Kyse on 60 luvun alun lyhytkeula kaksitahtisista 96:sta.
Käsittääkseni 96:sta on myös saanut Sport ja GT-malleina. Mitä muuta eroa perusmalliin kuin kaasareiden lukumäärä? Jos joku jaksaa kirjoittaa aiheessta kunnon esseen, en vastusta Kiitos.
Saab Sport oli tosiaan urheilullisempi versio kajakista jossa silmiinpistävimpänä erona oli tuo tehokkaampi kone (viimeinen kakstahti sporttikone tuotti 55HV!) Kolmen kaasarin lisäksi koneessa taisi olla suuremmat imu- ja pakokanavat. Saab Sportissa oli myös sellainen harvinaisuus kun 4-pulttiset pyörännavat. Ovat haluttuja osia kun kasvattaa kummasti tuota ysikutosen pulttijaosta johtuvaa sangen suppeaa vannevalikoimaa. On varmaan muitakin eroja varustelutasossa jne, mutta joku varmaan osannee tarkemmin ne kertoa.
Sporteissahan oli myös viimeisen päälle näyttävä Nardin valmistama puukehäinen ja kiiltäväpuolainen ratti sekä hieno mittaristo, jossa mm. kierroslukumittari.
Luulisin että tuo Sport nimi oli euroopassa käytössä ja samainen urheiluvaunu myytiin Amerikan maalle GT nimikkeellä... en tiedä varmasti, mutta muistelisin lukeneeni asia jostain. Eli Sport ja GT olisivat käytännössä sama auto. Korjatkaa jos olen väärässä.
- Sportisaa oli erikoinen 'tuoreoljyvoitelu" eli oljyt eri tankissa
- Edessa isot levyjarrut ja tuo jo mainittu 4-pultin jako joka oli sama kuin 99 mallien
- SPORT oli ainut SAAB joka kesti mun ajotyylin....tosi vahva!!
Saab Sport oli täysiverinen urheiluauto. Amerikkalainen urheiluautojärjestö hyväksyi GT:n ja Sportin urheiluautoksi, koska se oli tarkoitettu ajettavaksi kilpailuissa, autohan on rekisteröity 2+2, takana on kova vaneri, ja sen päällä vaahtokumityynyt toimittamassa istuimien virkaa.
Auton vakiovarusteita olivat mm:
-takaistuimien sivulla on kyynärnojien alla pullotelineet aivan nykymalliin.
-avattavat takasivulasit linkkusaranalla, joka oli käytössä samanlaisena vielä 900:ssa.
-tupakan sytytin kojetaulussa
- Hella-lisävalot, joista toinen on sumuvalo ja toinen kaukovalo
Saab Sportilla oli 60-luvulla Suomessa kunnia olla markkinoden kallein auto hevosvoimiin nähden, sportin hinnalla sai mm. Plymouth Valiantin!
Mallisarja taisi mennä näin:
93 GT 750 1958-60 / 96 GT 750 1960-62 / 96 Sport 850 1962-64 / 96 Sport 850 1965 1.pitkänokka / 96 Monte Carlo 850 1966-67 / 96 Monte Carlo V4 1967-68?
Tahtarit olivat koneiltaan vakioita tiukempia, V4 taas vakio.