Miksi tuo kärjetön ei sopisi? Ei ainakaan huonommin kuin vm '63 sonettiin
Ei jakajissa mekaanisesti (juuri) ole eroja vuosimallien välillä. Kun akseli ja kärkien kiinnitys on kaikissa samanlainen, niin kyllä sen sarjan osat sopii.
Kuinka usein tarvikeliikkeitten katalogit tarjoaa mitä sattuu vuosimallirajoja?
sininen kirja kertoo säädöstä isoin vaihde päälle ja keppiä eteen/taakse rynkyttäen pitäisi asettua kohdalleen?? 12-jotain mm liike ..
Sinisen kirja mukaan siis vaihdeakselia eli moottoritilasta tulevaa tankoa liikutetaan edestakaisin, jolloin vaihdevivun eli vaihdekepin pitäisi liikkua 8-12mm. Tämä ilmeisesti tarkoittaa vaihdekepin nupin liikettä eikä vaihdekepin toisen pään liikettä? Kun tuo määrä voisi olla aika paljon vaihdekepin sisäpään mekanismin kohdalla.
Rattiakselin ja vaihdekepin yhteinen runko-osa alkavat olemaan maalattuna ja paikallaan. Rattiakselin booripäätä sai hieman laajennettua laittamalla M12 jatkomutterin poikittain sivu-uraan ja puristamalla lukkopihdeillä jatkomutteria syvemmälle uraan. Näin sain akselin työnnettyä hammastangon akseliin kohtuu voimalla. Muuten se ei tuntunut menevän.
Omien kokemusten mukaan jos välystä ei saa aikaan ollenkaan tai alle 4mm, on työsylkkä jumissa tai haarukka vääntynyt.
Välys voi kyllä jossain olosuhteissa olla isompi kuin 4mm vähän kulumasta riippuen. Jos kuuluu rutinaa kytkin pohjassa, niin välys on liian pieni. Omassani rutisee jos laittaa 4mm, joku 6-8mm toimii.
Sylinterin liike on loistava ehkä.se haarukka on sitten mutkalla. Vituttaa sen verran tuo et vois myydä pois , mut ei taida markkinoilla olla tarvetta vähä ruosteiselle 78:lle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Tuota haarukan vääntymistä ei oikein pääse kattoon mulla kun hyvällä endiskoopilla. Tak sitten pitää ottaa kone irti.
Siitä säätöruuvista pyörittämällä se välys pitäisi löytyä. Noin 4-5 mm. Välys tarkoittaa haarukan tyhjää liikettä kun sitä sormella painaa.
Jos kytkin ei irrota sanoisin että sylinterin liike ei riitä. Ite ratkoin tuon kaltaista ongelmaa laittamalla rikkoja työsylinterin taakse, jolloin sylinteri siirtyi eteenpäin ja rupes kytkin irroittamaan.
Eli kiinnitypultti irti rikka väliin ja pultti kiinni ja uus säätö yritys.
Minusta tuo kuulan vakio kytkin on ihan paska, mutta onneks on vapaa kytkin riittää kun saa ykkösen tai pakin silmään loppuunhan ei kykintä tarvii.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
jos ei auta nikn eipä siinä muu auta ku kone ylös.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA