96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Morjesta,
Tänään olis edessä jarruletkujen vaihto ja sen jälkeen tietysti ilmaus, jotka tulenkin tekemään sitten ensimmäistä kertaa elämässäni. Pääpiirteissään tiedän mitä pitää tehdä ja miten, ja sininen raamattu on tietysti apuna, mutta kun perinteisesti näissä hommissa tulee aina vastaan ongelmia joita ei osaa ennakoida, niin te kokeneemmat varmaan osaatte hieman neuvoa mitä kannattaisi ottaa huomioon, mihin varautua, ja mitä kannattais valmistella ennen kuin hommaa aloittaa.. Joten olisin kiitollinen vinkeistä!
Foorumia selaillessa selvisi ainakin, että letkun liitokset saattaa olla "hieman" tiukalla ja kaasutoho ei välttämättä ole huono apuväline siihen.. Minkäs paksuinen ilmausletku olis muuten syytä olla?
Tänään olis edessä jarruletkujen vaihto ja sen jälkeen tietysti ilmaus, jotka tulenkin tekemään sitten ensimmäistä kertaa elämässäni. Pääpiirteissään tiedän mitä pitää tehdä ja miten, ja sininen raamattu on tietysti apuna, mutta kun perinteisesti näissä hommissa tulee aina vastaan ongelmia joita ei osaa ennakoida, niin te kokeneemmat varmaan osaatte hieman neuvoa mitä kannattaisi ottaa huomioon, mihin varautua, ja mitä kannattais valmistella ennen kuin hommaa aloittaa.. Joten olisin kiitollinen vinkeistä!
Foorumia selaillessa selvisi ainakin, että letkun liitokset saattaa olla "hieman" tiukalla ja kaasutoho ei välttämättä ole huono apuväline siihen.. Minkäs paksuinen ilmausletku olis muuten syytä olla?
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
No, kaveri tietysti on hyvä olla apuna painamassa poljinta.
Toki, jos sinulla on alipaineilmausvehkeet, niin sillä homma käy melko näppärästi yksinkin.
Toki, jos sinulla on alipaineilmausvehkeet, niin sillä homma käy melko näppärästi yksinkin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Kun avaat jarruletkun ja metalliputken yhdistävää "juntturia" varmista, ettei metalliputki katkea, koska melko varmasti lähtee pyörimään mukana. Varminta on uusia metalliputket ja sylinterit taka-akselille saman tien koska ainakaan ilmausruuvit ei aukene. Putkia ja sylintereitä saa kohtuuhinnalla.
Etupäässä korin puoleinen letkun läpivienti ja liitos on tehty todella ikävän paikkaan.
Takajarrujen säätöruuvit on yleensä jumissa. Pahastikin ruostunut irtoaa kun osaa konstit. Jarrukilpi kokonaan irti, kahdella niitillä kiinni oleva sinänsä tarpeeton pidätinliuska pois ja M12 mutteri vasaralla lyöden karan päälle ja päästä isolla virralla hitsaten kiinni. Kun hitsaus on jäähtynyt, 19mm avaimella varovasti edes takaisin nitkuttelemalla kierre irtoaa. Jos ei lähde, pillillä kuumaa karan juureen.
Vielä kuparitahnaa kierteeseen ja jarrujen säätö käy 19mm avaimella vaikka "maailman tappiin" asti.
Joskus näkee kun paikallaan on hitsattu pieni mutteri nelikantin päälle. Epätoivoinen yritys jos karan isohalkaisijainen hienokierre on ehtinyt juuttumaan.
Etupäässä korin puoleinen letkun läpivienti ja liitos on tehty todella ikävän paikkaan.
Takajarrujen säätöruuvit on yleensä jumissa. Pahastikin ruostunut irtoaa kun osaa konstit. Jarrukilpi kokonaan irti, kahdella niitillä kiinni oleva sinänsä tarpeeton pidätinliuska pois ja M12 mutteri vasaralla lyöden karan päälle ja päästä isolla virralla hitsaten kiinni. Kun hitsaus on jäähtynyt, 19mm avaimella varovasti edes takaisin nitkuttelemalla kierre irtoaa. Jos ei lähde, pillillä kuumaa karan juureen.
Vielä kuparitahnaa kierteeseen ja jarrujen säätö käy 19mm avaimella vaikka "maailman tappiin" asti.
Joskus näkee kun paikallaan on hitsattu pieni mutteri nelikantin päälle. Epätoivoinen yritys jos karan isohalkaisijainen hienokierre on ehtinyt juuttumaan.
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Se unohtui mainita että tosiaan vaan eteen tarttee vaihtaa. Takaa oon vastikään kengät vaihtanut niin säätöruuvit pyörivät kyllä.
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
ja jos vielä pitäs vaihtaa apparin puolelle niin näkemiin vaan
ei näe ei kuule mutta tuntee. aika nihkeää settiä tiedossa. 9/16 avain on makea tässä hommassa
ei näe ei kuule mutta tuntee. aika nihkeää settiä tiedossa. 9/16 avain on makea tässä hommassa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Ilmausruuvitkin tahtoo yleensä olla aika tiukkaan jämähtäneitä. Ei saa vääntää väkisin kovinkaan lujaa. Muuten katkeaa satuloihin. Takana ei tosiaan ole niin väliä vaikka katkeaisikin. Jarrusylintereitä luulisi löytyvän kaupasta helposti uusiakin, mutta etujarrusatuloita ei taida pahemmin kaupoista uusina löytää, ja satulan hintakin eri luokkaa kuin pelkkien takajarrusylinterien.
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Mäntiä, ilmausruuveja ja tiivisteitä etujarruihin saa. Sylintereitä ei taida enää löytyä.
Sinällään sylinteri ei mene miksikään, kun vaan saat vanhan männän ulos, homma hoituu.
Jos mäntä on riittävästi ulkona, putkitongeilla kiinni ja kyllä lähti. Tietenkin vain mikäli on uudet männät tilalle, koska mäntä siinä tuhoutuu.
Kokonaan sisällä oleva juuttunut mäntä vaatii painetta taakseen. Voitelunippa letkun kierteeseen ja prässillä vaseliinia, luulisi irtoavan.
Sinällään sylinteri ei mene miksikään, kun vaan saat vanhan männän ulos, homma hoituu.
Jos mäntä on riittävästi ulkona, putkitongeilla kiinni ja kyllä lähti. Tietenkin vain mikäli on uudet männät tilalle, koska mäntä siinä tuhoutuu.
Kokonaan sisällä oleva juuttunut mäntä vaatii painetta taakseen. Voitelunippa letkun kierteeseen ja prässillä vaseliinia, luulisi irtoavan.
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Eilen silmämääräisesti vähän kurkkailin ja eihän tuolla koiranilmassa mitään viitsinyt ruveta ainakaan tekemään.. varsinkaan kun teidän "rohkaisemana" on ilmeisesti lievästi sanottuna v-mäistä settiä tiedossa . Olin itse siinä kuvitelmassa, että hieman yksinkertaistaen vaan letku irti satulasta, uus kiinni, vanhan letkun toinen pää irti, ja uus paikalleen.. sama toiselle puolelle ja ilmaus.. Arvasin toki, että homma ei ole niin simppeli miltä kuulostaa (kun eihän ne koskaan ole).. siksi kyselinkin täältä . Rupesin sitten suosiolla harkitsemaan homman ulkoistamista.. kellään suosituksia PK-seudulta?
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Kaikki on suhteellista. Itsellä meni Sonettiin letkujen vaihto suhteellisen kivuttomasti. Ensimmäistä kertaa olin tuota tekemässä. Jamppojen maalailut ovat ns. worst case skenaarioita. Todennäköistä on, etteivät ainakaan kaikki satu kohdalle.
Kaksipiirisen jarrujärjestelmän hyöty on se, että toisen piirin pettäessä toinen vielä toimii ja pystyy tarvittaessa pajalle nilkuttamaan. Eikun rohkeasti kokeilemaan vaan ja jos homma menee ns. kiville, menet sitten ehjän piirin avustamana pajalle.
Kaksipiirisen jarrujärjestelmän hyöty on se, että toisen piirin pettäessä toinen vielä toimii ja pystyy tarvittaessa pajalle nilkuttamaan. Eikun rohkeasti kokeilemaan vaan ja jos homma menee ns. kiville, menet sitten ehjän piirin avustamana pajalle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
tahtoo vaan olla että putki menee ja katkeaa jos ei osata ottaa sitä oikein irti tosin oikopolkuja on keksitty asian suhteen jolla se helpottuu huomattavasti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Uudemmissa malleissa etujarruputken rungon puolen liitoksen saa irti pyöränkotelon kautta, ahdasta on mutta onnistuu oikeilla työkaluilla.
Eikä riitä pelkästään metalliputken ja letkun yhdistävän juntturin irrotus. Letkussa on lisäksi pidätinmutteri. Siihen saa jo sopimaan 14mm hylsyn ja räikkävääntimen kun putken kääntää sivuun.
Muistaakseni kaksitahdeissa ja vanhemmissa veenelkuissa kyseinen läpivienti oli suoraan pellistä, jolloin oli pakko operoida konehuoneen puolelta.
Tuli muuten ikävä yksityiskohta vastaan isovilkkuisen entisöinnissä. Peruutusvalojen ja jarruvalojen polttimot olivat sulaneet kiinni muovisiin pohjiin. Halpa ja hyvä eivät yleensä ole samassa paketissa.
Eikä riitä pelkästään metalliputken ja letkun yhdistävän juntturin irrotus. Letkussa on lisäksi pidätinmutteri. Siihen saa jo sopimaan 14mm hylsyn ja räikkävääntimen kun putken kääntää sivuun.
Muistaakseni kaksitahdeissa ja vanhemmissa veenelkuissa kyseinen läpivienti oli suoraan pellistä, jolloin oli pakko operoida konehuoneen puolelta.
Tuli muuten ikävä yksityiskohta vastaan isovilkkuisen entisöinnissä. Peruutusvalojen ja jarruvalojen polttimot olivat sulaneet kiinni muovisiin pohjiin. Halpa ja hyvä eivät yleensä ole samassa paketissa.
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Itse vaihtelin tuossa kuukausi sitten ensimmäistä kertaa kuuppaan jarruletkua eteen pelkääjän puolelle ja homma oli melko tuskaannuttava. Sinänsä kaikki lähti hyvin auki, mutta kyllä siinä oma aikansa tuhraantui vanhan letkun irroituksessa ja uuden asennuksessa. Tämä avain sopii...ei...tämä..eiii...no nyt ottaa tuohon kiinni. Eilinen vetarin neulojen etsintä vetarin kumistakin melkein hakkaa jarruletkuhomman!
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
ai hakkaa vai, vaihdappa hammastanko leimalle yhdessä illassa, se vasta onkin mukavaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Taitaapi jäädä vaihtamatta!
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
Re: 96:n jarruletkujen vaihto ja -ilmaus
Jos pahan homman tahtoo tehdä, ottaa ja nykäisee ysikutosen vapaakytkimen rullaston ulos pesästään.
Jos on pakko, kannattaa tehdä vaikka muovipussin sisässä. Sen verran on pientä jousta ja pronssitappia ilmassa (20 kpl kumpaakin) että osa häviää varmasti.
Olikohan niissä vanhemmissa kuusirullaisissa jousia ja tappeja? Enää en muista muuta kuin, että helpommin sai kasaan kuin tämän kymmenrullaisen.
Seuraavaa kertaa varten teen työkalun. 52 mm sisähalkaisijaltaan oleva holkki johon sahataan rullien syöttöura. Sitten homma käy kuin Suomi-konepistoolin lippaan täyttö.
Jos on pakko, kannattaa tehdä vaikka muovipussin sisässä. Sen verran on pientä jousta ja pronssitappia ilmassa (20 kpl kumpaakin) että osa häviää varmasti.
Olikohan niissä vanhemmissa kuusirullaisissa jousia ja tappeja? Enää en muista muuta kuin, että helpommin sai kasaan kuin tämän kymmenrullaisen.
Seuraavaa kertaa varten teen työkalun. 52 mm sisähalkaisijaltaan oleva holkki johon sahataan rullien syöttöura. Sitten homma käy kuin Suomi-konepistoolin lippaan täyttö.