Mellandrev ?
Mellandrev ?
Onkos tällä "mellandrevillä" suomalaista nimeä ja miten vaihteisto muuttuu , jos vaihtaa special 1 mellandrevin vakion tilalle vai eikö yleensäkään onnistu ????
Re: Mellandrev ?
En tiedä mikä se varsinaisesti suomeksi on, mutta siis rataspari joka siirtää voiman kytkinakselilta sivuakselille (väliakselille). Pienempi ratas on kiinteä osa kytkinakselia.
Special satsin erottaa mm. siitä, että molempiin osiin on stanssattu T-kirjain.
Käytännössä 1 ja 2 muuttuvat pidemmiksi kytkinakselin ja sivuakselin välityssuhteen muuttuessa.
Mulla on yksi Sportin laatikko kasattu tärpättiruiskun Special 1 satsilla ja varalaatikko V4 Special 1 rattailla, eli ne menee kyllä ristiin pikku mulkkauksella.
Special satsin erottaa mm. siitä, että molempiin osiin on stanssattu T-kirjain.
Käytännössä 1 ja 2 muuttuvat pidemmiksi kytkinakselin ja sivuakselin välityssuhteen muuttuessa.
Mulla on yksi Sportin laatikko kasattu tärpättiruiskun Special 1 satsilla ja varalaatikko V4 Special 1 rattailla, eli ne menee kyllä ristiin pikku mulkkauksella.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Mellandrev ?
Vakio v4 mellandrev ( en minäkään tiedä sille kunnon suomennosta. Sivuakselin käyttö?) on 22x40 = 1:1,82 ja special 1 25x41 = 1:1,64. Kymmenisen prosenttia siis pitenee ykkönen ja kakkonen.
Minulla on yksi suunnilleen viimeisimmän version laatikko missä on '65 tahtarin "mellandrev" ja 7-hampainen perä. '65 kuorissa on vuorostaan sp1 ja melkein kaikki sisuskalut v4:stä. Siis aika hyvin osat käy ristiin. Muutoksista tulee mieleen, että sivuakselin hammaspyörille vaihtui jossain vaiheessa neulalaakereiden tilalle holkit ja pää- eli vapaakytkinakselin etummainen laakeri muuttui.
Luokitustodistuksesta löytyy vaihteiden välitykset, vakio ja sp1 on sivulla 10 ja sp2 sivulla 17:
https://historicdb.fia.com/sites/defaul ... roup_1.pdf
Minulla on yksi suunnilleen viimeisimmän version laatikko missä on '65 tahtarin "mellandrev" ja 7-hampainen perä. '65 kuorissa on vuorostaan sp1 ja melkein kaikki sisuskalut v4:stä. Siis aika hyvin osat käy ristiin. Muutoksista tulee mieleen, että sivuakselin hammaspyörille vaihtui jossain vaiheessa neulalaakereiden tilalle holkit ja pää- eli vapaakytkinakselin etummainen laakeri muuttui.
Luokitustodistuksesta löytyy vaihteiden välitykset, vakio ja sp1 on sivulla 10 ja sp2 sivulla 17:
https://historicdb.fia.com/sites/defaul ... roup_1.pdf
Re: Mellandrev ?
Kiitos ! Nyt on laatikko työn alla mutta edelleen 4:sta ei pudotettu .
Re: Mellandrev ?
Mikä on tahtarin mellandräv vs v4 mellandräv ???
Re: Mellandrev ?
Jos laittaa tahtarin mellandrevin v4:n laatikkoon, niin ykkönen ja kakkonen lyhenee aavistuksen. Oiskohan se 23x42 eli 1:1,83 (ei kunnolla edes prosentin eroa )
Re: Mellandrev ?
eri asia onkin sitten saako sen ylipäätään kasattua kun tahtarin vapisakseli on hieman erilainen versus v4
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Mellandrev ?
Neljä pykälää ylempää löytyy vastaus