Osien puhdistus ja kiillotus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Hemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 09:50
Paikkakunta: Padasjoki

Osien puhdistus ja kiillotus

Viesti Kirjoittaja Hemuli »

Täytyy heittää kysymystä kehiin kun vaikuttaa tämä osasto niin hiljaiselta.

Kertokaapas kokeneemman entisöijät millä olette siistineet paljaita metalliosia uuden veroisiksi. Konehuoseestakin löytyy sen tuhannen miljoona erilaista paljasta metalliosaa joita lika, hapettumat ja tietenkin ruoste ovat aikojen saatossa sotkeneet.
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

hiekkapuhalluksessa ja samalla pulverimaalauksessa mä oon lähes kaikki hilut käyttäny mitkä nyt on vaan pystyny,akseleista ja tukivarsista lähtien,vaikka en nyt museoautoa ookkaan rakentanu..
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pata-Pata ja metallin kiillotusaineet ovat myös johinkin paikkoihin sopivia
# 419 Vesa Pohjalainen
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Keltapassivoinnilla saa kaikkiin pultteihin, muttereihin ym. todella nätin ja kulutusta kestävän pinnan.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Kotikonsteja käsityöläiseltä: Moottorin ja kaasarin näkyviä osia voi siistiä liuotinpesuaineella ja tiski/hammasharjalla. Kun irtorasva ym. mähnä on poistettu, suihkupullosta lisää liuotinta kohteeseen ja oikealla messinkiharjalla (ei messingöity teräsharja) hankaillaan kiiltoja esille, niistä paikoista, johon valo sattuu muutenkin. "Sisäkulmat" jätetään rauhaan messinkiharjalta, koska tummemmat osat juuri tekevät sen kontrastin himmeästi kiiltävien pintojen kanssa.

Hohkakivijauhoa voi käyttää tehostavana hioma-aineena, mutta jauhe pitää saada myös pois pinnoilta (pahempi riesa kuin hiekkapuhallushiekka).

Käsipelillä työ on suurempi, mutta terävien kulmien nylppääntymistä tapahtuu vähemmän kuin esim. pyörivällä rättilaikalla. Kontrastit ja metallien värit säilyvät luonnollisempina kuin kiillotuksen tai jonkin pintakäsittelyn jälkeen. Esim. pulverimaalattu tai keltapassivointi on minun makuuni liian steriili.

Lisään vielä, että tuollainen huolellisesti tehty "antiikkinen tatsi" ei taida olla vielä se kaikkein arvostetuin, ehkä vasta 10...20 vuoden päästä sellaista todella arvostetaan. Mutta eiköhän se nytkin jo sentään hyväksytä?


terv. patinointispesialisti jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lasikuulapuhallus on hellävaraisempi kuin hiekkapuhallus.
Mutta käsipeli taitaa olla entisöinnissä "ainoa oikea tapa".
Aivan kuten "jt" jo totesikin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Olisikohan ollut uudessa Mobilisti-lehdessä vai mistä kun luin elektrolyyttisesta puhdistuksesta kotikonstein. Eli saaviin vettä, pesusoodaa, puhdistettava osa akkulaturin leuasta roikkuen ja laturin toiseen leukaan joku metallinpala. Se keskeinen juttu, eli kumpi piuha kumpaan, ei tarttunut mieleen. Ehkäpä joku koulukemian paremmin muistava tietää?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin periaatteessahan tuossa materiaalia häviää puhdistettavasta kappaleesta.

Tässä sitä koulukemiaa:

http://www.rautavaara.fi/koulut/oppima/ ... istus.html

Tolla menetelmällä joko päällystetään tai sitten syövytetään.

EDIT:
Mielenkiinto heräsi ja oli pakko vähän googlettaa:
http://lyhytlinkki.net/?jimknts0
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ruosteenpoistossa ennen pintäkäsittelyä kannattaa oikeasti kokellia sitruunahappoa. Toimii loistavasti syövyttää vain ruosteen. eikä tarvii itse olla paljoa hieromassa millään träsharjalla.... Pari viikkoa n. 4% sitruunahappo liuoksessa ja välillä rapsuttaa kevyesti teräsharjalla roskai irti osista niin lopputulos on todella hyvä, hintaan ja vaivaan nähden. Lopuksi osa huudellaan runsaalla vedellä ja kuivataan heti, myös maalaus olisi hyvä tehdä melkein heti... Sitruunahappo on elintarvike eikä mitään suojavälineitä tai avaruuspukuja tarvita. sitä saa apteekista pienissä 100 g pussseissa tai tilaamalla 4,8 kg paketissa. Omat kokeilut on olleet todella rohkaisevia ja aion vastaisuudessa käyttää tarpeen mukaan...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Tuo elektrolyytisesti pelkistämällä esitetty metodi on todella tehokas ja halpa: pesusooda (eli kaustinen lipeä) maksaa pari Jöröä pussi. Sitruunahappo huomattavasti enemmän.

Parissa tunnissa paksukin ruoste lähteen helposti kun esineen lopuksi harjaa messinkiharjalla, karhunkielellä tai tiskiharjalla. Menetelmän suurin etu on ettei pahoja naarmuja jää eineeseen. Kuta monimutkaisempi esine sitä ylivoimaisenmi menetelmä on.

Tänään pelkistin lyhytnokan maskin takana oleva peltinen boxi jossa sijaitsee rullaverho (ilman verhoa) kesti tunnin, kuivtaus, sinkkisuihku noin varmuuden vuoksi, pohjamaali ja kiiltävä musta maali. Trollhättanin laaduntarkkailu olisi varmasti hyväksynyt lopputuloksen. :roll:
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Hemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 09:50
Paikkakunta: Padasjoki

Mielenkiintoista

Viesti Kirjoittaja Hemuli »

Olipa taas uutta asiaa kerrakseen. Täytyykin varata vanha saavi ja lasten muoviamme "tärkeämpään" käyttöön. Maltan tuskin odottaa vaimon kommentteja kun alan kylvettää autoa osa kerrallaan ruosteen poistamiseksi. "Mitä ihmettä ...?"
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Rin-tin-tin kirjoitti:Tuo elektrolyytisesti pelkistämällä esitetty metodi on todella tehokas ja halpa: pesusooda (eli kaustinen lipeä) maksaa pari Jöröä pussi. Sitruunahappo huomattavasti enemmän. :roll:
Eikös tuo lipeä ole "myrkkyä" jota varten täytyy olla suojavälineitä tms...??

Tuo 4.8 kg sitruunahappoa maksaa apteekissa n. 30 €. En tiedä onko se kallista....???
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Eikös tuo lipeä ole "myrkkyä" jota varten täytyy olla suojavälineitä tms...??

Tuo 4.8 kg sitruunahappoa maksaa apteekissa n. 30 €. En tiedä onko se kallista....???[/quote]

No, ei se ole "myrkkyä" 4-8% liuoksena: ei tarvitre hanskoja kun kiteitä annostelee liuokseen eikä edes kun esineen ottaa kylvystä. Ja siihen perustan menetelmän suhteellisen halpuuden siitruunahappoon verrattuna. Sitruunahapon pitoisuus veteen liuotettuna täytyy olla merkittävästi korkeampi kuin tuo edellä mainittu lipeäliuos jos samassa ajassa pitäisi päästä samaan tulokseen.

Jos aikaa on paljon voi ruosteisen esineen liuottaa vaikka Cokiksessa joka sekin on hapan....... :twisted:
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Rin-tin-tin kirjoitti:Eikös tuo lipeä ole "myrkkyä" jota varten täytyy olla suojavälineitä tms...??

Tuo 4.8 kg sitruunahappoa maksaa apteekissa n. 30 €. En tiedä onko se kallista....???
[/quote] No, ei se ole "myrkkyä" 4-8% liuoksena: ei tarvitre hanskoja kun kiteitä annostelee liuokseen eikä edes kun esineen ottaa kylvystä. Ja siihen perustan menetelmän suhteellisen halpuuden siitruunahappoon verrattuna. Sitruunahapon pitoisuus veteen liuotettuna täytyy olla merkittävästi korkeampi kuin tuo edellä mainittu lipeäliuos jos samassa ajassa pitäisi päästä samaan tulokseen.

Jos aikaa on paljon voi ruosteisen esineen liuottaa vaikka Cokiksessa joka sekin on hapan....... :twisted: [/quote]

Totta...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

Lipeä ei ole terveellistä joten varovaisuutta aineen käsittelyssä.

Muuten noin 3-5% lipeäliuos (NaOH + vesi) 50-60 asteiseksi lämmitettynä puhdistaa mainiosti alumiiniosat. Ei tarvita sähköä eikä mittän muutakaan lisäainetta. Kannattaa varoa ettei unohda osia liemeen, saattaapi alumiini syöpyä kokonaan pois, mutta pinttynytkin lika ja tummentumat lähtevät varmasti.
Vastaa Viestiin