Rengasmelu
Rengasmelu
Onkohan kellään muulla vastaavaa havaintoa. Talvirenkailla (Hakkapeliitta 4) auto kulki kuin sukkasillaan. Välittömästi kesärenkaille vaihdon jälkeen alkoi mielestäni hirveä rengasmelu. Eli vika tuskin on muualla. Alle tuli laitettua hiljaisiksi kehutut Nokia Hakka H:t (215/55/16). Oma kokemukseni on kuitenkin aivan päinvastainen. Pettymykseni keskellä minua alkoi melkein naurattaan. Varsinkin noin 100km/h nopeudessa olo on kuin Saabin potkurikoneen (lentokone) kyydissä. Ääni on aivan samanlainen ja yhtä häiritsevä kuin lentokoneessa istuisi moottorin vieressä.
Eli onko nuo renkaat todella noin äänekkäät, vai onko vika jossain muualla? Aikaisemmin minulla oli samankokoiset Michelinit, enkä mielestäni pitänyt niiden ääntä häiritsevänä.
Eli onko nuo renkaat todella noin äänekkäät, vai onko vika jossain muualla? Aikaisemmin minulla oli samankokoiset Michelinit, enkä mielestäni pitänyt niiden ääntä häiritsevänä.
Viimeksi muokannut l150040, Pe Kesä 12, 2009 06:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Rengasmelu ja Nokia Hakka H
joku rengasmalli tuottaa eri taajuista / tyylistä ääntä kuin joku toinen rengasmalli ja jossakin autossa tietty taajuus tulee paremmin "läpi / johtuu" korviin kuin jossakin toisessa, eli autossa A oleva hiljainen rengas ei välttämättä ole hiljainen autossa B "korvan mukaan". Kuvion malli, kumin kovuus, runkorakenne jne. jne. jne. vaikuttaa.l150040 kirjoitti:Onkohan kellään muulla vastaavaa havaintoa. Talvirenkailla (Hakkapeliitta 4) auto kulki kuin sukkasillaan. Välittömästi kesärenkaille vaihdon jälkeen alkoi mielestäni hirveä rengasmelu. Eli vika tuskin on muualla. Alle tuli laitettua hiljaisiksi kehutut Nokia Hakka H:t (215/55/16). Oma kokemukseni on kuitenkin aivan päinvastainen. Pettymykseni keskellä minua alkoi melkein naurattaan. Varsinkin noin 100km/h nopeudessa olo on kuin Saabin potkurikoneen (lentokone) kyydissä. Ääni on aivan samanlainen ja yhtä häiritsevä kuin lentokoneessa istuisi moottorin vieressä.
Eli onko nuo renkaat todella noin äänekkäät, vai onko vika jossain muualla? Aikaisemmin minulla oli samankokoiset Michelinit, enkä mielestäni pitänyt niiden ääntä häiritsevänä.
Oliko nopeusluokka sama molemmissa jos leveys ja koko muuten täsmää??
Re: Rengasmelu ja Nokia Hakka H
Itsellä on liki vaihtokuntoiset 205/55/16 Hakka H:t alla Sport Sedanissa, eivätkä ne kyllä mitään potkurikoneeseen verrattavaa ääntä pidä. Matalaa jyminää kylläkin. Olen kyllä Continentaleja miettinyt noiden tilalle.l150040 kirjoitti:Onkohan kellään muulla vastaavaa havaintoa. Talvirenkailla (Hakkapeliitta 4) auto kulki kuin sukkasillaan. Välittömästi kesärenkaille vaihdon jälkeen alkoi mielestäni hirveä rengasmelu. Eli vika tuskin on muualla. Alle tuli laitettua hiljaisiksi kehutut Nokia Hakka H:t (215/55/16). Oma kokemukseni on kuitenkin aivan päinvastainen. Pettymykseni keskellä minua alkoi melkein naurattaan. Varsinkin noin 100km/h nopeudessa olo on kuin Saabin potkurikoneen (lentokone) kyydissä. Ääni on aivan samanlainen ja yhtä häiritsevä kuin lentokoneessa istuisi moottorin vieressä.
Eli onko nuo renkaat todella noin äänekkäät, vai onko vika jossain muualla? Aikaisemmin minulla oli samankokoiset Michelinit, enkä mielestäni pitänyt niiden ääntä häiritsevänä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Rengasmelu ja Nokia Hakka H
Itsellä kuului edellisen rengasparin loppupuolella sellainen jumalaton ulvonta. Syykin selvisi renkaita vaihdettaessa: Takarengaat olivat kuluneet epätasaisesti ja aiheuttivat tämän helvetinmoisen renkaan pyörimisnopeuden mukana kasvavan ulvonnan (WOUwouWOUwouWOUwouWOU...) Iskarit olivat ilmeisesti jo niin huonona syksystä, että aiheuttivat tuon epätasaisen kulumisen parissa kuukaudessa!
Ei tarkoita, että tässä tapauksessa olisi ksye samasta, mutta kannattaa varmuuden vuoksi vilkaista renkaita - etteivät vaan olisi kuluneet epätasaisesti. Varsinkaan, jos ääni kuuluu heti alle laitettaessa.
Ei tarkoita, että tässä tapauksessa olisi ksye samasta, mutta kannattaa varmuuden vuoksi vilkaista renkaita - etteivät vaan olisi kuluneet epätasaisesti. Varsinkaan, jos ääni kuuluu heti alle laitettaessa.
9-3SS Aero 2005
Re: Rengasmelu ja Nokia Hakka H
Renkaissakin on eroa melun suhteen, mut silti se melun kovuus riippuu siitä missä siellä tiellä ajelee, eli ajeleeko urissa(kraatereissa) tai sitten pois urista, siinä on huomattava ero vaikka olisi mitkä kumit alla.
Re: Rengasmelu
Nyt alla on jo kolmannet eri renkaat ja vanteet, joten vika on pakko olla muualla. Melu on siis riippuvainen nopeudesta ja kuuluu mielestäni etuoikealta. Moottorin kierroksilla ja ajoalustalla ei ole merkittävästi vaikutusta meluun. Melu loppuu, jos autolla kaarretaan oikealle. Vasemmalle kaarrettaessa melu pysyy entisellään. Melu on siis sellaista nopeuden mukaan vaihtuvaa jylinää. Aikaisemmin taisinkin sanoa sitä potkuriturpiini koneen ääneksi. Muita oireita en ole havainnut.
Eli syyllinen lienee joku pyörivä osa etuoikealla. Miten esim. pyöränlaakeri oireilee vanhentuessaan? Vai keksiikö joku muun todennäköisemmän syyllisen.
Eli syyllinen lienee joku pyörivä osa etuoikealla. Miten esim. pyöränlaakeri oireilee vanhentuessaan? Vai keksiikö joku muun todennäköisemmän syyllisen.
Re: Rengasmelu
Minulla ensiasennusrenkaiden sisäreunan kuvio kului siten että joka toinen kuviopala kului huomattavan nopeasti ja aiheutti kovan "mouruamisen" (Good Year Eagle). Nykyiset Nokialaiset eivät kulu samalla tavoin vaikka auton alustalle ei ole tehty mitään muutoksia. Äänikin on "normaali". Eli kannattaa tutkia renkaitten sisäreunan kuvion mahdollista epätasaista kulumista.
Re: Rengasmelu
Moi,
Voisi hyvinkin olla syynä pyöränlaakerit. Muistan yhden tapauksen Porsche Cayenne -05:sta, ihan samanlaisia oireita. Autolla suoraan ajettaessa melu oli todella kova. Heti kun autoa käänsi oikealle tai vasemmalle niin melu hiljeni tai ainakin sen taajuus muuttui. Tässä tapauksessa syynä oli pyöränlaakerit. Molemmat puolet sökönä. Vaihdon jälkeen auto oli paljon hiljaisempi.
Voisi hyvinkin olla syynä pyöränlaakerit. Muistan yhden tapauksen Porsche Cayenne -05:sta, ihan samanlaisia oireita. Autolla suoraan ajettaessa melu oli todella kova. Heti kun autoa käänsi oikealle tai vasemmalle niin melu hiljeni tai ainakin sen taajuus muuttui. Tässä tapauksessa syynä oli pyöränlaakerit. Molemmat puolet sökönä. Vaihdon jälkeen auto oli paljon hiljaisempi.
Re: Rengasmelu
Itsellä 9-3:ssa samanlaiset Hakka H 215/55-16 renkaat ja ovat mielestäni ihan kohtuullisen hiljaiset. Eivät tosin ihan yhtä hiljaiset kuin kitkat (Nokian Hakkapeliitta RS). Itsellä meni viime kesänä femmasta oikea etupyörän laakeri (ääni alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta) ja oireena noin 50-60 km/h nopeudessa alkava rohina joka hiljeni oikelle kääntyessä. Joten äänen lähteeksi sinullakin voisi veikata oikeaa etupyörän laakeria. Femmassa kilometrejä mittarissa noin 85t laakerin hajotessa, joten auton kilometrimäärä sinällään ei paljoa kerro.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Rengasmelu
2002 ajoon otetusta SS:stä meillä meni 90tkm mennessä molemmat etupyörän laakerit. Lähinnä oire oli vouvaava ääni moottoritienopeudella, hiljeni jos ajoi ramppiin, jossa viallinen laakeri oli sisäkurvissa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Rengasmelu
Tuo viimenen Ristom:n kommentti täsmää tuohon.l150040 kirjoitti:Nyt alla on jo kolmannet eri renkaat ja vanteet, joten vika on pakko olla muualla. Melu on siis riippuvainen nopeudesta ja kuuluu mielestäni etuoikealta. Moottorin kierroksilla ja ajoalustalla ei ole merkittävästi vaikutusta meluun. Melu loppuu, jos autolla kaarretaan oikealle. Vasemmalle kaarrettaessa melu pysyy entisellään. Melu on siis sellaista nopeuden mukaan vaihtuvaa jylinää. Aikaisemmin taisinkin sanoa sitä potkuriturpiini koneen ääneksi. Muita oireita en ole havainnut.
Eli syyllinen lienee joku pyörivä osa etuoikealla. Miten esim. pyöränlaakeri oireilee vanhentuessaan? Vai keksiikö joku muun todennäköisemmän syyllisen.
Eli olisko pyöränlaakeri ja kun kuormitus vähenee, niin ääni pienenee/häviää??
Re: Rengasmelu
Nyt on vika korjattu, ja auto on ihanan hiljainen. Vaihdoin siis oikean etupyörän laakerin. Muutamia huomioita:
- Merkkiliikkeessä laakerisarja olisi maksanut reilu 400 euroa ja tarvikeliikkeessä noin 150 euroa. Tarvikeliikkeen laakerisarja oli alkuperäinen ja anturilla varustettu (= sama laakerisarja). Onneksi kyselin.
- Periaatteessa vaihtaminen oli yksinkertaista ja johdonmukaista
- Käytännössä melkein jokainen vaihe oli täyttä tuskaa. Jarrusatulan pultit oli niin tehokkaasti ruuvilukittu, että puolen metrin hylsyn varrella sain juuri ja juuri pultit auki hirveän suostuttelun jälkeen (lämpöä ja muuta shokkikäsittelyä). Onneksi oli torx-pultit. Jarrulevy oli jämähtänyt napaan todella lahjakkaasti. Onneksi sain sen puolen tunnin suostuttelun jälkeen irti suorana. Vetoakseli oli niin kireällä navassa, että hajotin yhden medium-kokoisen ulosvetäjän. Ja kaikki tämä 3 vuotta vanhassa autossa
- Merkkiliikkeessä laakerisarja olisi maksanut reilu 400 euroa ja tarvikeliikkeessä noin 150 euroa. Tarvikeliikkeen laakerisarja oli alkuperäinen ja anturilla varustettu (= sama laakerisarja). Onneksi kyselin.
- Periaatteessa vaihtaminen oli yksinkertaista ja johdonmukaista
- Käytännössä melkein jokainen vaihe oli täyttä tuskaa. Jarrusatulan pultit oli niin tehokkaasti ruuvilukittu, että puolen metrin hylsyn varrella sain juuri ja juuri pultit auki hirveän suostuttelun jälkeen (lämpöä ja muuta shokkikäsittelyä). Onneksi oli torx-pultit. Jarrulevy oli jämähtänyt napaan todella lahjakkaasti. Onneksi sain sen puolen tunnin suostuttelun jälkeen irti suorana. Vetoakseli oli niin kireällä navassa, että hajotin yhden medium-kokoisen ulosvetäjän. Ja kaikki tämä 3 vuotta vanhassa autossa
Re: Rengasmelu
Mikä kumma on tuo pyörän navan kiinnitys pulttien kanta?
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3583
Taitaa itseläkin laakeri metelöidä.
Oikealle kääntäessä voimistuu ja samoin jarruttaessa.
Mikäs se on myyjä liikkeen vastuu tällaisessa asiassa? viikko sitten ostettu?
Silloin auto oli ihan kohtuu hiljainen mutta nyt reilu 1000 km ajon jälkeen ääni on n. 90 :n nopeudessa alkanut häiritsemään , ainakin mieltä.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3583
Taitaa itseläkin laakeri metelöidä.
Oikealle kääntäessä voimistuu ja samoin jarruttaessa.
Mikäs se on myyjä liikkeen vastuu tällaisessa asiassa? viikko sitten ostettu?
Silloin auto oli ihan kohtuu hiljainen mutta nyt reilu 1000 km ajon jälkeen ääni on n. 90 :n nopeudessa alkanut häiritsemään , ainakin mieltä.
Re: Rengasmelu
E-torx eli ns. vastatorx. Koosta ei tietoa.yxipexi kirjoitti:Mikä kumma on tuo pyörän navan kiinnitys pulttien kanta?
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3583
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977