300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Sen tiedon perusteella, mitä minulla on, niin samanlaisia sinisiä erikoisplyysillä verhoiltuja, spoilerilla ja snobirinkuloilla varustettuja autoja on tehty kaiketi joku 1500 kappaletta. Sinänsä niissä ei ollut mitään eroa, eli runkonumero on ratkaiseva, eikä siitäkään ole käsitykseni mukaan mistään saatavissa vedenpitävää dokumenttia. -79 verhoilu oli vaaleanharmaa ja -80 sinisissä ennen näitä plyysiverhoiltuja oli sininen tavallinen verhoilukangas. Oma juhlamalli odottelee kunnostajan eläkeikää, on sen verran iso hitsaushomma, kun koko takapaksi on vaihdettava. Muuten auto on hyvä aihio ja verhoilu erinomainen.
# 419 Vesa Pohjalainen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Joo en löydä minäkään tältä puolelta lahden sen kummempia tietoja tähänhätään kuin sen jonka olen jo antanut, mutta suomenkielisessä wikissä on tämä lausunta: Viimeiset 300 valmistettua autoa kuuluvat erikoissarjaan, ja niissä on erikoissisustus ja taivaansininen metalliväri. Huom! näitä ei valmistettu peräjälkeen vaan ne valmistuivat siinä muitten seassa, vaikka tuo teksti näin antaa olettaakin.

Löytyy täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_96
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

core2 kirjoitti: Huom! näitä ei valmistettu peräjälkeen vaan ne valmistuivat siinä muitten seassa, vaikka tuo teksti näin antaa olettaakin.
Joo näin olen myös asian ymmärtänyt joten silloin tuon 300 viimeisen auton määrittely onkin sitten vaikeaa, eli onko sille joku selkeä peruste. Minä en ainakaan ole sellaista mistään löytänyt. Joka tapauksessa kaikki nuo siniset -80:t (kin ) plyyssillä ovat hienoja autoja :)
# 419 Vesa Pohjalainen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

On sellainen hämärä usva tuolla pääkopassa joka sanoo, että jälkimarkkinat halusivat siitä ainoastaan tilausmallin, että hintakin oli korkeampi. Samaan tyyliinhän tänäänkin toimitaan, jotta saa tilata mitä autoonsa haluaa, ja hinnat ovat erilaiset joka autossa.

On pieni muistin häivä siitäkin ettei henkilökuntakaan saanut alkuun tilata tätä mallia.
Koska me saimme alennukset ja se olis syönyt tämän ylihinnan joka siinä oli.

Vielä yksi asia josta en ole varma on se, että siinä olis ollut eroa myös jarrupaloissa edessä, ne olisivat olleet jotenkin enemmän vinklatut kuin normaalisti?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kajakeille oma osto/myyntipalsta?

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

core2 kirjoitti:!979 tuli mustat dekorlistat sivulasien ympärille ja takalyhtyjen väliin. Taas maaliskuussa 1979 ja sen jälkeen valmisttetuihin tuli myös nämä ovien alareunassa olevat mustat vauhti viivat....

Maaliskuussa, miten niin?

Meille hankittiin tammikuussa 1979 pihkankeltainen, uusi 96 (nyt mulla MR) ja siinä oli kyllä
nuo "vauhtiviivat" alunperin. Tammikuussa hankittu on varmaan tehty jo hyvän
matkaa vuoden 1978 puolella.
Niin ja hinta oli 39.900mk - kauppakirja on tallella.

EDIT: Loppuvuodesta -79 ja tammikuussa -80 TM:n autohinnastossa
hinta on 42.950mk
Viimeksi muokannut Isolohko, Ti Tammi 18, 2011 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kajakeille oma osto/myyntipalsta?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Isolohko kirjoitti: Maaliskuussa, miten niin?

Meille hankittiin tammikuussa 1979 pihkankeltainen, uusi 96 (nyt mulla MR) ja siinä oli kyllä
nuo "vauhtiviivat" alunperin. Tammikuussa hankittu on varmaan tehty jo hyvän
matkaa vuoden 1978 puolella.
Niin ja hinta oli 39.900mk - kauppakirja on tallella.
Jep kyllä varmaan löytyi näitä kaikenlaisia tilpehöörejä muistakin malleista, mutta epäilen näitten asennusta Uudenkaupungin tehtaalla ja tämä mainitsemani "jälkimarkkinat" olivat hanakoita tienaamaan rahnaa, luulen siis niitten olevan jälkiasennetut, ehkä myyjäliikkeessä?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Saabillahan oli aina tuo mallivuoden vaihdos siellä syyskuun loppupuolella. Ja siihen aikaan 96:setkin sai jo syksyllä osin sitä seuraavan vuoden mallin mukaisia autoja.

Kun itse silloin -79 alkupuolella hankin tuon nykyisen MR-yönsinisen näköisen 96:sen, silloin nuo kylkien ala-reunan "vauhtiraidat", ikkunoiden tummat listat olivat jo autoissa. Muistan myös sen, että jo syksyllä -78 oli noita raita-malleja jo kavereillani.

Minullakin on myös muistikuva siitä, että näitä muunkin värisiä "Plyyssipenkkejä" oli kaupan, mutta nuo ns. "Juhlamallit" olivat aina noita sinisiä ja sinisin sisustoin. Ne olivat kalliimpia kuin nämä ns. normaalit mallit.
Kun tuolla "Isolohkolla" on vielä kauppakirjakin tuosta 39.900 markkaa maksavasta -78 mallista, niin kyllä "juhlamallin" hinta on pitänyt olla yli neljän kympin. Kun oikein pinnistelen muistikuviani, niin etteiko vaan ollut tuo hinta hieman yli 42000 markan. Pitääpä kysellä tuota silloiselta kauppiaaltani Imatralta.

ps.
Onpa 96:ten kauppapaikan keskustelu karannut huimaan vauhtiin? Itse olisin edelleeen sitä mieltä, ettö kyllä nämä todelliset Saabin historiikkimallit ansaitsivat oman myyntikanavansa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kiitos Mimmi, juuri näin tarkoitin.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Empä osaa varmaksi sanoa kuka ja missä näitä vauhtiraitoja liimailtiin, mutta emmehän mekään täällä svedussa tiedä kaikkea mitä Uudenkaupungin tehdas oli päättänyt näitten lisätarvikkeiden kera, saatettiin hyvinkin asentaa jo tehtaalla, mutta epäilen, että se tehtiin automyyjien luona maahantuojan piikkiin ennen autonluovutusta.

Näihin sinisiin plyyshikankaalla päällystettyihin penkkeihin tuli aivan erikseen tilattu kangas hienoisella sametti sävähdyksellä.

Yksi esimerkki vielä, kaikki näistä juhlapirsseistä ei saanut etuspoileria, mutta kaikissa 300 kappaleessa oli takalasissa tämä muovikaihdin, sekä kymmenellä koukkupuolalla varustetut Ronal kevytmetalli vanteet.

Sen viimeisen 96:sen joka Uudenkaupungin saab liinalta tuli ulos haki Eric Carlsson ja ajoi sen suoraan saab museoon Trollhättaniin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja mestari »

haki haki mutta muistaakseni paikan päällä museossa katseltuna siitä pirssistä oli pudonnut liuta osia maantielle kun sitä ajettiin museoon
mm etuspoileri näky vissiin jääneen lautan kongille kun sitä ajettiin lautalle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ronalin tykkivanteita ei Suomessa myydyissä "aidoissakaan" juhlamalleissa ollut, koska ne olivat niin tyyriitä. Erikseen sai, joten niiden löytäminen täältä onkin kovin vaikeaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Eikös Vesa siinä Sinun juhlamallissa ole alla juuri Suomen kaupasta tulleet vanteet?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ristos kirjoitti:Eikös Vesa siinä Sinun juhlamallissa ole alla juuri Suomen kaupasta tulleet vanteet?
Joo, se on tyypillisillä Suomen varusteilla. Spoileri on jäänyt matkan varrelle, mutta kiinnitysreijät ovat jäljellä.

http://www.nousuhumala.fi/saabclub/disp ... fullsize=1
# 419 Vesa Pohjalainen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

mestari kirjoitti:haki haki mutta muistaakseni paikan päällä museossa katseltuna siitä pirssistä oli pudonnut liuta osia maantielle kun sitä ajettiin museoon
mm etuspoileri näky vissiin jääneen lautan kongille kun sitä ajettiin lautalle
Mestarimies, ottaisit ja lukisit mitä muutkin kirjoittavat, etkä vain niitä omiasi,
Näin kirjoitin edelliseen viestiini, huom lue se nyt: Yksi esimerkki vielä, kaikki näistä juhlapirsseistä ei saanut etuspoileria,.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mimmi kirjoitti:
ristos kirjoitti:Saabillahan oli aina tuo mallivuoden vaihdos siellä syyskuun loppupuolella.
Tarkoitit varmaankin elokuun loppupuolella.
Tarkoititte varmaan, että elokuun alussa alkoi tuotanto.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin