Veenelkusta nykyaikainen
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Noin 10000$ näkyy olevan motilla hintaa. Melkosen virinoottorin rakentaa jo tolla rahalla
Re: Veenelkusta nykyaikainen
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288660763308.htmlTrafi on omien sanojensa mukaan "selkeyttämässä ja nopeuttamassa poikkeuslupien hakukäytäntöä".
Auton rakennemuutoksille on haettava poikkeuslupa, jos autoa muutetaan enemmän kuin, mitä auton rakenteen muuttamisesta pelkän muutoskatsastuksen avulla on säädetty*.
Onhan nyt tulossa jonkinmoinen mahdollisuus, että poikkeuslupakäytäntö jotenkin helpottuisi, mutta saapas nähdä
96 V4i -73
Re: Veenelkusta nykyaikainen
96 V4i -73
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Siinä on joku VW:n vaihteisto sovitettu kuupan mottiin. Pitää varmaan tehdä hivenen tilaa tolle lodjulle että saa sen autoon kiinni...
http://www.youtube.com/watch?v=YWkRsMHDtuY
http://www.youtube.com/watch?v=YWkRsMHDtuY
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Löyty tosta VW:n lootan asennuksesta tollanen keskustelu http://www.saabrally.com/forums/viewtop ... f=2&t=3618
Mittasin työkaverin 97 1,9 tdi Audin laatikon mittoja
Etupäästä vetareihin n. 19cm
Kokonaispituus n. 62 cm
Mittasin työkaverin 97 1,9 tdi Audin laatikon mittoja
Etupäästä vetareihin n. 19cm
Kokonaispituus n. 62 cm
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Eiköhän sen sinne saisi mahdutettua, kun takaistuimien jalkatilan lämmitysputken nykäisee pois ja hieman peltiä pullistaa. Ei välttämättä jäisi matto juurikaan pullottamaan.
Mitä tähän nykyaikaistamiseen tulee, niin ruiskun ja suorasytkän lisäksi kun saisi jotenkin rakennettua imusarjan yhteyteen kokoojakammion eli plenumin, mikä nykyaikaisissa ruiskupeleissä on. Käsittääkseni mm. vähentää pumppaushäviöitä sylinterien välillä. Vaatisi imusarjan, jossa jokaisella sylinterillä omat lähdöt suoraan ylöspäin (UK spec manifold?) ja siitä hitsailisi lapoilla putket sekä kokoojakammion putkien päähän. Putkiin sitten hitsailisi paikat ruiskusuuttimille.
Toinen on tietysti kaksiporttikannet, jos sellaisia saisi hieman pienemmillä rööreillä kuin nuo ralliversiot. Sellaisella ajatuksella olen leikitellyt, että voisikohan normi yksiporttikansiin tehdä porttien jakokappaleen. Pakoaukon työstäisi ovaalin muotoiseksi, jonka jälkeen tekisi ulostuloon välilaipan ja hitsaisi siihen kohtisuoraan jakolevyn, joka menee kanteen sisälle ja olisi tarkasti sovitettu pakokanavien väliin. Laipan jälkeen sitten jatkaisi tuplaputkilla sopivan matkaa. Jossain jenkki kiihdytysautofoorumilla oli tällaisesta ratkaisusta juttuakin. Epäilyttää kuitenkin ratkaisun kestävyys mm. metallien eri lämpölaajenemiskertoimien takia ja tiiveyden tietysti.
Mitä tähän nykyaikaistamiseen tulee, niin ruiskun ja suorasytkän lisäksi kun saisi jotenkin rakennettua imusarjan yhteyteen kokoojakammion eli plenumin, mikä nykyaikaisissa ruiskupeleissä on. Käsittääkseni mm. vähentää pumppaushäviöitä sylinterien välillä. Vaatisi imusarjan, jossa jokaisella sylinterillä omat lähdöt suoraan ylöspäin (UK spec manifold?) ja siitä hitsailisi lapoilla putket sekä kokoojakammion putkien päähän. Putkiin sitten hitsailisi paikat ruiskusuuttimille.
Toinen on tietysti kaksiporttikannet, jos sellaisia saisi hieman pienemmillä rööreillä kuin nuo ralliversiot. Sellaisella ajatuksella olen leikitellyt, että voisikohan normi yksiporttikansiin tehdä porttien jakokappaleen. Pakoaukon työstäisi ovaalin muotoiseksi, jonka jälkeen tekisi ulostuloon välilaipan ja hitsaisi siihen kohtisuoraan jakolevyn, joka menee kanteen sisälle ja olisi tarkasti sovitettu pakokanavien väliin. Laipan jälkeen sitten jatkaisi tuplaputkilla sopivan matkaa. Jossain jenkki kiihdytysautofoorumilla oli tällaisesta ratkaisusta juttuakin. Epäilyttää kuitenkin ratkaisun kestävyys mm. metallien eri lämpölaajenemiskertoimien takia ja tiiveyden tietysti.
96 V4i -73
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Veenelkusta nykyaikainen
[quote="AnttiK"]Toinen on tietysti kaksiporttikannet, jos sellaisia saisi hieman pienemmillä rööreillä kuin nuo ralliversiot. Sellaisella ajatuksella olen leikitellyt, että voisikohan normi yksiporttikansiin tehdä porttien jakokappaleen. Pakoaukon työstäisi ovaalin muotoiseksi, jonka jälkeen tekisi ulostuloon välilaipan ja hitsaisi siihen kohtisuoraan jakolevyn, joka menee kanteen sisälle ja olisi tarkasti sovitettu pakokanavien väliin. Laipan jälkeen sitten jatkaisi tuplaputkilla sopivan matkaa./quote]
Sellaiset on nähty tallilla ja Jarski/Johnny myi eteenpäin. Jakaja oli pakoputkessa laipassa ja pakosarjat kahdella ulostulolla. Ei käyttäjä kokemusta.
Sellaiset on nähty tallilla ja Jarski/Johnny myi eteenpäin. Jakaja oli pakoputkessa laipassa ja pakosarjat kahdella ulostulolla. Ei käyttäjä kokemusta.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Kerran näin rallisprintissä nelivetoisen ysikutosen.
Pellin alle ei päässyt katsomaan, mutta syyläri ei ollut nokalla koska hihnapyörät näkyi maskin välistä.
Lattiavaihde ja kardaani taakse meni peltikotelossa korin sisäpuolella. Minkä lie nelivedon palikoista se oli rakenneltu. Ysikutosta ei ollut muuta kuin ulkokuori.
Pellin alle ei päässyt katsomaan, mutta syyläri ei ollut nokalla koska hihnapyörät näkyi maskin välistä.
Lattiavaihde ja kardaani taakse meni peltikotelossa korin sisäpuolella. Minkä lie nelivedon palikoista se oli rakenneltu. Ysikutosta ei ollut muuta kuin ulkokuori.
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Jos ottaisit mallia Belkusta ja muuttaisit voimansiirron sähkölle: http://www.youtube.com/watch?v=JEsdcnZ_Ez0
Moottorin perään generaattori ja pyöriin napamoottorit. Noita saa joitakin jo valmiinakin, en kyllä tiedä miten tehokkaita. Ja olis varmaan helppo ajaa.
Moottorin perään generaattori ja pyöriin napamoottorit. Noita saa joitakin jo valmiinakin, en kyllä tiedä miten tehokkaita. Ja olis varmaan helppo ajaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Tais olla meitsin 4-veto saab.siinä oli subarun laatikko.käy myös helposti v-4 jatkoksi.
tuossa ylemmässäkin kuvassa saattoi olla niitä 2009 vuosimallista etenpäin olevia laatikoita.
tuossa ylemmässäkin kuvassa saattoi olla niitä 2009 vuosimallista etenpäin olevia laatikoita.
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Mulla on juurikin tuollainen ratkaisu. On ilmeisesti joidenkin ruotsalaisten rallihemmojen tekemät kun oivalsivat joskus että pakovirtauksia ei niissä rallitallin 2x45mm kisakansissa ole ihan loppuun asti mietitty. Näillä pienemmillä aukoilla ilmeisesti saa ainakin enemmän vääntöä aikaan. Laipan jälkeen on samanmoiset taaksepäin suuntautuvat peltipakosarjat kuin rallitallillakin, tosin nämäkin hieman pienemmässä koossa. Kyllä tuo nyt ainakin muutaman tuhat kilsaa on ihan hyvin kestänyt.AnttiK kirjoitti:Toinen on tietysti kaksiporttikannet, jos sellaisia saisi hieman pienemmillä rööreillä kuin nuo ralliversiot. Sellaisella ajatuksella olen leikitellyt, että voisikohan normi yksiporttikansiin tehdä porttien jakokappaleen. Pakoaukon työstäisi ovaalin muotoiseksi, jonka jälkeen tekisi ulostuloon välilaipan ja hitsaisi siihen kohtisuoraan jakolevyn, joka menee kanteen sisälle ja olisi tarkasti sovitettu pakokanavien väliin. Laipan jälkeen sitten jatkaisi tuplaputkilla sopivan matkaa. Jossain jenkki kiihdytysautofoorumilla oli tällaisesta ratkaisusta juttuakin. Epäilyttää kuitenkin ratkaisun kestävyys mm. metallien eri lämpölaajenemiskertoimien takia ja tiiveyden tietysti.
Tällaista ratkaisua voi myös harkita:
http://www.tgmotor.com/images/Saab-V4-D ... C3%A5s.jpg
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Eikös se Sweedspeedin Frank mainostanut Belgiassa, että "pienillä" kaksporttikansilla ja ruiskulla penkittivät 225 Hp.
Sekä yks- että kaksporttikansia löytynee verkkokaupasta. Kyselin isoventtiilisiä yksporttikansia, mutta hinta oli hieman kova roskapönttöautoon.
Jos tosissani rakentelisin, niin olisin ostanut osat ja paketoinnin suoraan sieltä.
Sekä yks- että kaksporttikansia löytynee verkkokaupasta. Kyselin isoventtiilisiä yksporttikansia, mutta hinta oli hieman kova roskapönttöautoon.
Jos tosissani rakentelisin, niin olisin ostanut osat ja paketoinnin suoraan sieltä.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Vanha ketju mutta menköön. Vaihtelin jokunen päivä sitten jokohinaa subaruun ja tuli mieleeni, että siitähän sais V4:n komeet tuplanokka kannet. En tiedä osuuko mikään kohdalleen mutta eiköhän joku seppä tollesen kyllä nikkaroi.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Kannattaa tässä nykyaikaistamisessakin miettiä mikä on oikeasti järkevää ja mikä ei.
Jos ihan perusmoottoria ollaan tekemässä, ei yläpuolisilla nokka-akseleilla saavuteta mitään hyötyä verrattuna tönäreihin, enemmänkin haittaa jakopäätyön muodossa. Ehkä ne kiinteät nostajat pystyisi jotenkin muokkaamaan hydraulisäätösiksi jollon päästäisiin eroon venttiilien säädöstä mikä vainoaa sillä yläpuolisella nokka-akselillakin jos joudutaan käyttämään keinuvipuja.
Nykyään kansissa kaiketikkin käytetään tollasta open chamber- mallia veenelkun muinaisen closed chamberin sijaan. Noista veenelkun kansista voisi pystyä jollain tapaa muokkaamaan tollaset open chamberit laskemalla niitä, laskemalla dekkitasoa, mahdollisesti joku puristusmäntä ja poistamalla noi puristusalueet ainakin toiselta puolelta. Jos kaasutinta tahdotaan käyttää, imupuolelle tehtävästä "pyörrekanavasta" saadaan hyötyä kun seos sekottuu paremmin. Se tosin ahdistaa virtauksia. Noissa Oldsmobilen koneissa ainakin toi pyörräkanavilla varustettu kansi tarttee vähemmän sytkäennakkoa mitä ilman niitä oleva joka on aina hyvä asia ja kertoo tehokkaammasta palamisesta.
Käytettiin sitten kaasaria tai ruiskua, molemmissa on varmasti parantamisen varaa kuupassa. Kaasareitakin voisi testata erilaisia. Esimerkiksi jenkkiautoista tutun quadrajetin 2-kurkkunen versio dualjet voisi olla kokeilemisen arvonen. Tolla saisi matkaseokset laihalle ton neulasysteemin avulla, kiihdytettäessä (alipaineen tippuessa) rikastuu. Sen suhteen huono ettei ole vaiheittain aukeava kaasari. Ruiskulla tietysti voisi tehdä bensakartan ja ajaa laihoilla seoksilla, en tiiä paljonko etua saadaan verrattuna kaasariin kulutuksessa vai saadaanko lainkaan.
Sytkävehkeitäkin varmaan kannattaa jotenkin muokata. Sytkäennakkoja varmaan tarttisi muuttaa ton kannen muokkauksen jälkeen johonkin suuntaan, toivottavasti pienempään päin. Jos pystytään ajamaan todella laihalla seoksella matka-ajoa, pitäisi varmaan alipaine-ennakkoa saada lisää. Helpoimmalla varmaan pääsisi kun hommaisi tiesikalla ohjattavan jakajan johon tehdään ennakkokäyrä/kartta tiesikalla. Ei punnuksissa/jousissa/alipaine-ennakoissa mitään vikaa ole, mutta Bosch- jakajissa on noi punnukset piilotettu veemäisesti tonne jakajan syövereihin vrt. se malli missä puntit on pyörimen alla. Kärkijakajassakaan ei sinällään ole mitään vikaa muuta kuin se, että sitä pitää huoltaa. A.Graham Bell (ei se puhelimen keksijä) väittää kirjassaan että 70- luvun kärjettömissä systeemeissä (mihin tämä Boschin kärjetönkin kuuluu) on suurempi jännite, mutta jännitteen nousuaika on pidempi joka taas tuottaisi huonomman kipinän mitä oikein säädetty kärjellinen. Suorasytkiä ei ton kirjan aikaan oltu keksittykkään joten ne ei tohon kategoriaan kuulu.
Nämä olisi ne mitä itelle tulee mieleen parannusehdotuksia Veenelkkuun jotka voisi vielä olla jotekin realistisiakin ja kohtuullisia toteuttaa.
Jos ihan perusmoottoria ollaan tekemässä, ei yläpuolisilla nokka-akseleilla saavuteta mitään hyötyä verrattuna tönäreihin, enemmänkin haittaa jakopäätyön muodossa. Ehkä ne kiinteät nostajat pystyisi jotenkin muokkaamaan hydraulisäätösiksi jollon päästäisiin eroon venttiilien säädöstä mikä vainoaa sillä yläpuolisella nokka-akselillakin jos joudutaan käyttämään keinuvipuja.
Nykyään kansissa kaiketikkin käytetään tollasta open chamber- mallia veenelkun muinaisen closed chamberin sijaan. Noista veenelkun kansista voisi pystyä jollain tapaa muokkaamaan tollaset open chamberit laskemalla niitä, laskemalla dekkitasoa, mahdollisesti joku puristusmäntä ja poistamalla noi puristusalueet ainakin toiselta puolelta. Jos kaasutinta tahdotaan käyttää, imupuolelle tehtävästä "pyörrekanavasta" saadaan hyötyä kun seos sekottuu paremmin. Se tosin ahdistaa virtauksia. Noissa Oldsmobilen koneissa ainakin toi pyörräkanavilla varustettu kansi tarttee vähemmän sytkäennakkoa mitä ilman niitä oleva joka on aina hyvä asia ja kertoo tehokkaammasta palamisesta.
Käytettiin sitten kaasaria tai ruiskua, molemmissa on varmasti parantamisen varaa kuupassa. Kaasareitakin voisi testata erilaisia. Esimerkiksi jenkkiautoista tutun quadrajetin 2-kurkkunen versio dualjet voisi olla kokeilemisen arvonen. Tolla saisi matkaseokset laihalle ton neulasysteemin avulla, kiihdytettäessä (alipaineen tippuessa) rikastuu. Sen suhteen huono ettei ole vaiheittain aukeava kaasari. Ruiskulla tietysti voisi tehdä bensakartan ja ajaa laihoilla seoksilla, en tiiä paljonko etua saadaan verrattuna kaasariin kulutuksessa vai saadaanko lainkaan.
Sytkävehkeitäkin varmaan kannattaa jotenkin muokata. Sytkäennakkoja varmaan tarttisi muuttaa ton kannen muokkauksen jälkeen johonkin suuntaan, toivottavasti pienempään päin. Jos pystytään ajamaan todella laihalla seoksella matka-ajoa, pitäisi varmaan alipaine-ennakkoa saada lisää. Helpoimmalla varmaan pääsisi kun hommaisi tiesikalla ohjattavan jakajan johon tehdään ennakkokäyrä/kartta tiesikalla. Ei punnuksissa/jousissa/alipaine-ennakoissa mitään vikaa ole, mutta Bosch- jakajissa on noi punnukset piilotettu veemäisesti tonne jakajan syövereihin vrt. se malli missä puntit on pyörimen alla. Kärkijakajassakaan ei sinällään ole mitään vikaa muuta kuin se, että sitä pitää huoltaa. A.Graham Bell (ei se puhelimen keksijä) väittää kirjassaan että 70- luvun kärjettömissä systeemeissä (mihin tämä Boschin kärjetönkin kuuluu) on suurempi jännite, mutta jännitteen nousuaika on pidempi joka taas tuottaisi huonomman kipinän mitä oikein säädetty kärjellinen. Suorasytkiä ei ton kirjan aikaan oltu keksittykkään joten ne ei tohon kategoriaan kuulu.
Nämä olisi ne mitä itelle tulee mieleen parannusehdotuksia Veenelkkuun jotka voisi vielä olla jotekin realistisiakin ja kohtuullisia toteuttaa.
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Laita rytkäytä joku tonninen mp kone niin tulee saapista kierrosvehje. Ja ei tulis hirveitä maksamaan. Leimasta en sitten tiedä. "Hajabusan" koneessa ois voimaakin