'66 pääsuuttimet

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

'66 pääsuuttimet

Viesti Kirjoittaja tommij »

Ei sillä, että odottaisin vastausten ryöppyä, mutta oliskohan joku muukin näiden kanssa puljannut :D

Eli kuuskutosen pääsuutinten kanssa olen tuossa nyt lambdan laiton jälkeen touhunnut. Vakiosuuttimilla 120-135-120 lambda jäi täyskaasulla motarilla aikalailla tasan ykköseen. Tyhjäkäynnillä suunnilleen 0.9.

Katselin sitten kaikki varaosakaasarit läpi, että mitkä pääsuuttimet niissä on, niin sieltähän löytyi vähän kaikennäköisiä variaatioita. Esim. 115-130-120 ja 120-120-120 ym. Vissiin näihin on "huoltomiehet" laittaneet ihan mitä löytyy... Vai olisko jo tehtaan jäljiltä... :D

Vaihdoin sitten pääsuuttimet 130-150-130 (noin pyöreästi +10%), jolla lambda on nyt täyskaasulla aika lailla 0.9. Seosruuvi on myös reippaasti enemmän auki kuin "ohjearvo".

Varmaan sais mennä vielä sinne 0.8-0.9 väliin, mutta mennään nyt tolla ja kattellaan miten se toimii kylmemmälläkin kelillä. Joka tapauksessa käynti ja vedot parani persuuksiin tuntuvasti jo tuolla muutoksella.

Konehan on porttaamaton ja muutenkin vakio, joten sikäli kiinnostaisi mihin suuttimiin muut on päätyneet vaikiokoneessa / portatussa?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: '66 pääsuuttimet

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Itse ainakin yllätyin miten paljon kesä ja talvisäädöt eroaa toisistaan, kun kun viime talvena sääti -20asteessa seokset kohdillee ja nyt kesällä +15 asteessa. Kyseessä siis 1,7V4
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: '66 pääsuuttimet

Viesti Kirjoittaja tommij »

Nyt kun tossa ehdin pläräileen Niklaksen XP-Manuaalia, niin suositteli 125-140-125 pääsuuttimia, mutta myös isompaa tyhjäkäyntisuutinta 95e5:llä ajettaessa. Tosin Suomessahan siinä taitaa jo olla 10% etanolia pahimmillaan.

Toisaalta itse ajelen 98e5:llä.

Eli vois kuitenkin olla aiheellista vaihtaa tyhjäkäyntisuutinta isompaan myös ja katsoa mitä se tekee...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: '66 pääsuuttimet

Viesti Kirjoittaja mikali »

Mulla semmonen käsitys , että niissä putsarin koteloissa oli (ainakin osassa ) jokin ilmanohjauspelti , jonka ansiosta keskimmäinen sai helpoiten ilmaa ja oli siis suurimmassa vaarassa ja näissä putsareissa keskimmäisessä isompi pääsuutin .
Omassa viilatussa oli 55 tyhjäkäynnissä ja 180 pääsuuttimet .
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: '66 pääsuuttimet

Viesti Kirjoittaja tommij »

Ero taitaa olla vaan onko tavallinen kuuskutonen vaiko Sport. Sportissa on vakiona sama pääsuutin joka pytyllä, 120-120-120 tai 125-125-125.

Eli isompi keskimmäinen taitaa olla perusversiossa sen pyöreän putsarikotelon takia. Sportin pitkulainen putsarikotelo jakaa vissiin ilman tasaisemmin.

Kuuskutosen (sekä vakio että sportti) tyhjäkäynti näyttäis olevan 55, ja Niklaksen mukaan vois isontaa >60.

Oliko sulla kansi laskettu? Portit varmaan viilattu myös?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin