v6

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: v6

ViestiKirjoittaja Mikko_H » To Huhti 05, 2018 21:46

Jos 68 hv x 1,2 = 81,6 pyöristetään kokonaisluvuksi, niin sitten 1,8 l V6 Tanarista mahtuu nykysääntöihin: 82 hv (60 kW) ja 135 Nm.
Vääntömomentille jää jopa reilusti pelivaraa kun 115 Nm x 1,2 = 138 Nm
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin nykyään ilman poikkeuslupia moottoria vaihdettaessa teho ja vääntö ratkaisee 20 % säännöllä?
... se on sitten eri asia mistä tuollaisen moottorin löytäisi :?

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7663
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: v6

ViestiKirjoittaja AZP » To Huhti 05, 2018 22:44

Trafi jotain väntörajaa puuhaili muutama vuosi sitten, mutta taisi jäädä puolitiehen. Edelleen mennään ymmärtäkseni teho +20 % ja iskutilavuus +25 % -rajoilla.

Säädöksethän ei puhu sylinterimäärästä mitään, eli itse rakennellen kuuppaan voi pistää vaikka veekasin, kunhan onnistuu tekemään siitä riittävän pienen ja puhdittoman :mrgreen:

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: v6

ViestiKirjoittaja Mikko_H » Pe Huhti 06, 2018 16:39

Jäishän tuo 1,8 silti tilavuudeltaankin rajan oikealle puolelle, mutta jos nuo vanhemmat kutoset ei muutenkaan ole yleisiä, niin tämä taitaa mennä harvinaisuudessa samaan luokkaan kuin kananhammas :?:

Avatar
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: v6

ViestiKirjoittaja Juha » La Huhti 07, 2018 09:28

Ei taida olla montaa 1.8 v6:sta suomessa olla, tais olla ettei uutena ole koskaan tullut suomeen ja muistaakseni valmistettiin vaan parina vuonna 60-luvun lopulla.
Nimimerkillä yksi kone odottaa tallissa sopivaa kuuppaa.
99gl -81, 99t16-84, 900"kilpuri", 900 s -92, 9-5 2.0ta -07

vkutvonen
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: v6

ViestiKirjoittaja vkutvonen » Su Huhti 08, 2018 19:10

Luulis jo nykysuomessa saavan laittaa ihan mitä tahansa, kun sitä on niin mainostettu että kaikki muutoskatsastukset helpottuu. :evil:
Olis se mahtavaa jos se virallinen 1.7:n todistus jostain löytyis.
Näitä vaan keräämään sitä odotellessa: :wink:
koodi: RY
perhe: HF18
automalli: P7 17M/20M/26M
vuodet: 09.67-01.72
cm3: 1812
syl.halk.: 80
iskunp.: 60,14
pur.: HC
ventt. k.: V6 OHV
hv: 82
Tosin männät voi olla hankalampi keissi.

vkutvonen
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: v6

ViestiKirjoittaja vkutvonen » Ma Huhti 09, 2018 17:47

Juha kirjoitti:Ei taida olla montaa 1.8 v6:sta suomessa olla, tais olla ettei uutena ole koskaan tullut suomeen ja muistaakseni valmistettiin vaan parina vuonna 60-luvun lopulla.
Nimimerkillä yksi kone odottaa tallissa sopivaa kuuppaa.

Muistatko millä valukoodilla sun lohko on?

Avatar
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: v6

ViestiKirjoittaja Juha » Ma Huhti 09, 2018 19:16

En muista, mutta käyn varmaan viikonloppuna tallilla, niin pitää yrittää muistaa katsoa.
Vai oliko noissa vanhoissa lohkoissa niitä valukoodeja?
99gl -81, 99t16-84, 900"kilpuri", 900 s -92, 9-5 2.0ta -07

0009
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: v6

ViestiKirjoittaja 0009 » Ma Huhti 09, 2018 21:01

vkutvonen kirjoitti:...
Olis se mahtavaa jos se virallinen 1.7:n todistus jostain löytyis.
..


tuolla jotain, mutta linkit ei toimi:
viewtopic.php?f=10&t=3221

tuollaistakin löytyi aiheen sivusta:
vanha viritys katalooki:
http://www.swadeology.com/2013/02/saab- ... ousel-4260



http://www.tonikoskinen.com/autot/saab_ ... ikkeli.pdf

http://www.netikka.net/protossi/protoss ... ruotsi.gif

avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: v6

ViestiKirjoittaja avo96_V6 » Ma Syys 17, 2018 20:51

Pakko antaa toivon kipinää kolleegoille V6-projektien suhteen.
Nykyään kutosen saanee ysikutoseen vain hakemalla vanhan projektin, jossa se moottori on jo papereissa. Ehkä sekin päivä lähestyy jolloin oma silmäteräni voisi olla myytävänä? Noita muita ikuisuusprojekteja kun riittää tallissani, ajattelinkin laittaa ilmoituksen johonkin: "myydään 96, tule valitsemaan hyvän värinen"...
Eli kesäautoni on 2,0 V6 (vm -70 17m 2000S fordista) katsastettuna vm 1976 96:een ja korimalli on avo. Teho piisaa, välitykset ehkä loppuvat kesken. Auto on ollut kaikki kesät ajossa vuodesta 1993 asti. Eilen vaihdoin öljyt ja sytytystulpat ja nyt se höpisee taas kunnolla Kuudella mukilla!
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 17965
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Viesti:

Re: v6

ViestiKirjoittaja nalleolut » Ti Syys 18, 2018 06:55

hienoa. :D
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

samuliy
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2017 21:16

Re: v6

ViestiKirjoittaja samuliy » Ke Syys 19, 2018 07:18

no sehän olis yks tapa, oon jo vähä unohtanu koko v6 asian.... Kuvia?

timotn
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: v6

ViestiKirjoittaja timotn » Ke Syys 19, 2018 17:27

Ainakin ennenvanhaan moottorin paino (120kg/160kg) esti torppasi muutoksen.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5

vkutvonen
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: v6

ViestiKirjoittaja vkutvonen » Ke Syys 19, 2018 20:50

timotn kirjoitti:Ainakin ennenvanhaan moottorin paino (120kg/160kg) esti torppasi muutoksen.

Toihan kierrettiin sillä että painoa pois ja rekisteriin 4:lle hengelle. Siis autosta painoa pois :D

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 7663
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: v6

ViestiKirjoittaja AZP » Ke Syys 19, 2018 21:03

Painoraja (+20 % vertailumoottoriin) taidettiin poistaa säädöksistä pari vuotta sitten.

Avatar
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 684
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: v6

ViestiKirjoittaja Tero_s » Ma Loka 01, 2018 20:33

Nykyäänhän V6:sia vois taas koittaa leimata ns. omavalmiste moottorina. Eli muuttaa vaikka E85:lle ja ilmoittaa/mittauttaa sopivat numerot papereihin, eli 81hp papereihin ja konttorille. Ilmoittaa vielä tilavuuden eri lukemin, kuin yhdessäkään V6:ssa on vakiona. V6:sta saa helposti painoa pois, kun pistää V4:n vauhtipyörän ja nakkaa valurauta pakosarjat romukasaan.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.