Saab 95 (1970) kytkin hukassa

Wanhojen Saabien oma alue.
DSuper5
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2018 08:15

Saab 95 (1970) kytkin hukassa

ViestiKirjoittaja DSuper5 » Ke Kesä 13, 2018 08:22

Moi,

talven aikana kytkin on tyystin kadonnut, täysin hengetön. Ilmattu on kunnolla ja moneen kertaan. Auton voi käynnistää vain vapaalla. Mulla on ollut kuuppia v:sta 2000, ja joskus muistan että talven jälkeen vastaavaa oli ja rytkyttämällä kytkinpoljinta olisi irronnut. Nyt ei. Onko "kika kolmosta" vai meneekö moottorin irrotukseksi (jonka senkin hallitsin aikanaan reilussa tunnissa). Mulla on toissa syksynä ostettu 95 vm. 1970, jolla ajelin viime vuonna erittäin vähän ja nyt en näemmä toistaiseksi ollenkaan.

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4298
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa

ViestiKirjoittaja mestari » Ke Kesä 13, 2018 18:21

eli poljin on siis veltto vaiko ei?
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

anv
"Hirsch"
Viestit: 819
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa

ViestiKirjoittaja anv » Ke Kesä 13, 2018 18:31

Joo, nyt olisi olennainen tieto onko sen kytkinpolkimen tuntu normaali. Jos on, on aika yleistä että kytkinlevy tarttuu seisonnan aikana vauhtipyörään ja/tai asetelmaan kiinni. Jos ja siis edelleen jos näin on, voisi lähteä vain ajamaan sillä. Startilla liikkeelle ja siitä ilman kytkintä pykältäen vähintään kolmosvaihteelle ja kone vääntöalueelle. Siitä sitten kokoajan kytkintä pohjassa pitäen, rynkyttää kaasua edestakaisin. Tuo liikkeelle lähtö ja vaihteen vaihto onnistuu tietysti parhaiten kun vapaakytkin on päällä, mutta tuo rytkyttäminen parhaiten kun vapaakytkin on lukittuna. Mutta, kestääkö tuo vapaakytkin sitä?
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa

ViestiKirjoittaja Mikko_H » Ke Kesä 13, 2018 18:45

Vaikka hentoinen onkin, niin lyhytaikaisen kytkimen irroitusoperaation kestänee. Kunhan ei ota tavaksi.

Älkää ajako vapaakytkin kiinteällä! :evil:

DSuper5
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2018 08:15

Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa

ViestiKirjoittaja DSuper5 » Ke Kesä 13, 2018 18:52

Joo, kytkinpoljin tuntuu mielestäni normaalilta, ei veltto. Ja olen mä sillä pihalla ykkösellä ajellut. Eli pitäisi päästä siis kunnon vauhtiin ja rynkyttää vauhdissa?

Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2793
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa

ViestiKirjoittaja Juha96 » Ke Kesä 13, 2018 19:51

DSuper5 kirjoitti:Joo, kytkinpoljin tuntuu mielestäni normaalilta, ei veltto. Ja olen mä sillä pihalla ykkösellä ajellut. Eli pitäisi päästä siis kunnon vauhtiin ja rynkyttää vauhdissa?

Olethan pitänyt kytkinpoljinta pohjassa pihalla ajellessa?

Olen muutamia kertoja joutunut tuon tekemään mutta mitään erityistä rynkytystä ei ole onneksi tarvittu. Aina on riittänyt max 300 metriä tallin oven edestä lähtenyttä hiekkatiellä ja vapaakytkimen avulla vaihteita vaihtaen kiihdytys kolmosvaihteelle asti. Ennen liikkeellelähtöä olen käytellyt vapaalla moottoria vähän lämpimäksi, sitten sammutus, ykkönen silmään, kytkinpoljin pohjaan ja uudestaan käyntiin.
9-5, 9-5, 9-5, 96, Sport, 99, 9000, 9000, MB 220 D W115

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4298
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa

ViestiKirjoittaja mestari » To Kesä 14, 2018 19:50

ei se ihan vähällä lähde :
talven tallissa ollut kuuppa starttaamalla ulos sitten lämmityskäyttö, sammutus, ykkönen pesään ja baanalle ja monoa kolmosella kiinteä veto päällä kaasu pohjassa vähän alle kilometrin ajo niin johan napsahti irti ja nopeesti nelonen pesään oikealla jalalla vapis ineen ja matka jatkui. :D
joka keväinen ryhtiliike
kellokoskella näin kerran kuupan tallissa johon oli sahattu lauta kytkinpolkimen (pohjassa) ja ratin väliin, ehkä, ehkä kaveri oli kyllästynyt kytkimen jumimiseen ja ajatteli olla kärppänä keväällä lähtemässä ajoon....
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

anv
"Hirsch"
Viestit: 819
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 95 (1970) kytkin hukassa

ViestiKirjoittaja anv » To Kesä 14, 2018 22:19

DSuper5 kirjoitti:Joo, kytkinpoljin tuntuu mielestäni normaalilta, ei veltto. Ja olen mä sillä pihalla ykkösellä ajellut. Eli pitäisi päästä siis kunnon vauhtiin ja rynkyttää vauhdissa?


Siis vauhdilla/vaihteella sinänsä ei ole väliä, kunhan koneen saa vääntöalueelle. Pikkuvaihteilla tulee ongelmaksi että renkaat alkaa sutia ja vähentää sitäkautta kytkimelle tulevaa vääntöä. Kytkinhän ei tiedä mikä vaihde on päällä, vaan kaasupohjassa tulee sama vääntö kytkimelle kierrosluvun mukaan.

Kaverin ladassa oli vastaava probleema. Soratiellä minä ratissa, itse poljin kytkintä ja pidin jarrulla nopeutta, kaveri pumppasi kaasua. Vielä kakkosella vaan suti! Piti sitten ajaa pari kilometria pikitielle ja siellä sitten kolmosella lopulta irtosi :lol: :lol:
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S