Veenelkusta nykyaikainen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Noin 10000$ näkyy olevan motilla hintaa. Melkosen virinoottorin rakentaa jo tolla rahalla :lol:
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Trafi on omien sanojensa mukaan "selkeyttämässä ja nopeuttamassa poikkeuslupien hakukäytäntöä".

Auton rakennemuutoksille on haettava poikkeuslupa, jos autoa muutetaan enemmän kuin, mitä auton rakenteen muuttamisesta pelkän muutoskatsastuksen avulla on säädetty*.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288660763308.html

Onhan nyt tulossa jonkinmoinen mahdollisuus, että poikkeuslupakäytäntö jotenkin helpottuisi, mutta saapas nähdä :roll:
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

FHRA:n sivuilla asiasta myös juttua:

http://www.fhra.fi/sitenews/view/-/nid/156/ngid/1
96 V4i -73
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Siinä on joku VW:n vaihteisto sovitettu kuupan mottiin. Pitää varmaan tehdä hivenen tilaa tolle lodjulle että saa sen autoon kiinni...
http://www.youtube.com/watch?v=YWkRsMHDtuY
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Löyty tosta VW:n lootan asennuksesta tollanen keskustelu http://www.saabrally.com/forums/viewtop ... f=2&t=3618

Mittasin työkaverin 97 1,9 tdi Audin laatikon mittoja
Etupäästä vetareihin n. 19cm
Kokonaispituus n. 62 cm
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Eiköhän sen sinne saisi mahdutettua, kun takaistuimien jalkatilan lämmitysputken nykäisee pois ja hieman peltiä pullistaa. Ei välttämättä jäisi matto juurikaan pullottamaan.

Mitä tähän nykyaikaistamiseen tulee, niin ruiskun ja suorasytkän lisäksi kun saisi jotenkin rakennettua imusarjan yhteyteen kokoojakammion eli plenumin, mikä nykyaikaisissa ruiskupeleissä on. Käsittääkseni mm. vähentää pumppaushäviöitä sylinterien välillä. Vaatisi imusarjan, jossa jokaisella sylinterillä omat lähdöt suoraan ylöspäin (UK spec manifold?) ja siitä hitsailisi lapoilla putket sekä kokoojakammion putkien päähän. Putkiin sitten hitsailisi paikat ruiskusuuttimille.

Toinen on tietysti kaksiporttikannet, jos sellaisia saisi hieman pienemmillä rööreillä kuin nuo ralliversiot. Sellaisella ajatuksella olen leikitellyt, että voisikohan normi yksiporttikansiin tehdä porttien jakokappaleen. Pakoaukon työstäisi ovaalin muotoiseksi, jonka jälkeen tekisi ulostuloon välilaipan ja hitsaisi siihen kohtisuoraan jakolevyn, joka menee kanteen sisälle ja olisi tarkasti sovitettu pakokanavien väliin. Laipan jälkeen sitten jatkaisi tuplaputkilla sopivan matkaa. Jossain jenkki kiihdytysautofoorumilla oli tällaisesta ratkaisusta juttuakin. Epäilyttää kuitenkin ratkaisun kestävyys mm. metallien eri lämpölaajenemiskertoimien takia ja tiiveyden tietysti.
96 V4i -73
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

[quote="AnttiK"]Toinen on tietysti kaksiporttikannet, jos sellaisia saisi hieman pienemmillä rööreillä kuin nuo ralliversiot. Sellaisella ajatuksella olen leikitellyt, että voisikohan normi yksiporttikansiin tehdä porttien jakokappaleen. Pakoaukon työstäisi ovaalin muotoiseksi, jonka jälkeen tekisi ulostuloon välilaipan ja hitsaisi siihen kohtisuoraan jakolevyn, joka menee kanteen sisälle ja olisi tarkasti sovitettu pakokanavien väliin. Laipan jälkeen sitten jatkaisi tuplaputkilla sopivan matkaa./quote]

Sellaiset on nähty tallilla ja Jarski/Johnny myi eteenpäin. Jakaja oli pakoputkessa laipassa ja pakosarjat kahdella ulostulolla. Ei käyttäjä kokemusta.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Makimart
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Elo 05, 2013 09:20

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Makimart »

Kerran näin rallisprintissä nelivetoisen ysikutosen.

Pellin alle ei päässyt katsomaan, mutta syyläri ei ollut nokalla koska hihnapyörät näkyi maskin välistä.

Lattiavaihde ja kardaani taakse meni peltikotelossa korin sisäpuolella. Minkä lie nelivedon palikoista se oli rakenneltu. Ysikutosta ei ollut muuta kuin ulkokuori.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos ottaisit mallia Belkusta ja muuttaisit voimansiirron sähkölle: http://www.youtube.com/watch?v=JEsdcnZ_Ez0

Moottorin perään generaattori ja pyöriin napamoottorit. Noita saa joitakin jo valmiinakin, en kyllä tiedä miten tehokkaita. Ja olis varmaan helppo ajaa. :)
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Tais olla meitsin 4-veto saab.siinä oli subarun laatikko.käy myös helposti v-4 jatkoksi.

tuossa ylemmässäkin kuvassa saattoi olla niitä 2009 vuosimallista etenpäin olevia laatikoita.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Playboy »

AnttiK kirjoitti:Toinen on tietysti kaksiporttikannet, jos sellaisia saisi hieman pienemmillä rööreillä kuin nuo ralliversiot. Sellaisella ajatuksella olen leikitellyt, että voisikohan normi yksiporttikansiin tehdä porttien jakokappaleen. Pakoaukon työstäisi ovaalin muotoiseksi, jonka jälkeen tekisi ulostuloon välilaipan ja hitsaisi siihen kohtisuoraan jakolevyn, joka menee kanteen sisälle ja olisi tarkasti sovitettu pakokanavien väliin. Laipan jälkeen sitten jatkaisi tuplaputkilla sopivan matkaa. Jossain jenkki kiihdytysautofoorumilla oli tällaisesta ratkaisusta juttuakin. Epäilyttää kuitenkin ratkaisun kestävyys mm. metallien eri lämpölaajenemiskertoimien takia ja tiiveyden tietysti.
Mulla on juurikin tuollainen ratkaisu. On ilmeisesti joidenkin ruotsalaisten rallihemmojen tekemät kun oivalsivat joskus että pakovirtauksia ei niissä rallitallin 2x45mm kisakansissa ole ihan loppuun asti mietitty. Näillä pienemmillä aukoilla ilmeisesti saa ainakin enemmän vääntöä aikaan. Laipan jälkeen on samanmoiset taaksepäin suuntautuvat peltipakosarjat kuin rallitallillakin, tosin nämäkin hieman pienemmässä koossa. Kyllä tuo nyt ainakin muutaman tuhat kilsaa on ihan hyvin kestänyt.

Tällaista ratkaisua voi myös harkita:
http://www.tgmotor.com/images/Saab-V4-D ... C3%A5s.jpg
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja tommij »

Eikös se Sweedspeedin Frank mainostanut Belgiassa, että "pienillä" kaksporttikansilla ja ruiskulla penkittivät 225 Hp.

Sekä yks- että kaksporttikansia löytynee verkkokaupasta. Kyselin isoventtiilisiä yksporttikansia, mutta hinta oli hieman kova roskapönttöautoon.

Jos tosissani rakentelisin, niin olisin ostanut osat ja paketoinnin suoraan sieltä.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Vanha ketju mutta menköön. Vaihtelin jokunen päivä sitten jokohinaa subaruun ja tuli mieleeni, että siitähän sais V4:n komeet tuplanokka kannet. En tiedä osuuko mikään kohdalleen mutta eiköhän joku seppä tollesen kyllä nikkaroi.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Darco »

Kannattaa tässä nykyaikaistamisessakin miettiä mikä on oikeasti järkevää ja mikä ei.

Jos ihan perusmoottoria ollaan tekemässä, ei yläpuolisilla nokka-akseleilla saavuteta mitään hyötyä verrattuna tönäreihin, enemmänkin haittaa jakopäätyön muodossa. Ehkä ne kiinteät nostajat pystyisi jotenkin muokkaamaan hydraulisäätösiksi jollon päästäisiin eroon venttiilien säädöstä mikä vainoaa sillä yläpuolisella nokka-akselillakin jos joudutaan käyttämään keinuvipuja.

Nykyään kansissa kaiketikkin käytetään tollasta open chamber- mallia veenelkun muinaisen closed chamberin sijaan. Noista veenelkun kansista voisi pystyä jollain tapaa muokkaamaan tollaset open chamberit laskemalla niitä, laskemalla dekkitasoa, mahdollisesti joku puristusmäntä ja poistamalla noi puristusalueet ainakin toiselta puolelta. Jos kaasutinta tahdotaan käyttää, imupuolelle tehtävästä "pyörrekanavasta" saadaan hyötyä kun seos sekottuu paremmin. Se tosin ahdistaa virtauksia. Noissa Oldsmobilen koneissa ainakin toi pyörräkanavilla varustettu kansi tarttee vähemmän sytkäennakkoa mitä ilman niitä oleva joka on aina hyvä asia ja kertoo tehokkaammasta palamisesta.

Käytettiin sitten kaasaria tai ruiskua, molemmissa on varmasti parantamisen varaa kuupassa. Kaasareitakin voisi testata erilaisia. Esimerkiksi jenkkiautoista tutun quadrajetin 2-kurkkunen versio dualjet voisi olla kokeilemisen arvonen. Tolla saisi matkaseokset laihalle ton neulasysteemin avulla, kiihdytettäessä (alipaineen tippuessa) rikastuu. Sen suhteen huono ettei ole vaiheittain aukeava kaasari. Ruiskulla tietysti voisi tehdä bensakartan ja ajaa laihoilla seoksilla, en tiiä paljonko etua saadaan verrattuna kaasariin kulutuksessa vai saadaanko lainkaan.

Sytkävehkeitäkin varmaan kannattaa jotenkin muokata. Sytkäennakkoja varmaan tarttisi muuttaa ton kannen muokkauksen jälkeen johonkin suuntaan, toivottavasti pienempään päin. Jos pystytään ajamaan todella laihalla seoksella matka-ajoa, pitäisi varmaan alipaine-ennakkoa saada lisää. Helpoimmalla varmaan pääsisi kun hommaisi tiesikalla ohjattavan jakajan johon tehdään ennakkokäyrä/kartta tiesikalla. Ei punnuksissa/jousissa/alipaine-ennakoissa mitään vikaa ole, mutta Bosch- jakajissa on noi punnukset piilotettu veemäisesti tonne jakajan syövereihin vrt. se malli missä puntit on pyörimen alla. Kärkijakajassakaan ei sinällään ole mitään vikaa muuta kuin se, että sitä pitää huoltaa. A.Graham Bell (ei se puhelimen keksijä) väittää kirjassaan että 70- luvun kärjettömissä systeemeissä (mihin tämä Boschin kärjetönkin kuuluu) on suurempi jännite, mutta jännitteen nousuaika on pidempi joka taas tuottaisi huonomman kipinän mitä oikein säädetty kärjellinen. Suorasytkiä ei ton kirjan aikaan oltu keksittykkään joten ne ei tohon kategoriaan kuulu.

Nämä olisi ne mitä itelle tulee mieleen parannusehdotuksia Veenelkkuun jotka voisi vielä olla jotekin realistisiakin ja kohtuullisia toteuttaa.
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja jara »

Laita rytkäytä joku tonninen mp kone niin tulee saapista kierrosvehje. Ja ei tulis hirveitä maksamaan. Leimasta en sitten tiedä. "Hajabusan" koneessa ois voimaakin :mrgreen:
Vastaa Viestiin