Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, olette keskustelleet, että 96:sen vaihdelaatikkoon voi rakentaa pitkän ykkösen ja kakkosen. Mutta kuinka se käytännössä toteutetaan?

Onko järkeä rakentaa tieliikenneautoon vai enempi "rallimiesten"-juttuja???

Mites sitten, jos laittaa pitkän perävälityksen, tuleeko ykkösestä liian pitkä???

Nimimerkki liian koviin kierroksiin kyllästynyt !
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja mikali »

Olen kanssa samaa suunnitellut vaan tämä pätkätyöläisen ainainen rahapula jäädyttänyt projektit .
Classicsaabracingin xp-tuning manuaali mainitsee , että vaihdetaan "mellanväxel C3 " ja saadaan jotain 10 prosenttia pidemmät ykkönen ja kakkonen .
Kaverin kaverilla oli aikoinaan vakio V4:ssa special 1 kisapyöräsarja ja piti sitä niin hyvänä , että ihmetteli miksi muita välityksiä edes rakennetaan .

Sulle vois sopia tahtarin vakiolaatikko. Siinähän on hyvin urheilulliset 1-,2-,3-vaihteet ja nelonen sitten hyvä matkavaihde .
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kotitekoiset kisaratas -sarjat tehty kahden laatikon ratassarjat yhdistelemällä. Vaihtoehtoja on kahta erilaista: "pitkä ykkönen - pitkä kakkonen - vakio 3 ja 4" sekä "pirun pitkä ykkönen - pirun pitkä kakkonen - vakio 3 ja 4" :lol: . Kisaviritetylle V4 koneelle jälkimmäinen on turhan pitkä (lisäksi kakkosen ja kolmosen väli pieni), mutta pitkä 1 ja 2 erinomainen. Matzda/OHC koneisissa tykkäsivät jälkimmäisestä, kun voimaa oli lähteä viivalta. Omissa laatikoissa luki niin, että "ykkösen ja kolmosen pyöritys" (pitkä) ja "kakkosen ja nelosen pyöritys" (pirunpitkä)....pitää katsoa tallilta. Ja ainakin toista ratassarjaa piti sorvarilla näyttää. Itsellä on tallilla edellisten lisäksi 2-tahtarin 7 hampaisella perällä varustettu "pitkä 1 ja 2" -laatikko, mutta ei ole sitä vielä käyttänyt :mrgreen: . Itse en ole laatikkoa avannut kun oli aktiiviaikana kaveri, joka Pieksämäen? suunnalta sellaisen edullisesti kokosi.

Harmi, että tulee nyt kyselyä...JohnnyV4 myi abaut 3 viikkoa sitten katuautossaan olleen pitkä ykkönen - pitkä kakkosen hintaan 100 €. Meni rokkiralliautoon :mrgreen:

Kyseinen juttu ei auta yhtään siihen, että V4 on epämukavuusasteellaan katukäytössä vauhdin noustessa yli 90 km/h. Sonettin laatikossa perä on pidempi ja auttaa hivenen tässä "koneen huutamisessa".
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja mikali »

Tattis !
Sonett73 ei ehkä saanut vielä haluamaansa vastausta , mutta minua kiinnostaa kys. vaihtoehto . Siis kaksi V4:n laatikkoa , vähän koneistusta , ymppää osat V4:n laatikkoon , asentaa tahtarin kytkinkopan ja perävälityksen niin vois saada urheilullisen vaihteiston prutariin ??? Kukahan osais pääkaupunkiseudulla laatikkohommat ?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mikali kirjoitti:Tattis !
Sonett73 ei ehkä saanut vielä haluamaansa vastausta , mutta minua kiinnostaa kys. vaihtoehto . Siis kaksi V4:n laatikkoa , vähän koneistusta , ymppää osat V4:n laatikkoon , asentaa tahtarin kytkinkopan ja perävälityksen niin vois saada urheilullisen vaihteiston prutariin ??? Kukahan osais pääkaupunkiseudulla laatikkohommat ?
''
Niin tai paremminkin yksi laatikko ja toisesta laatikosta vain kyseiset rattaat, jotka sorvarin käsittelyn jälkeen vaihdetaan normaalien tilalle. Normaali perällä tuli jokkiskisat ajeltua v 1999-2010, mutta koska nurkissa pyöri tahtarin laatikon puolikas, niin sieltä otettin testimielessä 7-hampainen perä yhteen laatikkoon näiden ratasvaihtelujen lisäksi. Tahtarin kytkin koppaa ei ole tarvittu. JohnnyV4:n musta paholaisen YouTube videosta voi kuulla, miltä vaihteet kuulostaa katuautossa tällä "pitkä ykkönen - pitkä kakkonen - normaalit 3 ja 4" vaihtoehdolla" - kiihdytys 2 min 27 sec kohdalta: https://www.youtube.com/watch?v=6xXAOlC_Aw0 . Laatikko myytiin viimeisenä tästä kultakimpaleesta pari viikkoa sitten rokkiralliautoon satasella, auto on Japella Lammilla nykyään vakio koneella ja rempattu virikone meni foorumin kautta klubilaiselle :D .
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja mikali »

Ja sonett73:lle .
Tahtarin laatikossa 4-vaihde on jonkinlainen ylimenovaihde .
Tahtarin laatikkoon V4:n perävälitys niin lopputuloksena olis ainakin melko matalakiertoinen nelosvaihde .
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja mikali »

PS . Olen kyseisen videon useaan kertaan katsonutkin ja kuvittelin SP 1:ksi :D
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mikali kirjoitti:PS . Olen kyseisen videon useaan kertaan katsonutkin ja kuvittelin SP 1:ksi :D
No olkoon sit jokamiehen SP1 :lol:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, kyseessähän on Sonett III, siis siinä on jo vähän pitempi perävälitys, kuin 96:ssa, mutta silti tuntuu niin säälittävältä huudattaa vanhaa konetta satasen vauhdissa. Vajaa 9kymppiä vielä menee kivasti, mutta sen jälkeen meteliä ja kierroksia on reippaasti. Äänieristys varmaan auttaa myös asiaan, sitähän ei Sonetissani tunnu löytyvän oikeastaan mistään.

Joka tapauksessa Sonetti on nyt talviteloillaan ja keulaosa on irrotettu. Siitä se purkaminen jatkuu, kun lataushäiriö on nyt paikallistettu ja korjattu - laturi loppu (hiilet ja laakerit). Oliskos kellään ehjää syyläriä Sonettiin tarjolla?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sonett73 kirjoitti:Moi, kyseessähän on Sonett III, siis siinä on jo vähän pitempi perävälitys, kuin 96:ssa, mutta silti tuntuu niin säälittävältä huudattaa vanhaa konetta satasen vauhdissa. Vajaa 9kymppiä vielä menee kivasti, mutta sen jälkeen meteliä ja kierroksia on reippaasti. Äänieristys varmaan auttaa myös asiaan, sitähän ei Sonetissani tunnu löytyvän oikeastaan mistään.

Joka tapauksessa Sonetti on nyt talviteloillaan ja keulaosa on irrotettu. Siitä se purkaminen jatkuu, kun lataushäiriö on nyt paikallistettu ja korjattu - laturi loppu (hiilet ja laakerit). Oliskos kellään ehjää syyläriä Sonettiin tarjolla?
Jotenkin kummittelee mielen päällä, että tupliksen syyläri olisi kolmos-Sonettiin passeli.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Sonett73 kirjoitti:Moi, kyseessähän on Sonett III, siis siinä on jo vähän pitempi perävälitys, kuin 96:ssa, mutta silti tuntuu niin säälittävältä huudattaa vanhaa konetta satasen vauhdissa. Vajaa 9kymppiä vielä menee kivasti, mutta sen jälkeen meteliä ja kierroksia on reippaasti. Äänieristys varmaan auttaa myös asiaan, sitähän ei Sonetissani tunnu löytyvän oikeastaan mistään.
Classic Saab Racingillahan on kaksikin 9-hampaista perää valikoimissaan. Hinnat vain tonnin luokkaa :wink:
Liian pitkästä ykkösestä en olis huolissaan: usein jäänyt risteyksissä kakkonen päälle, eikä liikkeellelähtö ole suurempaa tuskaa tuottanut suurinpiirtein vakiolla 1,7 veenelkulla
Itellä oli tarkoitus yhdestä kuupasta tehdä aura-auto (ennen kuin isä osti mönkkärin). Tein siihen laatikon missä on lyhyempi ykkönen ja kakkonen. Yhdistin tahtarin vapaakytkimen akselin ja sivuakselin käyttörattaan veenelkun vaihderattaisiin. Lisä tihennyksenä vielä 7-hampainen perä. Vaikka aura jäi laittamatta, niin tenavien ollut hyvä harjoitella ajamista ja varsinkin liikkeellelähtöä tuolla yhdistelmällä.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Juuri noin - jos Sonetilla haluaa lähteä rivakammin, niin se tapahtuu kakkosella. Ensinnäkään V4:nen ei vakiona ole mikään kierroskone ja ykkönen vaan tuntuu liian lyheltä. Kakkosella jaksaa lähteä ihan hyvin ja tuo "vääntävä" 1,7 kone vetää mukisematta, lisäksi turha vaihtaminen jää pois
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja mikali »

Vaikuttaako kys. tavalla 2-vaihteen pidentäminen 4-vaihteeseen ?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihdelaatikkoon pitkä ykkönen ja kakkonen

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mikali kirjoitti:Vaikuttaako kys. tavalla 2-vaihteen pidentäminen 4-vaihteeseen ?
Jos "kys tapa" tarkoittaa mainitsemaani "pitkää ykköstä - pitkää kakkosta", niin ei vaikuta. Vakio 3- ja 4-vaihteet.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin