Kuupan varaosista
Kuupan varaosista
Sitä on taas tullut lätkäistyä tiilenpunaiselle kutvoselle deadline, silti tai juuri siksi, että ei ole koko syksy/talvi-akselilla saanut sen eteen mitään aikaan. No mutta, tässä pitäisi nyt sitten sadan muun asian oheen uusia kytkin ja vaihteistoakin kunnostella. Etsiskelin uutta osaa ja kirosin jo kärkeen, että pitääkö sitä ruveta ulkomailta nippeleitä tilaamaan. Mitäs, mitäs, Mätänetissä myydään veenelkun kytkinpakettia, varastossa ihan vallan kokonaiset 2 kpl! Tuo on reilun satasen Skandixin pakettia halvempi ja toimituskuluiltaan inhimillisempi, siis kiinnostava. Kannattaako?
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Re: Kuupan varaosista
Sachs'in levyn keskellä oleva uritettu hylsy on ollut liian pitkä ja aiheuttanut sen, että vaihteet eivät ole menneet päälle, pahin ollut pakki. Syksyllä taistelin kauan sen kanssa, kunnes viimein vaihdoin levyn ja asetelmankin (uusia osia molemmat) varmuuden vuoksi.
Re: Kuupan varaosista
Hieman pitää kommentoida kytkinasiaa. Olen ajellut vuodesta 1965 kajakeilla aikoinaan enemmän nykyään tuskin lainkaan. Satojatuhansia kilometrejä kuitenkin, vaan ei ole koskaan ollut tarvetta korjata kytkintä. Mitoitus ja sen myötä kestävyys on ilmeisesti oikein. Ja kytkintä käytetään/rasitetaan hyvin vähän, koska kuuppa ei ole polkuauto, siinä on se vapaakytkin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kuupan varaosista
Moitteetta on 96:n kytkin toiminut itselläkin vuodesta 1982 alkaneella Saab V4 uralla ja vakio kytkin toimii hienosti katukäytössä revitellen yli 100 hv V4 koneissa.
MUTTA tuon timos:in kuvaileman ongelman koin itsekkin monta vuotta sitten. Tein v 2005 vai 2006 Sonettiini täysrempatun YouTube videollakin naukuvan 1.8l virikoneen (+120 hv) ja laitoin siihen tottakai uuden Sachin kytkinpaketin. Samat oireet: kytkintä painettaessa vaihde ei mene päälle vaikka kuinka säätää, kytkintä painettaessa ääni siten kuten "metalli hankaa metallia" ja tuntuu myös tottakai kytkinpolkimella asti. Kyselin täälläkin vinkkejä ja lopulta luokittelin sen liian paksun kytkinlevyn piikkiin. Piti laittaa ohuimmat löytämäni prikat vauhtipyörän ja asetelman väliin ja sit toimi. Ajelin Sonettilla v 2006-2012 abaut 2000 km ja viime kesällä heitin autoon vakio koneen orkkis putkistoineen + saman kytkimen...oli edelleen samat oireet ja prikat piti laittaa. Eli kytkinlevy ei ollut kulunut riittävästi edes virikoneella vai olisiko vika kuitenkin kytkinlevyn keskiössä timos:n nimeämässä "uritetussa hylsyssä"...

MUTTA tuon timos:in kuvaileman ongelman koin itsekkin monta vuotta sitten. Tein v 2005 vai 2006 Sonettiini täysrempatun YouTube videollakin naukuvan 1.8l virikoneen (+120 hv) ja laitoin siihen tottakai uuden Sachin kytkinpaketin. Samat oireet: kytkintä painettaessa vaihde ei mene päälle vaikka kuinka säätää, kytkintä painettaessa ääni siten kuten "metalli hankaa metallia" ja tuntuu myös tottakai kytkinpolkimella asti. Kyselin täälläkin vinkkejä ja lopulta luokittelin sen liian paksun kytkinlevyn piikkiin. Piti laittaa ohuimmat löytämäni prikat vauhtipyörän ja asetelman väliin ja sit toimi. Ajelin Sonettilla v 2006-2012 abaut 2000 km ja viime kesällä heitin autoon vakio koneen orkkis putkistoineen + saman kytkimen...oli edelleen samat oireet ja prikat piti laittaa. Eli kytkinlevy ei ollut kulunut riittävästi edes virikoneella vai olisiko vika kuitenkin kytkinlevyn keskiössä timos:n nimeämässä "uritetussa hylsyssä"...



Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )