Kuuppa kysymyksiä
Kuuppa kysymyksiä
Olen mahdollisesti hankkimassa saab 96:sta, vuosimallia 77. Auto on tällähetkellä seisonnassa ja on seisonut viimeiset 1½vuotta pihalla. Auto on ikäikseen hyvässä kunnossa, (päivitys ajokilometreihin ~160tkm). Mitä olisi hyvä tietää tuon vuosimallin autosta.
Auto on L, mallia. Mitäköhän se tarkoittaa? Onko tämä siis superi, vai ei?
Historiasta tiedän sen verran, että ollut papalla uudesta lähtien. Ruostesuojautettu kuulemma joka vuosi kyseisen papan toimesta, vaikka autolla ei ole pahemmin ajettu (säilytetty tallissa). Nykyinen omistaja sai auton 10 vuotta sitten 40tkm ajettuna.
Autossa kuulemma sellainen vika, että vie bensaa ~25l/100km.
Kuulemma ei sytys pysy paikallaan, tai jotain vastaavaa? uusi virranjakaja + sytytsosat varmaan auttaisi?
Kiitokset etukäteen vastauksista.
edit: vähän tilanne päivitystä
Auto on L, mallia. Mitäköhän se tarkoittaa? Onko tämä siis superi, vai ei?
Historiasta tiedän sen verran, että ollut papalla uudesta lähtien. Ruostesuojautettu kuulemma joka vuosi kyseisen papan toimesta, vaikka autolla ei ole pahemmin ajettu (säilytetty tallissa). Nykyinen omistaja sai auton 10 vuotta sitten 40tkm ajettuna.
Autossa kuulemma sellainen vika, että vie bensaa ~25l/100km.
Kuulemma ei sytys pysy paikallaan, tai jotain vastaavaa? uusi virranjakaja + sytytsosat varmaan auttaisi?
Kiitokset etukäteen vastauksista.
edit: vähän tilanne päivitystä
Viimeksi muokannut Coltti, Su Tammi 23, 2005 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Viggen"
- Viestit: 679
- Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
- Paikkakunta: Kouvola
Tuon vuosimallin autot ovat yleensä keskimääräistä mädempiä, mutta jos tuo on tosiaan aina ruostesuojattu ajallaan, niin tuota ongelmaa ei ole.
"L" tarkoittaa Luxea ja nuo ovat ennen GL-Superia olleita kumihuulia.
Tuo bensankulutus; oliskohan vuoto jossain letkussa? Tai sitten konetilasta löytyy isolohko V8
"L" tarkoittaa Luxea ja nuo ovat ennen GL-Superia olleita kumihuulia.
Tuo bensankulutus; oliskohan vuoto jossain letkussa? Tai sitten konetilasta löytyy isolohko V8
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kuuppa kysymyksiä
Ensinnäkin -77 oli eka vuosimalli, johon tuli ns. 99:n penkit.Coltti kirjoitti:Olen mahdollisesti hankkimassa saab 96:sta, vuosimallia 77. Auto on tällähetkellä seisonnassa ja on seisonut viimeiset 1½vuotta pihalla. Auto on ikäikseen hyvässä kunnossa ja ainoastaan 60tkm ajettu!. Mitä olisi hyvä tietää tuon vuosimallin autosta.
Auto on L, mallia. Mitäköhän se tarkoittaa?
Historiasta tiedän sen verran, että ollut papan mökkiautona monta vuotta. Ruostesuojautettu kuulemma joka vuosi kyseisen papan toimesta, vaikka autolla ei ole pahemmin ajettu.
Autossa kuulemma sellainen vika, että vie bensaa ~25l/100km. Mistäköhän tämä voisi johtua?
Kiitokset etukäteen vastauksista.
L tunnus tuli vuoden -76 malleihin, mutta eip siinä muita malleja ollut tarjollakaan. Super tuli -77 mallivuoden aikana eli Solex kaasariksi
Äkkiä tuli mieleen ryyppy, kun pääosin ne oli automattisia.
Noin vähän ajettu kuuppahan on ilman muuta otettava talteen varsinkin, jos kori on ehjä.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 17:24
- Paikkakunta: Eura
Hiukan tuo hirvittää että on seisonut 1½ vuotta siinä pihalla. Jonkinlainen alustatutkimus kannattaa suorittaa. Mutta tuon ajomääränkin takia se jo kannattaa pelastaa.
Minäkin veikkaisin kulutuksen syyksi automaattista ryyppyä, toisaalta bensaputkikin saattaa vuotaa, pumppu kannattaa tarkistaa. Jos sieltä putki on poikki niin kyllä se haiskahtaa auton sisällä. Ehkä.
Minäkin veikkaisin kulutuksen syyksi automaattista ryyppyä, toisaalta bensaputkikin saattaa vuotaa, pumppu kannattaa tarkistaa. Jos sieltä putki on poikki niin kyllä se haiskahtaa auton sisällä. Ehkä.
Kuulostaa houkuttelevalta ostokselta! Tuon sytyksen kyllä pitäisi asettua viim. jakajaa vaihtamalla, ehkä muutenkin.
"Aidossa" -77 pitäisi olla käsiryyppy ja 1-kurkkuinen FoMoCon kaasari, ellei ole jossain vaiheessa vaihdettu Superiksi. Tämä siis siinä tapauksessa että ko. kulkineesta löytyy pienet vilkut, korkeat selkänojat ja 2-raitaiset kumipuskurit.
-77B-mallissa oli sitten jo isot vilkut -78:sta, mutta olikos siinäkin vielä FoMoCo-kaasari ja käsiryyppy, siitä en mene takuuseen.
Ruostehan noiden pahin ongelma on, muita vikoja on enemmänkin sattumanvaraisesti. Seisonnan jälkeen kytkin yleensä vaatii vähintään ilmausta, ehkä jopa tiivisteiden vaihdon. Molemmat ovat kuupassa hymyilyttävän helppoja hommia (vrt. esim.tonnari ) Takajarut kannattaa myös herkistellä samalla kun kädet on rasvassa Myös penkin pohjat saattavat olla hiukka repsahtaneet, mutta niihin löytyy Motonetistä lääke.
Lukot saattavat myös renata, yleensä tuon ikäiseen autoon on jo oma avaimensa jokaiseen oveen plus alkuperäinen virtalukkoon . Ne on kuitenkin helppo kiristää, korjata tai sarjoittaa yhteen avaimeen sopivaksi. Ota tarv. yhteyttä allekirjoittaneeseen...
"Aidossa" -77 pitäisi olla käsiryyppy ja 1-kurkkuinen FoMoCon kaasari, ellei ole jossain vaiheessa vaihdettu Superiksi. Tämä siis siinä tapauksessa että ko. kulkineesta löytyy pienet vilkut, korkeat selkänojat ja 2-raitaiset kumipuskurit.
-77B-mallissa oli sitten jo isot vilkut -78:sta, mutta olikos siinäkin vielä FoMoCo-kaasari ja käsiryyppy, siitä en mene takuuseen.
Ruostehan noiden pahin ongelma on, muita vikoja on enemmänkin sattumanvaraisesti. Seisonnan jälkeen kytkin yleensä vaatii vähintään ilmausta, ehkä jopa tiivisteiden vaihdon. Molemmat ovat kuupassa hymyilyttävän helppoja hommia (vrt. esim.tonnari ) Takajarut kannattaa myös herkistellä samalla kun kädet on rasvassa Myös penkin pohjat saattavat olla hiukka repsahtaneet, mutta niihin löytyy Motonetistä lääke.
Lukot saattavat myös renata, yleensä tuon ikäiseen autoon on jo oma avaimensa jokaiseen oveen plus alkuperäinen virtalukkoon . Ne on kuitenkin helppo kiristää, korjata tai sarjoittaa yhteen avaimeen sopivaksi. Ota tarv. yhteyttä allekirjoittaneeseen...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Kiitos vastauksista. Tarkoitus on mennä hiihtolomalla syynäämään auto perusteellisesti läpi ja sitten tehdä ostopäätös.
Tälläistä vielä:
Jos tuon ostan, miten kannattaisi teidän mielestä tehdä (tarkoitus olisi saada kiinteät kustannukset alhaisiksi intin aikana). Minulla alkaa kesällä armeija, olen siellä vähintään 9kk. Ajattelin itse näin: Auto ajokuntoon tampereella. Siirtokilvillä helsinkiin. Helsingissä enemmän korjausta. Seisontavakuutus/kilvet pois intin ajaksi (ajoa aina välillä, että pysyy kunnossa).
Tälläistä vielä:
Jos tuon ostan, miten kannattaisi teidän mielestä tehdä (tarkoitus olisi saada kiinteät kustannukset alhaisiksi intin aikana). Minulla alkaa kesällä armeija, olen siellä vähintään 9kk. Ajattelin itse näin: Auto ajokuntoon tampereella. Siirtokilvillä helsinkiin. Helsingissä enemmän korjausta. Seisontavakuutus/kilvet pois intin ajaksi (ajoa aina välillä, että pysyy kunnossa).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Pieni korjaus: 76:set ekat 77:t oli Fordin 1-kurkkuisella (62hp), ei FoMoColla (65hp), kuten aiemmat. 77B, eli super, oli sitten jo Solexin tuplakurkkuisella, ja vielä pienillä vilkuilla. Sitten viimeiset 77:t oli erikoissarjaa, joissa oli isot vilkut, ja ne oli kai aina hopeisia tai kardinaalinpunaisia. Pohjalaisen Vesalla on juuri tällainen uljas museoyksilö. Eli kolmenlaista kuuppaa oli tarjolla M77:na.Suomik kirjoitti:Kuulostaa houkuttelevalta ostokselta! Tuon sytyksen kyllä pitäisi asettua viim. jakajaa vaihtamalla, ehkä muutenkin.
"Aidossa" -77 pitäisi olla käsiryyppy ja 1-kurkkuinen FoMoCon kaasari, ellei ole jossain vaiheessa vaihdettu Superiksi. Tämä siis siinä tapauksessa että ko. kulkineesta löytyy pienet vilkut, korkeat selkänojat ja 2-raitaiset kumipuskurit.
-77B-mallissa oli sitten jo isot vilkut -78:sta, mutta olikos siinäkin vielä FoMoCo-kaasari ja käsiryyppy, siitä en mene takuuseen.
.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
No joo, Joni tuossa oli nopeampi, kun väsäsin vastausta ........Suomik kirjoitti:Kuulostaa houkuttelevalta ostokselta! Tuon sytyksen kyllä pitäisi asettua viim. jakajaa vaihtamalla, ehkä muutenkin.
-77B-mallissa oli sitten jo isot vilkut -78:sta, mutta olikos siinäkin vielä FoMoCo-kaasari ja käsiryyppy, siitä en mene takuuseen.
Ks. aiempi vastaukseni. Jo alkuvuodesta -77 tuli varsinainen 77b eli super, jossa oli tuo Solex ja pienet vilkut. Isot vilkut tuli heinä-elokuussa vain pieneen erikoissarjaan, jotka oli metallipunaisia tai hopeita.
Tästä on minulla Scan - Auton alkuperäinen tiedote myyjille..... tai väliäkö sen sitten on......
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Ma Tammi 24, 2005 14:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
jarrupoljinta kun hieman painelin, kuului jarruista "klonks" äänet, männät vissiin lähtivät liikkeelle... Kytkin oli kyllä aika elottoman tuntuinen.
Mitkäs paikat yleensä noista vm 77 vehkeistä yleensä ruostuu?. Etusisälokasuojathan on muovia, joten ne ei ainakaan pahemmin ruostu...
Mitkäs paikat yleensä noista vm 77 vehkeistä yleensä ruostuu?. Etusisälokasuojathan on muovia, joten ne ei ainakaan pahemmin ruostu...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 17:24
- Paikkakunta: Eura
Tämmösen linkin joku laitto kun joskus kyselin samaa ..
http://members.tripod.com/mhilvers/roest/rust.htm
http://members.tripod.com/mhilvers/roest/rust.htm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Tossa oli kaikki tärkeimmät kun vaan suurentaa noi punaiset kapeat viivat PALJON paksummiksi! Omaan kajakkiin meni noille alueille yht n. 3 m² peltiä!!!JungleDrums kirjoitti:Tämmösen linkin joku laitto kun joskus kyselin samaa ..
http://members.tripod.com/mhilvers/roest/rust.htm
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.