Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja Darco »

Nyt taas jatku kuuppahommat. Pienestä peltihommasta leviämään lähtenyt hommaa sain tänään vasta jatkettua kun kiinnostus palasi yli puolen vuoden jälkeen. Paska osu tuulettimeen kun sohasin puol vuotta sitten vahingossa etulokarin koneen puolelle ja läpi meni ihan ehjän näkösestä kohdasta. Alta paljastukin perin hitsauskelvotonta matskua ja sain kuin sainkin parsittua tonne paikan. Yksi pikkunen reikä jäi konehuoneen oikeeseen takareunan lattiaan, koitin hitsata mutta reikä vaan isoni, niin päätin pistää tonne vaan massaa reilusti kun oli sen verta pienestä reijästä kyse. Tarttisi kuuppa saada vihdoin ja viimein leimaan..

Mutta itse asiaan. Onko tämä mun auto joku erityisen paska kun jokapuolella missä on harmaa ehjä massa, pqljastuu tollanen ihan ohut läpimätä pelti alta? Mikä tollasta massan alta ruostumista tekee? En ole tollasta ennen nähnyt. Ei mikään satku tai noppa tollanen ole ollut???

Yks reikä olisi vielä tuolla takana taka-akselin etupuolella paikattavana. Voi perse jos sinnekkin joutuu vetämään neliön peltiä 10cmx5cm kokoseen reikään kun edellä vaan tulee reikää lisää sitä mukaa kun hitsaa..
thomas95
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Mitä paksumpi massakerros sitä mädempi pelti alla... Omien kokemusten perusteella.
Nykyisin kun tulee se vuosittainen pellinuusimisurakka niin en mitään massaa päälle vetele, ainoastaan kotelonsuojaa sekä pellavaoljyä. Paremmin on kestänyt. Ja tietenkin koitan välttää suolattuja teitä talvella...
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja ristos »

No, eihän tämä asia ole mikään ihme? Mikä lienee autosi vuosimalli?

96:sen pellin valmistaja vaihtui tuossa -70 luvun loppupuolella ja samalla pellin paksuus myös hieman oheni. Tarkkaa vuotta en uskalla tähän kirjoittaa, mutta vanhan muistini mukaan tuo vaihdos taisi olla 1976-77 paikkeilla. Osa pelleistä tai kaikki vaihtui puolalaiseksi tuotteeksi ja samaan aikaan tehtaan ruosteensuojaus vaihtui. Lopputulos ei oikein " onnistunut " ja Sinun kirjoittamasi mukaisia tapahtumia tuli esille silloin jo varhaisessa vaiheessa!

Nämä loppuvuosien kuupat olivat vain "huolellisten" miesten ja naisten autoja, eikä oikein heidänkään, koska kaikki ruostuivat ns. käteen! :oops: Tarkalla huolenpidollakaan ei aina tuntunut olevan merkitystä? Nimimerkillä "aikakauden kokeneena" uskallan asiasta kirjoittaa! Se oli surullinen jakso Saabin historiassa.

Kuulun myös niihin jotka kammoksuvat paksuja massakerroksia! Ne kyllä muhituttavat kauheita lopputuloksia Saabeissa ja muissakin autoissa. Hyvä kotelosuojaus ja öljykylpy ovat mielestäni aika hyviä keinoja ruostetta vastaan säännöllisen pesun kanssa.

No, tämä oli vain tällainen historian lyhyt oppimäärä! Tähän tulee varmasti lisää näitä aikalaiskertomuksia oikomaan muistini pätkimiä juttuja? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep komppaan ristoa
aikoinaan ostin 42 tkm ajetun 78 mallin ja ehjän pvc massan alta kaivoin kaikki ns vakiopaikat auki ja siellä oli jo pikkuinen juoru ruostetta menemässä mutta sain sen verekseltään kiinni,tuli sitten myytyä se eteenpäin joten en tiedä kuinka kovana säilyi
joskus harvoin kyllä näkee kovakorisia 78 ja eteenpäin autoja
vanhat polttomassatut oli kyllä kovia jos vähänkään piti huolta korista
eräs vanha saabisti kevät ja sykysyisin laittoin puolet teräketjujölyä ja puolet vernissaa auton pohjaan, kerran katoin niin se kyllä oli kokonaan ruosteessa mutta ei läpi
myytiin sitten jonnekkin mikkelin seudulle, liekkö uusi omistaja täällä (95e 70)

ehkä tuo ruostuminen oli syy siihen että aktiivivuosina ostin paraimpana vuonna melkein sata kuuppaa varaosiksi :D :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo, lienee juurikin tuo M78 ellei sitten jo -77B eli isovilkku tuntomerkkinä sille PVC-suojaukselle. Sillä on osoittautunut olevan mätänemiseen paljon suurempi myötävaikutus kuin peltien vaihdoksella, joka tapahtui muutamaa vuotta aiemmin.

Molemmat yhteensä kuitenkin varsin vaikuttava paketti! :twisted:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
kivilinko
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Loka 16, 2013 15:48

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja kivilinko »

Oma kuuppani kumihuuli mallia -79. Ikäisekseen mielestäni kohtuu hyvin säilynyt. Pieniä ruostepilkkuja toki löytyy, mutta ei mitään läpireikiä. Katsastajakin kehunut pohjaa hyväksi. Ensimmäiset 30 vuotta auto vietti Malmössä, joten olisiko siinä osasyy?
Saab 96 V4 Super 1979
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä varmaan sillä joku vaikutus on ollut! Ei tämä Suomen rospuuttoaika ja talvi ole eduksi millekään autolle. Oma -79 mallinen MR autoni on aikoinaan laitettu. Silloin nuo alkumatkan tuhot oli kaikki korjattu kuntoon. Nyt jatkossa se on saanut joka toinen vuosi öljyn pohjaan ja koteloihin on suihkutettu tektylin kotelosuoja-aine. Näillä tuo on pysynyt ihan hyvässä kunnossa, mutta työtä ja huolellisuutta se vaatii. Muuten nämä kyllä happanevat aika pian.

Kun tätä omaa 96:ten historiaa muistelee, niin mielestäni -85 punainen kajakki oli omistani paras!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja Darco »

Mulla on just tollanen isovilkkunen malli -79 vuotinen. ei juu ole ruostesuojaus oikeen onnistunut. Ihan ehjän näkönen joka paikasta mutta ei näemmä kestä tarkempaa tarkastelua lainkaan. No, täytyy ostaa tollanen vanhempi jos toi ruostuminen lähtee ihan käsistä. Pellihommat ei ole suosikkipuuhaa, vaikka niitäkin johonkin rajaan asti tekee...

Itekkin olen noihin autoihini vetänyt koteloöljyä pohjaan, jenkeissä rungon sisälle yms. Mutta tuskin ton mun kuupan pohjaan kannattaa mitään vetää ton muovimassan päälle...Satkuja ja noppia ei kauheesti ole tarvinnut öljytä kun siellä on keulalla sellanen automaattirasvari joka hoiti sen puolen :lol:
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kuva
Kuvassa näkyy kaikki ruostekohdat jo esille raaputettuna

Tuolta näytti oma -78 pyöräkotelo, kun aloitin ruosteenpoiston tänä kesänä. Yksi paikattava reikä, edessä näytti yhtä hyvältä(mm. vetarin tunnelit täysin ehjät), mutta toista puolta en ole vielä avannut.
Tuo pyöräkotelon reikä tuli paikattua ja se oli samalla tämän auton ensimmäinen paikka alustaan(lokarin reunaa on joskus hitsattu).

Auton historiasta sen verran, että talvella ei kuulemma juurikaan ole koko auton elämän aikana ajettu ja auton mukana tuli dinitrol läpykkä, jonka mukaan uudesta asti vuoteen 1996 suojattu 2 vuoden välein. Paksu kotelosuoja on jokapaikassa mikä on tainnut auttaa osaltaan tämän kuupan säilymistä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja Darco »

Ai siellä takaloksun sisällä kuuluis olla tollanen suoja.

Mulla ton pellin tilalla roikkuu joku läpimätä räätyskä heilumassa. Olenkin aina ihmetellyt että mikäköhän se on alkujaan ollut
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Mätänee kaikki saabit välillä 78-81 ihan samanlailla. Mutta toisaalta jostain kumman syystä hyvin säilyneitäkin on. Pahin juttu ilmeisesti ollut katsastusmiesten vimma hakata pikku reikiä hakullaan siihen muovikalvoon, jolloin kosteus pääsee salakavalsti tekemään tuhojaan. Jos oltaisiin Jenkkilässä, niin tässähän olisi Saabbilaisten joukkokanteen aihe A-katsastukselle autojen tuhoamisesta ?!
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mutta kun ei olla Jenkkilässä, niin me vaan harrastellaan! Pidetään Pelle Peliton mielessä ja sormet notkeana, niin nämäkin aarteet pysyvät hengissä! :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kun löytäisi vielä sen 79:n millä aloitin autoilun. Kiinnostaisi tutkia onko ensimmäisen viiden vuoden aikana tehdyistä ruostesuojauksista ollut mitään pitkäkestoista hyötyä. Pintapelleissä siinäkin oli jo silloin viisivuotiaana kukkia ja seuraava omistaja oli aika pian massannut helmat listojen alta.
Luultavasti viisainta kuitenkin vain todeta että L.R, eli R.I.P. :( , mutta vihjeitä XCH-335:stä otetaan vastaan. Tekstiviestikyselyillä sitä ei enää vuosiin (kymmeniin?) ole löytynyt.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja Darco »

Takakontista tankinalta löyty ihan perus jutut.

http://aijaa.com/mbbMx7
http://aijaa.com/AoUyEe

Taitaa olla yksi ihan ongelmapaikka? Mulla yks raato tossa pihalla mikä on katkeemispisteessä tosta kohtaa. Ja sitten on ruostetta tuolla jousen takana.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ehjän massan alta ihan mätä, mitä ihmettä?

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu kerran nostin 78 mallistä vetokoukusta kun oli purkuvuorossa ja takalasi tipahti maahan kun perä notkahti ratki iskarin linjaa myöten... :D
autossa oli muistaakseni takalokarit vielä kiinnikkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin