v6

Wanhojen Saabien oma alue.
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: v6

ViestiKirjoittaja Mikko_H » To Huhti 05, 2018 21:46

Jos 68 hv x 1,2 = 81,6 pyöristetään kokonaisluvuksi, niin sitten 1,8 l V6 Tanarista mahtuu nykysääntöihin: 82 hv (60 kW) ja 135 Nm.
Vääntömomentille jää jopa reilusti pelivaraa kun 115 Nm x 1,2 = 138 Nm
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin nykyään ilman poikkeuslupia moottoria vaihdettaessa teho ja vääntö ratkaisee 20 % säännöllä?
... se on sitten eri asia mistä tuollaisen moottorin löytäisi :?

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 6988
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: v6

ViestiKirjoittaja AZP » To Huhti 05, 2018 22:44

Trafi jotain väntörajaa puuhaili muutama vuosi sitten, mutta taisi jäädä puolitiehen. Edelleen mennään ymmärtäkseni teho +20 % ja iskutilavuus +25 % -rajoilla.

Säädöksethän ei puhu sylinterimäärästä mitään, eli itse rakennellen kuuppaan voi pistää vaikka veekasin, kunhan onnistuu tekemään siitä riittävän pienen ja puhdittoman :mrgreen:

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: v6

ViestiKirjoittaja Mikko_H » Pe Huhti 06, 2018 16:39

Jäishän tuo 1,8 silti tilavuudeltaankin rajan oikealle puolelle, mutta jos nuo vanhemmat kutoset ei muutenkaan ole yleisiä, niin tämä taitaa mennä harvinaisuudessa samaan luokkaan kuin kananhammas :?:

Avatar
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: v6

ViestiKirjoittaja Juha » La Huhti 07, 2018 09:28

Ei taida olla montaa 1.8 v6:sta suomessa olla, tais olla ettei uutena ole koskaan tullut suomeen ja muistaakseni valmistettiin vaan parina vuonna 60-luvun lopulla.
Nimimerkillä yksi kone odottaa tallissa sopivaa kuuppaa.
99gl -81, 99t16-84, 900"kilpuri", 900 s -92, 9-5 2.0ta -07

vkutvonen
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: v6

ViestiKirjoittaja vkutvonen » Su Huhti 08, 2018 19:10

Luulis jo nykysuomessa saavan laittaa ihan mitä tahansa, kun sitä on niin mainostettu että kaikki muutoskatsastukset helpottuu. :evil:
Olis se mahtavaa jos se virallinen 1.7:n todistus jostain löytyis.
Näitä vaan keräämään sitä odotellessa: :wink:
koodi: RY
perhe: HF18
automalli: P7 17M/20M/26M
vuodet: 09.67-01.72
cm3: 1812
syl.halk.: 80
iskunp.: 60,14
pur.: HC
ventt. k.: V6 OHV
hv: 82
Tosin männät voi olla hankalampi keissi.

vkutvonen
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: v6

ViestiKirjoittaja vkutvonen » Ma Huhti 09, 2018 17:47

Juha kirjoitti:Ei taida olla montaa 1.8 v6:sta suomessa olla, tais olla ettei uutena ole koskaan tullut suomeen ja muistaakseni valmistettiin vaan parina vuonna 60-luvun lopulla.
Nimimerkillä yksi kone odottaa tallissa sopivaa kuuppaa.

Muistatko millä valukoodilla sun lohko on?

Avatar
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: v6

ViestiKirjoittaja Juha » Ma Huhti 09, 2018 19:16

En muista, mutta käyn varmaan viikonloppuna tallilla, niin pitää yrittää muistaa katsoa.
Vai oliko noissa vanhoissa lohkoissa niitä valukoodeja?
99gl -81, 99t16-84, 900"kilpuri", 900 s -92, 9-5 2.0ta -07

0009
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: v6

ViestiKirjoittaja 0009 » Ma Huhti 09, 2018 21:01

vkutvonen kirjoitti:...
Olis se mahtavaa jos se virallinen 1.7:n todistus jostain löytyis.
..


tuolla jotain, mutta linkit ei toimi:
viewtopic.php?f=10&t=3221

tuollaistakin löytyi aiheen sivusta:
vanha viritys katalooki:
http://www.swadeology.com/2013/02/saab- ... ousel-4260



http://www.tonikoskinen.com/autot/saab_ ... ikkeli.pdf

http://www.netikka.net/protossi/protoss ... ruotsi.gif