vapaakytkin taas

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
oramsa
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:08
Paikkakunta: Espoo

vapaakytkin taas

Viesti Kirjoittaja oramsa »

Siis voisiko joku valaista mitä se vapaakytkin oikein tekee? En omista kuuppaa (vielä) mutta olisi kiinostavaa saada valaistus tähän asiaan. Kiitos jo etukäteen!
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vapaakytkin oli kaikissa kajakiessa, mutta myös ensimmäisissä 99:ssä.
Eräänlainen puoliautomaattihan sellainen laatikko on. Käytöss ainakin minulla jatkuvasti. Säästää mukavasti polttoainetta, kun rullaa vapaalla. Moottorijarrutuksen puute pitää muistaa kuitenkin.
# 419 Vesa Pohjalainen
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Mimmi kirjoitti:Vapaakytkin on keskipakokytkin, joka irrottaa vaihteiston moottorista päästämällä kaasun tyhjäkäynnille.
Minun käsityksen mukaan vapaakytkin ei ole varsinainen keskipakokytkin. Keskipakokytkimessä palat ottavat ulkokehään kiinni keskipakovoiman vaikutuksesta.

Vapaakytkimen rullien kiinnittyminen perustuu rullien kiilautumiseen ulkokehän ja sisäkehän (mikä lie oikealta nimeltään) väliin. Rullat irtoavat ulkokehästä, kun moottorin pyörimisnopeus on pienempi kuin vaihteiston sisään menevän akselin. Rullat taas kiilautuvat ulkokehän ja sisämokkulan väliin, kun pyörimisnopeus moottorissa ja vaihteistoon menevällä akselilla on sama.
Korjatkaa vielä, jos joku yksityiskohta ei mennyt ihan korjaamokäsikirjan mukaan :lol:
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vapaakytkimen alkuperäinen syy oli 2-tahtimoottoreissa. Koska niiden voitelu tapahtuu polttoaineseoksen avulla, muuttuu voitelu liian niukaksi kun kaasupoljin päästetään ylös, kaasuttimen läppä kääntyy kurkussa poikittain ja voitelevan polttoaineseoksen määrä laskee joutokäyntitasolle. Eli 2-tahtimoottori lähinnä leikkaisi kiinni jos moottorilla jarrutettaisiin, ei nopeutta hidastettaisiin vaihde kytkettynä.
4-tahtimoottorin osalta tätä samaa tarvetta ei ole, mutta miksi ei annettaisi auton ajotilanteen salliessa vapaasti rullata ilman moottorin jarruttavaa vaikutusta? Se säästää moottoria, vaihteistoa ja vetoniveliä turhalta rasitukselta ja polttoainettakin säästyy kun joutokäynnillä oleva moottori ei ime suuria määrä seosta sisäänsä.
Mutta vapaakytkin on yksi ylimääräinen osa autossa ja sitä välttämättä 4-tahtiautoissa tarvita kuten historia todistaa, ja siksi siitä on luovuttu.
Toimintaperiaate on kuten yllä jo on kerrottu: kaksi sisäkkäin pyörivää osaa napa ja kuori sekä niiden välissä kiiloina koloissaan toimivat jousien esijännittämät rullat. Kun moottori alkaa lisätä nopeuttaan, kiertyy kytkinakselilla oleva vapaakytkimen napa suhteessa vaihteiston akselilla olevaan kuoreen (kehään), ja välissä olevat rullat kiilautuvat koloissan ja ottavat sen kehän mukaansa ja niin vääntö välittyy edelleen vaihteiston akseleille.
Rakenteeseen kuuluu myös vapaakytkimen mekaanisesti lukitsevat kytkentähampaat, eli vapaakytkin on mahdollista lukita kaasupolkimen yläpuolella olevasta vivusta vetämällä. Tämän tarkoituksena ei ole ollut moottorijarrutuksen mahdollistaminen, vaan 2-tahtimoottorin käynnistäminen hinaamalla. Hampaat ovat niin hintelät että pitää olla hyvin varovainen hinattaessa käyntiin V4:a. Ja tietenkään mitään 96:ta tai alkupään 99:a ei saa (särkymisen uhalla) jatkuvasti ajaa vapaakytkin lukittuna.
Vapaakytkn on hieno juttu ja siitä pitää vain naatiskella.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Olen 30 vuoden kokemuksen jälkeenkin oppinut uutta vapaakytkimen ominaisuuksista. Lähtiessäni Sportilla helatorstaiaamuna wanhojen Saabien tapahtumaan tapahtui kummia. Ajelin kotipolullamme hiljaksiin ykkösellä satakunta metriä ja vaihdoin kakkoselle. Moottorin kierrokset nousivat ja auton vauhti hyytyi - yhteys koneen ja vetopyörien väliltä oli kadonnut kokonaan. Kyseisen kajakin vaihdelaatikko on peruskorjattu viimeisten 3tkm aikana kahteen kertaan, joten arvelin sen lauenneen jälleen ja työnsin auton tien sivuun. Pääsin tapahtumaan Janhusen Sepon hienon postiautonvärisen veenelkun kyydissä.

Hyvinkäällä sain veteraanimekaanikkoguru Pertti Aroselta selvityksen ilmiöön. Pitkään seisseen auton (2v.) vaihdelaatikkoöljy jäykistyy vapaakytkimessä ja estää kuulien normaalin liikkumisen, varsinkin kylmällä ilmalla. Olisin siis aivan hyvin voinut nykäistä vapaakytkimen kiinteäksi ja jatkaa matkaa. Ikävä kyllä äly ei tähän riittänyt. Arosen korjausohje olikin: vapaakytkin kiinteäksi ja baanalle. Laatikon lämmettyä takaisin vapaalle. Jos ei vieläkään toimi, niin öljyt ulos ja petroolia tilalle. Parin minuutin käyttö paikallaan ja petrooli ulos ja uusi öljy sisään - täytyy toimia.

Hyvinkäältä palattuani hyppäsin Sporttiin, panin käyntiin ja katso! "Vika" oli korjaantunut itsestään sään lämmettyä aamun nollalukemista. Kyllä jurppi tuo oma äkkipikaisuus diagnoosin teossa!
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Niinpä niin, joskus oikuttelee. Itselläni 95 vm-73 myös joskus unohtaa työnteon, ei vedä ja moottori vain surisee. Silloin kokeilen muitakin vaihteita ja kumma kyllä, se on auttanut, vaihteleva liikunta nähtävästi vetreyttää.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Meikäläisen vapaakytkin hummailee aina omiaan, kun yrittää liian nopeasti vaihtaa pykälää. Käyttää vaihteen vapaalla ja pistää rauhallisemmin pykälään, jo taas löytyy vetoja. Hurahtaa myös tyhjää silloin, jos kone sattuu nykäisemään kaasua poljettaessa.
On nuo kytkentäholkin hampaat kuluneet sen verran, että tuppaa hyppimään myös vapaakytkimen ollessa kiinteänä. Taitaa kohta olla aika pistään Kempin pikaliimaa :(
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
veenelkku
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 10:31

Viesti Kirjoittaja veenelkku »

Mullakin oli yhdessä aiemmista vaihteistoista sellainen vapaakytkin,että maantieajossa toimi hyvin mutta jos erehdyin kaupunkialueelle ja ensimmäisiin punaisiin valoihin niin...siihen jäin kun vihreät syttyi.Ensin aina sekunti ihmettelyä ja sen jälkeen kabiini täynnä käsiä kun piti etsiä sitä vapaakytkimen lukitushanikkaa kaasupolkimen yläpuolelta,ja tietysti turvavyökin vielä lisäämässä vaikeusastetta...
Jäsen 823

Saab 96 -77
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

veenelkku kirjoitti:Mullakin oli yhdessä aiemmista vaihteistoista sellainen vapaakytkin,että maantieajossa toimi hyvin mutta jos erehdyin kaupunkialueelle ja ensimmäisiin punaisiin valoihin niin...siihen jäin kun vihreät syttyi.Ensin aina sekunti ihmettelyä ja sen jälkeen kabiini täynnä käsiä kun piti etsiä sitä vapaakytkimen lukitushanikkaa kaasupolkimen yläpuolelta,ja tietysti turvavyökin vielä lisäämässä vaikeusastetta...
Tämmöset on aina hauskoja tilanteita jälkeenpäin ajateltuna. Yleensä vitutus on aika korkeella jos auto meinaa hyytyä valoihin tai keskelle risteystä
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin