Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tinke
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 11:59

Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Viesti Kirjoittaja Tinke »

Auto kuninkaallinen Saab 9000 cse-97 2.0t...
Vain lohkolämmitin puuttuu...millanen homma laittaa itse? Onko kokemuksia mm. valmis reikä lohkossa? sisälämmittimen läpivienti ym ym...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tulppa eli ns. pakkasproppu saattaa olla sitten TOUDELLA tiukassa, eli ei kannata millään biilteman upeesti kromatulla 10€:n pihtisarjalla auton keula tunkattuna ylös lähteä edes onneaan kokeilemaan...Eli jos on kunnon vehkeet, vaikeinta on tulpan poisto, loppu on lasten leikkiä. Mainittakoon nyt vielä, että itse en hommaan ryhtynyt, vaan vein pajalle kun tonniseen lohkis asennettiin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Tulppa lähtee varsin helposti lyömällä tuurnalla reunaan, jolloin se pyörähtää poikittain. Sen jälkeen se vedetään ulos pihdeillä.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Lohkolämmittimen saa laitettua "yläkauttakin", vähän on huono näkyvyys, peili apuun, mutta onnistuu. Itse sähläsin ja jo irtonainen proppu lipesi pihdeistä ja putosi lohkon sisään. Mutta ei näemmä pääse kuin puoliksi piiloon ja vähän enempi huolellisuutta niin se tuli pois. Työläämpi homma on sisälämmittimen johdon vienti. Purettavaa on lämppärin päältä musta muovi ja käsinelokero. Tuon jälkeen johto on jo suht helppo vetää.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

No nyt on meikäläisellä työn alla lohkolämppärin asennus Auto tosin NG900 mutta laitoin tähän koska homma lienee täysin sama.

Sain kyllä sen pakkaspropun irti mutta ulos ei tahdo tulla millään. Olisko vinkkejä millaisilla pihdeillä tmv. kantsii yrittää ?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9385
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Irrottamalla sylinterikansi, turbo, pakosarja ynnä muut apulaitteet saadaan aikaiseksi hyvät asennustilat :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

ng900aero kirjoitti:Irrottamalla sylinterikansi, turbo, pakosarja ynnä muut apulaitteet saadaan aikaiseksi hyvät asennustilat :D
No tämä on nyt sillä tavalla helpompi projekti että turboa ei ole. Otin jo alemman jäähdytysputken ja pakoputken ekan kattiosan pois ja tilaa kyllä on jonkin verran.

Kyse on nyt lähinnä siitä että proppu on jo irti ja vapaana mutta en ole keksinyt millä sen saisi vedettyä ulos, ainakaan tavallisilla kärkipihdeillä ei tuntunut onnistuvan. Proppu ei myöskään tunnu menevän sisään vesitilaan vaan jos sitä työntää sivulle jää noin sentin verran reiän kohdale.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

cc kirjoitti: Työläämpi homma on sisälämmittimen johdon vienti. Purettavaa on lämppärin päältä musta muovi ja käsinelokero. Tuon jälkeen johto on jo suht helppo vetää.
Mulla on Calixin sisäjohto (lohko on jo paikallaan) odottamassa asennusta joskus tulevaisuudessa. Mietin, että kun autossa on myös etumatkustajan airbag, niin vaikeuttaako se sisäpiuhan vetämistä paljon?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

En usko

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Trooper_75 kirjoitti:
cc kirjoitti: Työläämpi homma on sisälämmittimen johdon vienti. Purettavaa on lämppärin päältä musta muovi ja käsinelokero. Tuon jälkeen johto on jo suht helppo vetää.
Mulla on Calixin sisäjohto (lohko on jo paikallaan) odottamassa asennusta joskus tulevaisuudessa. Mietin, että kun autossa on myös etumatkustajan airbag, niin vaikeuttaako se sisäpiuhan vetämistä paljon?
Itse pujotin aikoinaan sisähaaran apukuskin puolelta jäykän sähköjohdon kanssa. Toisessa tonnarissa on airbag myös apparin puolella ja pitäisi kanssa viedä sisähaara konehuoneesta kapiinin puolelle.

Lohkolämmittimen asennutin paikalleen Saabilla, mutta johdot olin vetänyt valmiiksi haluamalle puolelle (Motonetin sarja). Tällä tavalla varmistin takuun lämmittimen asennuksen tiiviydelle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä se plommi sieltä ulos tulee kun ottaa plommin reunasta kiinni ja pihdet reunaa vasten vääntää.

Omaan tontuun laitoin kuskin puolelta tuon sisä lämppärin johdon sisään. ja mulla on apparin tyynykin. Ihan pujottelemalla sitten tuo panssari johto tuolta kojetaulun takaa ja konsolin takaa kohdalleen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Muokkaa proppu soikeeksi pihdeillä, ruuvarilla ym. niin sitten mahtuu ulos. Varo ettet kolhi reiän reunoja ettei rupee vuotamaan.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille. Proppu lähti lopulta ulos kahdella ruuvarilla vääntämällä.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »


9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Laitoin juuri sisähaaran tonnariin ja ei olisi tarvinnut ottaa ollenkaan kojelaudan alustaa irti vänkärin puolelta. (autossa myös vänkärin bagi) Riitti että otti kajarin ritilän ja bagin alla olevan kojelaudan kappalen pois. Tilaa oli riittävästi pujotella johto alas.
Ongelmana oli vain että vanhan mallin Calixin johto ei mahtunut rintapellin reiästä läpi. Siinä kun meni ennestään jo joku muoviputki. Defan liitin olisi mahtunut.
Viimeksi muokannut anttipa, Su Marras 27, 2005 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Jerkku
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 11:05
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jerkku »

Tää on ehkä aavistuksen off topic, mutta olen pitkään ollut siinä luulossa että lohkolämmittimet on alunperin Suomeen myydyissä autoissa jotakuinkin "vakiovaruste", ts. lähes jokainen ottaa sen mukaan ostaessaan uutta autoa, vähän niinkuin talvirenkaatkin...
Suht aloittelevana saabistina (2. Saab hommattu pari kuukautta sitten) olen ruvennut funtsimaan asiaa uudestaan kun kummassakaan ei ole ollut lohkista, vaikka kaikissa aikaisemmissa (halvoissa ja vanhoissakin) vehkeissä moinen kapistus on kyllä ollut.
Eli onko Saab liian hyvä talviauto, vai mistä moinen? Ja mitkä syyt saavat autonostajan jättämään lohkolämmittimen pois ostoslistalta, etenkin Suomen olosuhteissa?
Asiasta miljoonanteen, hieno foorumi, erittäin hieno klubi ja ennen kaikkea, kiva kuulua joukkoon!

Nim. Saabismi on geeneissä, tai vähintäänkin äidinmaidossa...
Mikko #2668

VW Passat 1.8 T -04
Seat Cordoba 1.6 se -99

aiemmin Saab 90, 900, 9000 (viimeisenä 9k JBR-8**)
Vastaa Viestiin