Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Tekisin vain tällaisen pienen ”välikysymyksen”: Miksi tämä perinteinen auto ei kelpaa sellaisenaan?
Aikanaan tämä oli ihan huippupeli ja oli monen pojan unelma tällaisenaankin! Nämä 96:set ovat nyt jo historiallisia ajopelejä ja tuntuvat edelleen kiehtovan Teitä nuoria miehiä kuten meitä ikämiehiäkin. Tosin mielenkiinto taitaa olla erilaista!
Aikanaan tämä oli ihan huippupeli ja oli monen pojan unelma tällaisenaankin! Nämä 96:set ovat nyt jo historiallisia ajopelejä ja tuntuvat edelleen kiehtovan Teitä nuoria miehiä kuten meitä ikämiehiäkin. Tosin mielenkiinto taitaa olla erilaista!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Kyllä tuo on upea auto ihan ilman muutoksiakin, mutta tästä olisi tarkoitus tulla käyttis kunhan saan kortin, ja tuon v4 koneen kulutus ei ole mikään opiskelija ystävällinen
Sitten kun lompakko levenee niin vee nelkku takas.
Vai paljonkohan sais kulutuksen ruiskulla laskemaan? ???
Entäs varaosien saanti?
Sitten kun lompakko levenee niin vee nelkku takas.
Vai paljonkohan sais kulutuksen ruiskulla laskemaan? ???
Entäs varaosien saanti?
Viimeksi muokannut Sotasämpylä, To Marras 07, 2019 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Antti tissari
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Millaista kulutusta tarkoittanet? Mielestäni 96:nen on sangen taloudellinen ja kunnossa oleva vapaakytkin sekä sen käyttö vaan lisää tuota taloudellisuutta. En usko, että 96:sta taloudellisemmaksi saa moottorityyppiä vaihtamalla?! Jos nyt noita VG-moottoreita tuohon laittaisi, luulenpa ettei auton taloudellisuus ainakaan kohenisi! Luulen muutaman kilometrin erilaisilla Saabeilla ajaneena, että Saabinkin kohdalla moottorista riippumatta taloudellisuus toteutuu huolellista ajotapaa käyttämällä!
Vaikka nyt tähän keskusteluun osallistunkin, niin mielestäni on hienoa, että nuoret ottavat Saabit harrastelunsa kohteeksi! Seurailen mielenkiinnolla harrastuksianne, niistä saa itsekin jotain inspiraatiota omaan harrasteluun. Toivottavasti näistä meidän ”vanhojenkin” harrastuksista jää sitten joku siemen seuraajille!
Tuolla Antilla oli kysymys, entäs varaosien saanti? V-nelkkuunhan saa varaosia monia reittejä pitkin, koska Fordin moottirien osia tavoittaa erinomaisesti emomerkin kaupoistakin! Maailmaan on tänään aika pieni.
Vaikka nyt tähän keskusteluun osallistunkin, niin mielestäni on hienoa, että nuoret ottavat Saabit harrastelunsa kohteeksi! Seurailen mielenkiinnolla harrastuksianne, niistä saa itsekin jotain inspiraatiota omaan harrasteluun. Toivottavasti näistä meidän ”vanhojenkin” harrastuksista jää sitten joku siemen seuraajille!
Tuolla Antilla oli kysymys, entäs varaosien saanti? V-nelkkuunhan saa varaosia monia reittejä pitkin, koska Fordin moottirien osia tavoittaa erinomaisesti emomerkin kaupoistakin! Maailmaan on tänään aika pieni.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Varmastikin sama homma kuin V6:n kanssa eli joutuu sijoittamaan syylärin muualle konehuoneseen tai takakonttiin.
Ruiskun kanssa kulutus on pienempi, mutta tuskinpa ikinä tulee maksamaan itseään takaisin, kun äkkiä tuohon omaankin projektiin vajaa tonni on mennyt pelkästään ruiskuhilppeisiin Erittäin mielenkiintoinen projekti kuitenkin tämmöiselle näprääjälle. 90-luvulla kaasarilla venttiilivikaisena kulutus oli 25L/100km, kun opiskelupaikkakunnalle ajelin kotopuolesta. Nyt vähän vähemmän.
Jos kulutuksella on iso merkitys, niin sitten joku pieni kolmisylinterinen kone nokalle tai v4 viimeisen päälle iskuun.
96 V4i -73
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Kauheita kulutuslukemia? Olen ajanut silloin nuorena miehenä vuodesta 1971-1981 välin 96:sella. En kyllä muista tuollaisia lukemia kokeneeni, vaikka silloin liikkuminen taisi olla kyllä aika reipasta! Jos sitä yli kympin lukemiin pääsi, niin sitten kyllä piti yrittää jo vähän enemmän. Kyllä sitä sai normiajossa hyvin helposti silloin kulutuksen 7-8 litran välille.
Nyt sitten näillä harrastus-autoilla ja tässä elämänvaiheessa liikkuminen on kiireetöntä, niin lukemat ovat hyvin maltillisia hieman yli seitsemän litraa.
No, olen tietysti aina yrittänyt pitää auton oikeasti hyvissä säädöissä ja kunnossa, mikä tietysti auttaa tässä kulutuksessa. Nyt tietysti tämä harrastaminen ja liikkuminenkin on enempi vain ”muistelua ja nautiskelua”! Kivaa tämäkin.
Nyt sitten näillä harrastus-autoilla ja tässä elämänvaiheessa liikkuminen on kiireetöntä, niin lukemat ovat hyvin maltillisia hieman yli seitsemän litraa.
No, olen tietysti aina yrittänyt pitää auton oikeasti hyvissä säädöissä ja kunnossa, mikä tietysti auttaa tässä kulutuksessa. Nyt tietysti tämä harrastaminen ja liikkuminenkin on enempi vain ”muistelua ja nautiskelua”! Kivaa tämäkin.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Niin tuo 25L/100km oli semmoinen maksimilukema, joka tuli moottorilla, jossa ventiili oli palanut. Tuo "vähän" oli enemmänkin sarkasmia, kun nyt pääsee varmastikin 7L/100km lukemiin tai jopa alle.
96 V4i -73
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Onko sulla 1piste vai 4piste ruisku???AnttiK kirjoitti: ↑To Marras 07, 2019 19:26Varmastikin sama homma kuin V6:n kanssa eli joutuu sijoittamaan syylärin muualle konehuoneseen tai takakonttiin.
Ruiskun kanssa kulutus on pienempi, mutta tuskinpa ikinä tulee maksamaan itseään takaisin, kun äkkiä tuohon omaankin projektiin vajaa tonni on mennyt pelkästään ruiskuhilppeisiin Erittäin mielenkiintoinen projekti kuitenkin tämmöiselle näprääjälle. 90-luvulla kaasarilla venttiilivikaisena kulutus oli 25L/100km, kun opiskelupaikkakunnalle ajelin kotopuolesta. Nyt vähän vähemmän.
Jos kulutuksella on iso merkitys, niin sitten joku pieni kolmisylinterinen kone nokalle tai v4 viimeisen päälle iskuun.
Antti tissari
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
aika hassu ketju...jos tarkoitus on säästää, ei noissa tekniikan vaihdoissa ja ruiskuissa oo mitään itua. Harrastaminen on sitten eri asia, mut se vaatii rahaa...
vakio kuuppa vie 7 l sataselle maantiellä. sekaajossa noin 8.5 l,
jos vie enempi on rikki...
vakio kuuppa vie 7 l sataselle maantiellä. sekaajossa noin 8.5 l,
jos vie enempi on rikki...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
4-piste ja suorasytkä. Jännä nähdä jos saa ensi kesäksi sylinterien puristukset tasaiseksi kuinka hyvin silloin toimii ja mihin putoaa kulutus. Jos vielä laittaisi sisimpään vetarintumppiin hammastuksen vaikka klemmarilla kiinni ja anturin, niin saisi nopeustiedon perusteella kulutuksenkin näkymään logeihin. Siinäpä lisää askarreltavaa talveksi.
96 V4i -73
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Kuulostaa mielenkiintoiselta....laita ihmeessä kuvia kun/jos aloitat
Antti tissari
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Laittakaa toki kuvia omista saapeista?
Onko kellään enään sämpylää käyttiksenä?
Onko kellään enään sämpylää käyttiksenä?
Antti tissari
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Minunkin mielipiteeni on se, että rahan säästämisellä ja tekniikanvaihdolla ei ole hirveästi tekemistä keskenään. Jos haluaa harrastaa ja kustannuksilla ei ole väliä niin silloin kyllä kannattaa lähteä tekemään. Jos haluaa säästää litran-pari bensiiniä sataa kilometriä kohti tuosta noin seitsemän litran kulutuksesta niin pieniä 2000-luvulla valmistettuja henkilöautoja saa todella edullisesti. Mutta Kuupan kulutus ja muut käyttökulut on kaikenkaikkiaan niin kohtuulliset, että kannattaa säilyttää kampe vakiona, huoltaa hyvin ja ajella tyytyväisenä.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Saab 96 projekti/ Volkkarin aski
Ei tästä tartte mennä kun yksi kymmenen vuotta taaksepäin Tuli innokkaasti myytyä autojani, kunnes sitten huomasin, että ainut käytössä oleva autoni onkin 96nen No siitä sitten pelonsekaisin tuntein jatkamaan arkea sillä, Hienostihan se pelasi, eikä sen kulutus minua ainakaan silloin vararikkoon vienyt..
Saab, ai onko muitakin autoja??
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 kesä käyttis 😄
saab96GL V4super -79 talvi käyttis😆
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 kesä käyttis 😄
saab96GL V4super -79 talvi käyttis😆