v4 perävälitys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja tn »

Laakerivaraosanumerointi tuntuu aika ajoin putkahtavan esiin. Ks. Etsi > vaihdelaatikko (92,93, etc. osiosta, mm. "vaihdelaatikko remppa" -ketjussa laakerit ovat yksilöity).
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Tässä kriittisimmät:

240426 ja 1306 nämä siihen pinjoniin
muita mahd. tai tod. näköisesti tarvittavat palikat
6204/22
6304 NR C3 sivuakseli
6304 NR C3 -"-
98305 vapaakytkin
6208 2 C3 lautaspyörä
6007 2 C3 -"-
25x31x21 2 kpl neulalaakeri
25x29x17 2 kpl -"-
16x20x17 1 kpl -"-
25x28x10 (tai13) stefa
27x50x12 -"-

En mene takuuseen listan oikeellisuudessa mutta näin kirjasin jossain vaiheessa omat hankinnat pahvin palaselle.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Kiitos.

Täytyy laittaa laakeritoimittaja tiukalle...

Oliko muita välityksestä kiinnostuneita? Nyt tulis samassa paketissa.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Pitkä välitys paikoillaan tai siis laatikko, joka Laakolla oli Hangossa myynnissä. Muuttui kajakki aika paljon edukseen. V6:lla on kokoajan ollut lämmöt "tapissa" eli vaatinut tarkkailua. Mutta nyt tultiin moottoritiellä 120kmh matkavauhtia kohti satamaa ongelmitta. Ei ollut kiire, kunhan testailin.

Yksi 9:38 välitys olis ylimääräisenä jos jollain on tarvetta. Tai nykyinen ei saksan autobahnalla antaudu... :-)
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Mielenkiintoista! Tero taitaa suorittaa yhdistelmän V6+ aavikkovälitys testin oikein Saksan baanoilla. Todellakin jännä nähdä kuinka tuo kuupan alkujaan 750 cc kakstahtikoneelle suunniteltu - tosin useaan otteeseen vahvistettu - vaihdelaatikko kestää tuon rutistuksen. Jään odottamaan jännityksellä väliaikatietoja ja loppuraporttia :? .
Muistaako joku muuten kuinka vahva motti tossa Teron pirssissä on?
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Tänään palattuna Hollannin reissulta, väliaikatietona että hyvin oli Teron 9:38 kestänyt Tapahtumaan saakka.
Paikalla oli myös homman takana oleva tanskalaisheppu, jolla myös oli mukana myynnissä näitä harvoja periä samaan hintaan mitä viestiketjun alkupäässä oli. Eli aikalailla omakustannushintaan niitä eteenpäin myy. Oli kaikinpuolin symppis heppu.
Kajakin alustasta ihmetteleville. Rokkipulkassa aikoinaan kevyesti viritetyllä 1,7 koneella mittari kelasi alas "kello kuuteen" ja siinä vauhdissa meni kuin juna. Syynä kunnon iskarit, eli ralli bilsteinit edessä ja 900 takabilsteinit takana pystyiskarikoteloihin asennettuna. Eli ei pidä ihmetellä alustan ominaisuuksien riittämistä jos vertailukohta on vanha lintta ties missäkunnossa olevilla iskarilla ja pyöränkulmilla. Alusta kuntoon ekaks, sitten konehuoneen puolelle !
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Hyvin se ottaa 130tkm ajetulla vakio alustalla tonne kakskytävaillekkin saakka. :mrgreen:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Palaillaan juuri Hollannista / Saksasta eli Finnlinesin langalta raapustetaan. Kilometrejä tuli reilut 1500 ja bensaa kului keskimäärin 8.5l/100km. Tarkemmat tulokset, kun on ensin päästy kotiin. Kajakki pelas koko reissun (kopkop) kuin sveitsiläinen kello. Elilen hurautettiin Doesburgista Travemundeen parin pysäyksen kautta ~500km. Moottoritiellä ~115km/h (tomtom:n mukaan) on ihan ok, kone kiertää silloin noin 4000rmp, jos mun varvikello pitää kutinsa. Vieläkin pidemmällä välityksellä V6 menis oikein hyvin. Huippuja en kokeillut, kun oli arvokasta lastia jousella. Vois ehkä 170-180 todellista kulkeakin.


2.3:ssa Fordin mukaan 108Din hv ja olikohan 177Nm, voi olla että kaikki on kutakuinkin tallella edelleen. Enemmän sais olla...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Kohtuu kulutus. Meitin retkikunnalla meni osapuilleen 8,3ltr satasella koko viikon ja 2800 km:n matkalla. Samoin ilmaan mitään huolen häivää. Matkavauhti oli 90- 110 km/h vakio 1,5 kone vakio lootanen 96 kattotelineellä varustettuna. Orkkisauto jolla ajettu nyt 148tkm. Tarkemman kulutuslukeman lasken myöhemmin.

Muuten perävälityksistä. Tein klubilehteen, muistaakseni vuonna -99, artikkelin perävälityksistä. Siinä oli eri 2t välitykset, kisaperät, sonett perä ja muistaakseni 11 hampainen aavikkoperä diagrammeina esitettynä. Saiskohan joku skannattua sen jutun tänne foorumeille. Kummasti diagrammit havainnollistaa miten esim. Sonetin 9:42 perästä ei juuri isoa apua kokonaisvälityksen pidennykseen ole. Asia oli silloin mielessä lähinnä Dieselöintiä ajatellen.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Päivitys: GPS/ matkamittari seurannan perusteella matkamittariin pitäis tulla 15,6% enemmän kilsoja kuin tuli. Täytyy korjata...

Reissulla tuli kilsoja (korjattuna) karvan yli 2200, eli perän sisäänajo hoitu näppärästi parissa viikossa. Bensaa meni keskimäärin 8,52L/100km. Pienimmillääm 8,15l/100km (Lemgo-Doesburg) ja enimmillään 9,4l/100km. Varsin kohtuullista noin isolle kiukaalle, joka on kuitenkin perinteinen 2v/sylinteri, kaasari ja kärjet mallia. Kuormaa oli lähes koko ajan 2 aikuista ja 2 tenavaa, sekä peräluukullinen matkatavaraa. Tohon kun laittaa pruutan, niin aletaan pääseen ekoauto lukemiin...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tai sitten vie sen saman tai jopa enemmän ruutalla. Yllättävän pieneen kulutukseen hyvällä kaasurilla pääsee matka-ajossa.

Mikäs kaasutin sulla onkaan tuossa kutosessa?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Eiköhän se oikein säädetty ruisku ja sytkä tiputa kulutuksen noin 0,5-1litraa kaasariin ja kärjelliseen verrattuna,miksi niitä olisi muuten keksitty..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Pienellä toi Teron V6 kulkee.
Oma rokkipulkka 2ltr kutosella vei aikoinaan 20 ltr/100km ! Sohlo kaasari ja huono kärjellinen jakaja lie ollut syynä. Nostin 1,7 vakio koneen nokalle ja kulutus putosi kymppiin. Oli myös lievästi avarretuilla kansilla ja 7,2 nokalla ollut 1,7 ja sei vei kärryn vedossa 90 vauhdissa tasan 9 litraa !
Semmoinen nyrkkisääntö ja käytännön kokemus, että tavallinen paljon ajettu kajakki vie sen kympin satasella.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Hämmästyttävän pienellä tosiaan, kun ollaan maantiellä, pelkkästään nurkissa kun pyörii niin menee helposti 13L/100km. Pieni kulutus johtuu varmaan choppauksesta -> pienempi otsapinta-ala. :-) Tarkistin 2004 tilaston Tanskan reissulta ja silloin ei päästy alle 8.5 ja ajettiin hiljempaa. Perän vaikutus näkyy kulutuksessa, eli sehän tienaa "kohta" hintansa, täytyy vaan ajaa enemmän... On nimittäin kajakki meidän perheen taloudellisin (ja kevyin) auto.

Kaasutin on melkein uusi (15tkm) Weber korvauskasutin kyseiseen moottoriin.

Veikkaanpa että pruutalla pääsee vaikuttamaan eniten kaupunki kulutukseen. Maantieajossa täytynee ottaa käyttöön lambda takaisin kytkentä tms. jos kulutuksesta aikoo paljon napsia.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: v4 perävälitys

Viesti Kirjoittaja tikkis »

toi 8,5 kulutushan merkitsee nettona vaivaista 3,5ltr/100. Vitosen verran voi aina laittaa tyylistä.... Choppaus ja matalaprofiilirenkaat + matala alusta vaikuttaa varmasti litran luokkaa.
Vastaa Viestiin