö paperinpalanen kiinni anturin ristikossa?

Teemu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

G-mies kirjoitti:Mistä muuten näen tarkalleen, että liikkuko tuo läppä tai sen tanko?
Läppää ei oikein pääse näkemään, mutta läpän vipu näkyy akvaariokotelossa apukuskin puolella. Tai näkyyhän vastaavasti toiselta puolelta se läppäakselin toinen pääkin, sen parin milliln verran mitä tulee kotelon kyljestä ulos.

http://www.quasimotors.com/Blower_motor_flaprod.htm
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/133_3302_1.JPG

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33254
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36213

Sisäilman anturin propellin muotoilu on sellainen, että ihan sama mihin suuntaan pyörii, ilma vaan virtaa keskeltä reunoille ja imu syntyy keskelle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No nyt on kyseinen vipu tarkistettu ja ehjältä näyttää ja toimii. Kävin näppäilemässä lukemat laidasta laitaan ja ennätin katsomaan, kun vipu liikkui akvaariossa. Tänään taas kaikki tuntui pelaavan suht normaalisti. Katsotaan, kun tulee seuraava kunnon hellepäivä. Seuraava vikakohde on nimittäin se sisäilmanhaistelija. Onneksi löytyy Rikulta hyllytavarana.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Mikäs tuon sisäilma-anturin mittausarvo on?
Eli esim 20 astetta--->=xxxx Ohmia
Mulla jumitti tuo propelli ja piti aikamoista ääntäkin. Putsasin koko hokötyksen varovasti paineilmalla, joka auttoi aika hyvin: Ääni katosi, eikä lämpötila kabiinissa enää jumitu niinkuin ennen. Vielä olis kuitenkin toivomisen varaa...
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti:Mielestäni tonnarissa on ominaisuus että todella kuumalla ilmalla ACC yrittää saada auton liian tehokkaasti kylmäksi ja silloin ei ole kivaa pitkällä matkalla(tai sitten kaikissa ajamissani on ollut vika).
Samanlaiset havainnot minullakin (siis silloin kun kylmäkone on suostunut toimimaan).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

V.J.S kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Mielestäni tonnarissa on ominaisuus että todella kuumalla ilmalla ACC yrittää saada auton liian tehokkaasti kylmäksi ja silloin ei ole kivaa pitkällä matkalla(tai sitten kaikissa ajamissani on ollut vika).
Samanlaiset havainnot minullakin (siis silloin kun kylmäkone on suostunut toimimaan).
Sanoisinpa melkein, että ACC:ssä on joku vika, jos puhallus pitkällä matkalla käy epämiellyttäväksi. Alussahan se puhallus on kovaa, kun tavoitteena on saavuttaa toivottu lämpötila mahd nopeasti. Ainakin oma ACC on jo vuosia pitänyt lämmön mukavan tasaisena kovilla helteillä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pykälä kirjoitti: Sanoisinpa melkein, että ACC:ssä on joku vika, jos puhallus pitkällä matkalla käy epämiellyttäväksi. Alussahan se puhallus on kovaa, kun tavoitteena on saavuttaa toivottu lämpötila mahd nopeasti. Ainakin oma ACC on jo vuosia pitänyt lämmön mukavan tasaisena kovilla helteillä.
Katsotaan, sanoi lääkärismies. Ens viikon tiistaille buukattu aika ilmastoinnin täytölle, toivottavasti nyt ehjällä lauhduttimella ja uudella letkulla toimisi vähän pidempään kun viimeksi...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

sanokaapas mikä on acc1 vikakoodi 1 ku kalibroi?!
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Eiks toi kerro vaan sen löydettyjen vikojen määrän? ...joutuu Techillä hakeen vikakoodin ainakin ACC2:ssa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin