Vanteista...
Re: Vanteista...
Nyt on viimesen päälle.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Vanteista...
Onko kokemuksia mahtuuko Viipan takapäässä pyörimään 2" levitetty vakiovanne? Jos eteen 1.5" ja taakse 2". Ei ole akseleita grillissä paikallaan, niin mahdoton mittailla. Mutta vanteet pitäisi saada
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Vanteista...
Äkkiä laskettuna vakiovanne 2" levitettynä et olis 14 mm Mulla on viipassa todellinen et 15 ja 185 leveä rengas. Taakse jää pikkusormen mentävä rako.
…185:lle ei tarvii levittää kahta tuumaa
…185:lle ei tarvii levittää kahta tuumaa
Re: Vanteista...
Kiitos pikaisesta vastauksesta. Eli kovempä jätkä ottaa 2" ja vähän pehmeempi 1.5" lisää Tai jos "venyttää" 175 leveän kumin 2" levitykselle, niin jää vähän pelivaraakin.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Vanteista...
Mulla on 96 vm -73:ssa Saab 96 Sportin jarrurummut ja 99:n GP:n 5,5 tuuman tykkivanteet 185/65 renkailla. Se sormenpaksuus jää tilaa lokarinreunaan. Sonett videossa näkyy vanne ja rengas ko rummulla.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1092
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Vanteista...
Hyvän näköset. Onko nuo kiinni jaonmuutos speissereillä?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Vanteista...
Juu kyllä nuo muuttaa vähän ilmettä. Kohta on tullut tuon auton orkkispöläreitä 44vuotta katteltua, niin kyllä ne vähän jo kyllästyttääkin
vkutvosen pioneerityön innoittamana Meganen takarummut vakiokengille laakerit orkkistyyppisesti pari holkkia koneistaen ja edessä Golf III napa+laakeri, volvo 240 jäähdytetty levy, 306 pösön satula, Polo -97 HB vasen vetoakseli + kuplan laatikon vetarin laippa, akselintumpit laipan ja tasauspyörästön väliin ovat vielä teetettävänä. Jos katsastus ei tökkää 240 levyyn porattu jaonmuutokseen 5x108->4x100 ei pitäisi olla leimaamisessa muita ongelmia ja jos tökkää niin keksitään muu ratkaisu. 240:n levyn offsetilla jarrukilpi ja satulan kiinnitys tulisi vaan aika hyvin.
Spacerien kanssa ongelmaksi voisi tulla niiden paksuus, jolloin vanteen ET luku saisi olla aika suuri.
vkutvosen pioneerityön innoittamana Meganen takarummut vakiokengille laakerit orkkistyyppisesti pari holkkia koneistaen ja edessä Golf III napa+laakeri, volvo 240 jäähdytetty levy, 306 pösön satula, Polo -97 HB vasen vetoakseli + kuplan laatikon vetarin laippa, akselintumpit laipan ja tasauspyörästön väliin ovat vielä teetettävänä. Jos katsastus ei tökkää 240 levyyn porattu jaonmuutokseen 5x108->4x100 ei pitäisi olla leimaamisessa muita ongelmia ja jos tökkää niin keksitään muu ratkaisu. 240:n levyn offsetilla jarrukilpi ja satulan kiinnitys tulisi vaan aika hyvin.
Spacerien kanssa ongelmaksi voisi tulla niiden paksuus, jolloin vanteen ET luku saisi olla aika suuri.
96 V4i -73
Re: Vanteista...
Kuinkas on porukalla pysynyt tubeless rengas vanteella ilman sisäkumia. Itsellä sarja noita ei tubeless vanteita ja niille olisi tarkoitus laittaa renkaat ilman sisäkumeja. Mahtaako pysyä?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Su Maalis 08, 2020 17:22
Re: Vanteista...
Mulla on kuupassa 185/65 kokoiset kiekot.
Hyvin pyörii, eikä ole ongelmia laittaa paikoilleen.
Hyvin pyörii, eikä ole ongelmia laittaa paikoilleen.
Antti tissari
antt.23tissari@gmail.com
antt.23tissari@gmail.com
Re: Vanteista...
Siinäpä ne sitten on muutoskatsastettuna. Jarrulevyt ja satula vaihtuivat Minin 2005 jäähdytettyihin. Nyt kulkee tukevasti motarivauhtiakin ja vapaakytkimellä rullaa aika lailla paremmin, kun minin moderni satula irroittaa paremmin. Halpaahan tuo ei ollut, mutta nyt on kunnon satulat ja välyksettömät vetarit. Antiikkiset sisemmät U-nivelet kun vaihtui CV-niveliin.AnttiK kirjoitti: ↑Su Joulu 13, 2020 17:21vkutvosen pioneerityön innoittamana Meganen takarummut vakiokengille laakerit orkkistyyppisesti pari holkkia koneistaen ja edessä Golf III napa+laakeri, volvo 240 jäähdytetty levy, 306 pösön satula, Polo -97 HB vasen vetoakseli + kuplan laatikon vetarin laippa, akselintumpit laipan ja tasauspyörästön väliin ovat vielä teetettävänä. Jos katsastus ei tökkää 240 levyyn porattu jaonmuutokseen 5x108->4x100 ei pitäisi olla leimaamisessa muita ongelmia ja jos tökkää niin keksitään muu ratkaisu. 240:n levyn offsetilla jarrukilpi ja satulan kiinnitys tulisi vaan aika hyvin.
96 V4i -73
Re: Vanteista...
No, nyt on kyllä komiaa! Näin nämä vanhat biilit saavat upeaa jatkoaikaa ja omistajalleen suurta nautintoa! Täytyy tutustua livenä, kun Manamansalossa tavataan!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Vanteista...
Kiitos Tuolle 4x100 pulttijaolle on jonkin verran vaihtoehtoja, mutta enimmäkseen vanteet näyttivät liian moderneilta ja ovat usein liian leveitä. Tuolle 6.5" leveällekin sai takalokarin reikiä hioa soikeaksi, mutta hyvä tuli. Ovat 175/65 kumeineen jopa 100g kevyemmät kuin 145 kumit orkkisvanteella.
96 V4i -73
Re: Vanteista...
Eipä tyhmempi juuri huomaa että on laitettu nykyaikaiset palikat. Hienosti istuu ja vanteetkin on tyyliin sopivat vintaget. Halvalla ei monestikaan saavuteta toivottua lopputulosta, niin monta kertaa mennyt siihen halpaan. Menikö muuten muutoskatsastus ilman sen kummempaa vääntämistä?
Re: Vanteista...
Kävin kolmisen viikkoa näyttämässä osia konttorilla ja katsastusmies vilkaisi nopeasti osia ja tokaisi, että pistä alle ja laitetaan tiedot otteeseen. Itse muutoskatsastuksessa ei mitään sanomista.
Ainoastaan minulla tuli sanomista, kun meinasi mokoma tiputtaa toisen puolen renkaat rasvamonttuun. Vain 1/3 kulutuspinnasta oli rampin päällä. 96 kun on sen verran kapea. Sanoin sitten siihen, että meinasi käydä kuin Vesa Vierikolle Katsastus -elokuvassa Ja paisuntasäiliön prototyyppiletku päätti puhjeta kesken katsastuksen ja nesteitä valui rasvamonttuun, mutta se ei katsastukseen vaikuttanut mitään. Paikkasin sitten jesarilla putkea ja helpottuneena ajelin takaisin töihin muutoskatsastus hyväksytty -laput hanskalokerossa
Samalla tuli opeteltua mitä toleranssit tarkoittaa ja esimerkiksi takarummun ulkolaakerin holkin teetetin ahdistussovitteella ja prässäsin paikalleen rumpuun holkki kylmennettynä. Suurimmat yksittäiset kustannukset tulivat laatikon sisälle menevistä vetarin tumpeista ja jarrusatulojen soviteraudoista. Ne olisi pystynyt tekemään halvemmalla, mutta ajattelin kunnollisten osien olevan turvallisempi ratkaisu.
Ainoastaan minulla tuli sanomista, kun meinasi mokoma tiputtaa toisen puolen renkaat rasvamonttuun. Vain 1/3 kulutuspinnasta oli rampin päällä. 96 kun on sen verran kapea. Sanoin sitten siihen, että meinasi käydä kuin Vesa Vierikolle Katsastus -elokuvassa Ja paisuntasäiliön prototyyppiletku päätti puhjeta kesken katsastuksen ja nesteitä valui rasvamonttuun, mutta se ei katsastukseen vaikuttanut mitään. Paikkasin sitten jesarilla putkea ja helpottuneena ajelin takaisin töihin muutoskatsastus hyväksytty -laput hanskalokerossa
Samalla tuli opeteltua mitä toleranssit tarkoittaa ja esimerkiksi takarummun ulkolaakerin holkin teetetin ahdistussovitteella ja prässäsin paikalleen rumpuun holkki kylmennettynä. Suurimmat yksittäiset kustannukset tulivat laatikon sisälle menevistä vetarin tumpeista ja jarrusatulojen soviteraudoista. Ne olisi pystynyt tekemään halvemmalla, mutta ajattelin kunnollisten osien olevan turvallisempi ratkaisu.
96 V4i -73