vaihtoehtolaturi

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: vaihtoehtolaturi

Viesti Kirjoittaja jt »

"Hitaasti" sammuva latauksen merkkivalo on hyvinkin pitkälti H-koneen laturien ominaisuus.

Kattelin joskus 90:n ruåtsinkielisestä korjaamonkäsikirjasta käppyröitä, joiden mukaan lataaminen ei oikeastaan kunnolla ala ennen parin tonnin kierroksia. Rupesin tuon "valaistumisen" jälkeen ajelemaan kylillä yhtä pykälää pienemmällä vaihteella talvisaikaan. Sitä ennen oli helposti käyneet salamat vähiin akusta, kun ajossa latautuminen oli kovin pientä.

Jouduitko modaamaan tuosta hohotinkorkilta ilmanputsarin alle menevää letkua, vai riittikö orkkis?
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: vaihtoehtolaturi

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Mullahan tuo latauksen merkkivalo pysyy pois kun vähän polkasee kaasua. Siis lataus 14v tyhjäkäynnilläkin.

Ei oo vielä ilmanputsari paikallaan.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: vaihtoehtolaturi

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

jt kirjoitti:
Jouduitko modaamaan tuosta hohotinkorkilta ilmanputsarin alle menevää letkua, vai riittikö orkkis?
Jos mulla olisi orkkis solexi kaasutin niin kyllä se letku varmaan riittäsi. Kun tuo huohotinkorkin kiinnitys on kohtuu joustava.
Mulla on nyt Weberi, ja ilmansuodatin on vielä tekeillä.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: vaihtoehtolaturi

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

No jos täältä joku muu tätä katselee,
niin ilman mitään ranetusta paikoilleen sopii ainakin tuo mikä mulla on. Katon tyypin, jos nyöhemmin muistan. On joku opelin laturi vanha kadetti tms.
Halpa ku saippua. Ei kovin tehokas, mutta riittää peruskäytössä.
Muistaakseni oli jonkun varaosapuljun listassakin määritelty v4 vaihtoehtolaturiksi. Jäähdytys kannattais varmaan ottaa orkkiksesta, ettei pala. Katotaan ny kauanko kestää.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: vaihtoehtolaturi

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Kestää siviiliajossakin 99 laturi vaikka ei vaihda siipiäkään.
Nimittäin; laturit normaalisti imevät jäähdytysilman takaa läpi. Eli siis V4:sessa pakosarjan päältä kuuman ilman vastavirtaan etupäästä tulevaa ajoviimaa vastaan. Eli jos laittaa 99 laturin siipineen niin silloin siipipyörä painaa etupäästä SISÄÄN sitä viileempää ajoviimaa. Probleema jäähdytyksessä on diodit jotka ovat takapäässä.
Eli onko parempi että sinne diodeille imetään alkuperäisen suunnitelman mukaan pakosarjan päältä kuumaa ilmaa, vaiko se, että sinne painetaan edestä kylmää ilmaa, joka tosin matkalla kuumenee jonkin verran käämityksen jäähdytystarpeesta johtuen, mikä tietty riippuu siitä kuinka paljon niitä lisävalowatteja siellä keulalla on kyseisenä hetkenä käytössä ?
99 laturia ollut sekä siviiliautossa jossa lisävaloja käytössä, että ralliautossa ja on toiminut ilman siipien vaihtoa. Mutta siivikon vaihto tosiaan helppo homma, joten kait se on käytettävästä ajasta riippuva homma vaihtaako vai ei.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: vaihtoehtolaturi

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Minullahan ainoa syy laturin vaihtoon oli se, että kun asentaa sisäisellä jännitteensäätimellä olevan laturin niin siihen on helppo vaihtaa hiili-jännitteensäädin paketti, eikä maksa kuin kympin.
Saab 96 latausrelettä ei niin helposti löytynyt varaosaliikkeestä. Ja ei se alkuperäinen laturi taida jaksaa pukata kuin 13 v tyhjäkäynnillä vaikka rele olisikin kunnossa?
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: vaihtoehtolaturi

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Miten teillä joilla on alkuperäinen laturi paikallaan, pukkaako yli 13 volttia tyhjäkäynnillä?
Huomasin vaan tuon korvaavan laturin asennuksen jälkeen kun pukkaa 14 volttia, että tyhjäkäynti parani ja starttaa huomattavasti iloisemmin. Kaipa se nyt antaa tehokkaampaa kipinää tyhjäkäynnillä kun jännitettä on riittävästi.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: vaihtoehtolaturi

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

orkkis säädin tiputtaa melko herkästi jännitteet alas. olis kyllä ilmeisesti korjattavissa/säädettävissä, mutta helpompaahan se on laittaa uus tarvike, jos ei ole niin pussihousu, että kaikki tarvii olla orkkista.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin