Moro! Kysympähän vaan että voiko kuupan 5-pulttisen navan muuttaa 4-pulttiseen (osat väärän merkkisestä pirssistä )pelkällä muutoskatsastuksella, ja jos voi niin mitä dokumenttejä pitäis olla mukana? Vai pitääkö olla trafin suostumus?
Tarviikos noista laittaa mitään virallisia papereita?
Mää laittaisin omalla luvalla
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Muistaakseni alkupään 96 Sporteissa/Specialeissa oli 4-pulttiset navat ja paremmat eli levyjarrut. Mutta tuskin katsastajat muistavat, eikä kai muutos ole niin suuri että kiinnostaisi.
Vastaus löytynee Liikenneministeriön päätöksestä auton rakenteen muuttamisesta 779/1998 tai paremminkin Trafin siitä antamasta tulkintaohjeesta.
Vastaus lienee, että muiden autojen osia voi käyttää, jos ne sopivat muokkaamatta ja suurin sallittu akselimassa on sama tai suurempi. Ns. Aftermarket osia voi käyttää mikäli ne ovat tehdas/sarjavalmisteiset ja kyseiseen automalliin tarkoitetut. Uudemmissa laitteissa sitten eteen tulee EU-tyyppihyväksyntä määräykset jne. Ei onneksi kosketa kajakkia. Todellinen tulkinta tehdään konttorilla ja/tai Trafissa riippuen kuun asennosta, katsastajan vaimon kuukautiskierrosta tai muusta hattuvakiosta.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Kävin näyttään suunnitelmani konttorilla, eikä ollut mitään valittamista. Toivotaan että kelpaa sitten muutoskatsastuksessakin. Nykyään näin vanhaan autoon saa vaihtaa aika monta palikkaa ilman trafin lupia.