Ostinpa kuupan

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Ostinpa kuupan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tulipa sitten viimein hommattua se aito oikea Saab 96. ;)

Klubitoverilta kempeleestä hain äsken itselleni täällä foorumillakin myynnissä olleen vuosimallin '71 (kromipuskuri ja -maski) kuupan. Kylläpä oli makoisaa ajella kun vapaakytkinkin toimii. :)

Nyt pitäisi sitten alkaa hamuamaan siihen hiukan pisteosia ja korjaamaan vikoja. Eli isoin vika on kytkin joka täristää todella pahasti (onneksi sitä ei tarvita kuin liikkeellelähdössä..), ja toinen vika on napsuttavat ulommat vetonivelet. Eli kytkinpakettia varmaan olisin ainakin vailla.

Muita puuttuvia osia olisi ainakin ehjä kattovalo, vanhemman mallinen kapealla keskiöllä oleva ratti (voin antaa vaihdossa tuon uudemmanmallisen joka ei tähän vuosimalliin kuulu), vakiopaikalle sopiva radio :) sekä lukkopesä (kuskin ovesta puuttuu).

Eilen lumisateessa ja pimeällä otettuja kuvia näkyvillä tämän linkin takana:
http://jcarlson.iki.fi/~jcarlson/kuuppa/index.html

On se kromipuskurinen kuuppa sitten komea..
Kuva
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Hyvää onnea ja tervetuloa "kuupistien" iloiseen ryhmään. :!:

ps. Eikös tuossa vuosimallissa ole ollut alunperin mustat kilvet.. :?:
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mustat kilvet olisi muuten joo, mutta tämä yksilö on tuotu Ruotsista jokin aika sitten tuontiautona joten mustia kilpiä ei saa. :( Runkonumerokin on 96... alkuinen, eli Trollhättanissa tehty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vanja-eno
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kyllä saat mustat kilvet. :!: :!: :!:

Vuosimalleihin 71 ja vanhemmat saa mustat kilvet tilaamalla vaikka olisi tuotu Kiinasta. Sinun tapauksessa, kun tuo on tuontiauto, saat ne mustat kilvet tuolle nykyiselle rekisteritunnukselle. Eikun konttorille tilaamaan kilvet, jotka maksetaan samalla tilauksen yhteydessä. Parin viikon päästä saat uudet mustat kilvet noista entisiä vastaan noutaa konttorilta. Rahaa kuluu vain normaali kilpimaksu.
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

jcarlson kirjoitti:Mustat kilvet olisi muuten joo, mutta tämä yksilö on tuotu Ruotsista jokin aika sitten tuontiautona joten mustia kilpiä ei saa. :( Runkonumerokin on 96... alkuinen, eli Trollhättanissa tehty.
Museoautona saa mustat kilvet :)

96 alku ei tarkoita valmistuspaikkakuntaa, ainakaan noissa uudemmissa.

eli 96806002820 = 96 malli 80 vuosimalli 6 = Uusikaupunki, 4 Arlöv 2= Trollhättän jne

No pääasia, että kuuppajuttu kiinnostaa. Onnea kovasti ja tervetuloa joukkoon.
# 419 Vesa Pohjalainen
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Kyllä minä mustatkilvet sain kun kävin hakemassa vaikka autoni ei olekkaan museopeli.. tosin tässä on ollut aikoinaan mustakilvet.. ja nyt on siis taas vanhat alkuperäiset!
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Komea auto! Juuri tuon väristä olen itsekkin etsiskellyt. Rekisterikilvistä puheen ollen saako esim. ruotsista tuodun auton (>25v) mustiin kilpiin ilman että sen joutuisi museokatsastamaan? Omasta mielestäni euro-kilvet tekevät viidakkorummusta liian "uuden" näköisen. :cry:
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Onnea uudelle kuupalle! Ehdit ensin. :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, kuulinkin että oli muita innostuneita ottajia kuupalle. ;) Samantien kun hoksasin foorumilla ilmoituksen niin piti päästä näkemään ja hakemaan pois. :)

Pitääkin ehdottomasti kysellä mustista kilvistä samalla kun rekisteröin auton nimiini katsastuskonttorilla.

Niin valmistenumeroista; Tuon käsityksen sain parilta eri verkkosivulta, että juurikin vuonna '71 olisi valmistenumerot vielä niin että 6.... alkuiset olisivat ukin tehtaalla ja 96 ruotsin eri tehtailla. Sitten 72 vuosimallista eteenpäin on mallinumerolla ja nuo Vesan antamat numerot pitävät paikkansa.
Valmistenumero on nimittäin muotoa 96609... joten vuosimalliakaan tuosta ei oikein löydy.

Ruotsissa valmistettu auto jokatapauksessa on, alkuperäinen ruotsinkielinen ohjekirjakin on, ja takuutodistus sekä ensimmäisen omistajan rekisteriotekin. :) Västeråsissä on auto näemmä ensimmäiset vuotensa majaillut.

Tulipa muuten haettua uudet pyyhkijänsulat huoltoasemalta ja hyvää palveluakin oli, huoltoaseman omistaja tuli vielä asentamaan ne ja kertoi nuorempana poikana haaveilleensa tahtarista. :)

Sittenhän kuuppa päättikin tehdä temput, ja kadotti virrat kokonaan. Saatiin auto kuitenkin hinattua ysisatkun perässä turvalliseen paikkaan autokatokseen, jossa huomenna tutkitaan ongelmaa. Epäilykset kohdistuvat kyllä akun maakaapeliin, joka on sitä punostyyppistä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Asiallisen näköinen peli.Onnea vaan hankinnan johdosta!
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

On se tyylikäs :o
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Fundamental kirjoitti:Kyllä minä mustatkilvet sain kun kävin hakemassa vaikka autoni ei olekkaan museopeli.. tosin tässä on ollut aikoinaan mustakilvet.. ja nyt on siis taas vanhat alkuperäiset!
Joo, kyllä saa ja se on hieno juttu. Jos autossa on sellaiset olleet aiemmin eivät edes maksa enempää kuin tavalliset kilvetkään.

Ymmärsin, että topicin auto on tuot Ruotsista vasta vähän aikaa sitten. Olen tosin nähnyt uusiakin kilpia mustapohjaisina ???
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

jcarlson kirjoitti: Niin valmistenumeroista; Tuon käsityksen sain parilta eri verkkosivulta, että juurikin vuonna '71 olisi valmistenumerot vielä niin että 6.... alkuiset olisivat ukin tehtaalla ja 96 ruotsin eri tehtailla. Sitten 72 vuosimallista eteenpäin on mallinumerolla ja nuo Vesan antamat numerot pitävät paikkansa.
Valmistenumero on nimittäin muotoa 96609... joten vuosimalliakaan tuosta ei oikein löydy.

Ruotsissa valmistettu auto jokatapauksessa on, alkuperäinen ruotsinkielinen ohjekirjakin on, ja takuutodistus sekä ensimmäisen omistajan rekisteriotekin. :) Västeråsissä on auto näemmä ensimmäiset vuotensa majaillut.

.
Joo numerointi muuttui -72 mallista. pääasia, että auto on tallessa ja hyvissä käsissä :) Tuliko auton mukana ns. reikävanteet? -71 oli viimeinen malli, jossa ne vielä olivat ?
# 419 Vesa Pohjalainen
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

kyseisen kuupan historiaa

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Kyseinen auto on tosiaan tuotu jo aikapäiviä sitten muuttoautona Suomeen kotimaastansa, työpaikkani sihteerin entinen auto nääs. Voin toki udella tarkemminkin jos asia uutta omistajaa kiinnostaa, mutta jokseenkin näin se menee: Hilkka oli ostanut "hyvinvointivaltiossa" ollessaan auton ensimmäiseltä omistajaltaan varsin tuoreena ja ajellut autolla vuosikaudet käsittääkseni Etelä-Ruotsissa ja sitten Haaparannalle perheineen muutettuaan on kuutonen jäänyt 2.autoksi ja ollut varsin vähällä ajolla, sittemmin n. 15 vuotta sitten auto laitettu talliin ja pari vuotta sitten annettu tuttavaperheen pojalle, pojan ja auton suhde ei muodostunut pitkäkestoiseksi ja jo n. vuoden kuluttua tapaamisesta tiet erosivat jolloin Pete hankki ajokin omistukseensa sekä kunnosti kuuppaa ja katsasti sen.

teevee P:n Vee
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Onnea hyvän hankinnan johdosta! Pitkäaikaiset haaveet eivät kuupan kanssa osoittaudu turhiksi / virheellisiksi. Päinvastoin; rimu sen kuin kasvaa!

Näinkö oikein että tuo on muutettu "Superiksi" eli on 2-kurkkuinen Solex? Vai oliko erehdyttävästi samannäköinen ilmanputsarin kotelo käytössä jo ennen 70-luvun puolivälin FoMoCo-hiluja?

Minulla olisi yhdet -72:n lukot (se suojaläpällinen malli), kun vaihdoin ko. autoon Superin lukot. Ne ovat kunnostettuna kuitenkin parempitoimiset kuin nuo vanhemmat. Tosin operaatio vaatii myös oven sisäpuolisen lukon vaihtamisen.

Nuo vanhemat lukot ovat jouten, koska ne on käsittääkseni niitattu kasaan, eikä niitä pääse korjaamaan yhtä mukavasti kuin uudempia, lukkorenkaalla koottuja. Enpä ole ehtinyt perehtymään, onko muilla tietoa vanhempien "turvallisuuslukkojen" sielunelämästä?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin