Jarrutehostin --> imusarja -ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Jarrutehostin --> imusarja -ongelma

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

toivottavasti joku tajuaa:

eli jarrutehostimesta (alipainetehostaja?) lähtee läpivienti imusarjaan. korjausukko huomasi toista remppaa tehdessä että läpiviennistä käy suhina, eli läpivientikumi on vaurioitunut..

onko tietoa kumin hinnasta tai onko kellään ollut vastaavanlaista ongelmaa?

taitaa olla muuten foorumin paskin ongelmakuvaus...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jarrutehostin --> imusarja -ongelma

Viesti Kirjoittaja masas »

Og900:een vaihtelin joka toinen vuosi sitä imusarjan päällä olevaa läpivienti kumia. ja ei se ainakaan maksanu saapilla paljoakaan. Mutta nyt on vuotoa samalla puolella mutta (prkl) jarrutehostimesta imee nyt ilmaa. Oireena pätasainen tyhjäkäynti, mutta kun painaa jarrua käynti tasaantuu ja "suhina" loppuu, kun painaa polkimen voimalla pohjaan, niin meinaa sammua.

Onkos kukaan klupilainen "törmänny" samaan ongelmaan ja onko kukaan vaihtanu jarrutehostinta? WIS:siä lukiessa tulee mieleen ettei ole niin "helppo" vaihtaa kuin kuvittelisi.

Ps. vaihdetaan ongelman korjausta ... :D Mä hankin sen läpiviennin ja asennuksen ja jne.. :wink:
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jarrutehostin --> imusarja -ongelma

Viesti Kirjoittaja masas »

kävin kyselemässä tehostimen hintaa, 447 € :cry:
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Jarrutehostin --> imusarja -ongelma

Viesti Kirjoittaja tosu »

Nyt on ilmennyt omassa 9-5:ssa samanlaista ongelmaa. Autoa tutkittu viimeisen vuoden aikana useasti johtuen CE-valon syttymisestä (noin 150-500 km välein). Joka kerta sama koodi eli P1181 (summautuva polttoainesopeutus). Kokeiltu uudella ilmamassamittarilla, lambdalla ja vaihdettu koko letkuhässäkkä imusarjan ja tehostimen välillä. Viimeksi tarkistettiin vielä mahdolliset ilmavuodot laittamalla ylipaine imuputkeen jolloin löytyikin yksi vuotava liitos. Häiriövalo ei syty enää mutta nyt jarrupoljin toimii hieman oudosti; kun nostaa jalan jarrulta lähtiessä poljin seuraa viiveellä ja tuntuu nousevan tahmaisesti. Huomaisin myös oireen joka yllä kuvattiin, eli epätasaisen tyhjäkäynnin kun jarrupoljinta ei paineta. Yleensä (automaatti) kun jarru on aina painettuna esim liikennevaloissa, niin auto käy hyvin, mutta kun laittaa vapaalle eikä paina poljinta niin tyhjäkäynti alkaa soutaa (nopeita vaihteluita). Onko kenelläkään ollut samantapaisia ongelmia, alkaa pahasti tuntua jarrutehostinongelmalta.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jarrutehostin --> imusarja -ongelma

Viesti Kirjoittaja masas »

Mulla oli tuossa "ylläolevassa" tekstissä tuo vika. Jarrutehostin vuoti, uuden tilasin tuolta: http://www.eeuroparts.com/Main/Home.aspx

http://www.eeuroparts.com/Main/PartDeta ... id=5390844

Silloinen hinta oli n.130€ (ovat näemmä nostaneet hintaa ) ) ja lopullinen kustannus kotiin kannetuna, (en muista tarkalleen) mutta noin puolet halvempi kuin marmorilla.
PCS hoiti asennuksen.

Ilmavuodon kuuli kun ei painanut jarrua, ja suhina hävis kun painoi jarrua, lisäksi oli tuo käyntiongelma.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarrutehostin --> imusarja -ongelma

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Mulla oli irronnut siitä imusarjassa olevasta läpiviennistä juurikin tuo kuminen o-renkula ja se punainen muoviosa. Treen metroautosta ostin uuden läpivientipalikan ja aattelin sen vanhan irtoavan helpolla, mutta toisin kävi. Lopulta menin takas metroauton pikahuoltoon vaihdattaan kyseisen palikan ja seurasin vierestä miten se vanha oikeen irroitetaan... noh asentaja kiersi sinne pultin ja väänsi rengasraudalla ja johan irtos :D Uus meni painamalla takas ja vuodot loppu siihen. Kyseinen palikka makso muistaakseni n.10€
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Jarrutehostin --> imusarja -ongelma

Viesti Kirjoittaja tosu »

Letkusto imusarjan ja jarrutehostimen välillä on tosiaan vaihdettu kesällä, samoin se lisäpumpussa oleva liitin. Kaikki liitokset tuntuu ja näyttää tiiviiltä, joten vika tuskin on letkuissa tai liitoksissa. Koitin myös kuulostella kuuluuko suhinoita jarrua painettaessa tai päästettäessä, mutta en huomannut mitään. Pitää huomenna vielä käydä liikkeessä kyselemässä olisiko ehdotuksia ja tarkistamassa mahdolliset vikakoodit vaikka CE valo ei palakaan. Taitaa Metrossa maksaa tehostin kaksi kertaa sen mitä saa netistä tilattuna.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jarrutehostin --> imusarja -ongelma

Viesti Kirjoittaja masas »

Kannattaa ottaa se tehostimelle tuleva "letku" irti ja pitää se peukalolla tukittuna ja vaikka laittaa vaimo käynnistämään auto, jos tyhjäkäynti on normaali, vika on todennäköisesti tehostimessa, laita "letku" takas, niin tyhjäkäynti pitäis taas alkaa "valtelemaan".

ei sieltä mitään vikakoodeja löydy jos ei valopala.

Testaa tuolla yllämainitulla tavalla.

Osaa ootellessa jos vika valo syttyy, niin sen saa nollattua akunkengän irroituksella. (itse ajelin vian todettuani vajaa 10 kk 8O ) kesä kuumalla ja kaupungissa tuon vikavalon sai useestikkin päälle
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Vastaa Viestiin