nalleolut kirjoitti: ↑Pe Helmi 14, 2020 13:18tuleeko vaikeuksia jos tälläisen asentaa imusarjan ja kaasarin väliin ?
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... gv-fi.html
kävin suulis katselemas yks kurkku kaasarin ilmanpuhdistinta ja harmi ettei ollu sopiva tähän istutettavaksi
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... a--fi.html
kuupan kaasari
Re: kuupan kaasari
Ei ole ongelma tuo korotuspalikka. Mulla on paikoillaan 30mm palikka ja mahtuu vielä konepelti kiinni. Ilmansuodatin on pyöree krominen redline. On kyllä jo todella lähellä konepellin saranarautaa.
Re: kuupan kaasari
Tuli taloon -78 superi ja yllätys yllätys: tämäkään yksilö ei oikein kylmänä käynnisty. Olen vielä aika noviisi näiden kanssa, mutta opetellaan...
Näyttäisi siltä, että tämänkin solexin automaattiryyppy on hajalla, jos olen asian oikein ymmärtänyt. Eikös tuossa pitäisi mennä ne ilmanputsarin pään läpät kiinni, kun painaa pari kertaa kaasua? Tässä autossa ei tapahdu muuta kuin bensatipan putoaminen kurkkuun. Auto kyllä käynnistyy kun aikansa yrittelee ja pumppailee, mutta hyvähän tuo olisi saada kuntoon. Laitan korjausoppaan tilaukseen heti kun klubikauppa on taas pystyssä, mutta, jos sitä ennen saisi vinkkejä.
- mitä tuosta solexista kannattaisi katsoa tuon automaattiryypyn suhteen? En oikein ymmärtänyt vielä, mihin tuo ryypyn toiminta perustuu.
- onko suositella mestareita miel. Pirkanmaalta, jotka osaisivat näitä katsoa (korvausta vastaan luonnollisesti)
- weberille näyttää menevän ääniä ainakin tässä ketjussa. Onko hintansa väärti investointi? Vaikuttaako museostatukseen ja olisiko vinkkejä tuon vaihdon tekijästä (Pirkanmaalla)?
Kiitoksia etukäteen
Näyttäisi siltä, että tämänkin solexin automaattiryyppy on hajalla, jos olen asian oikein ymmärtänyt. Eikös tuossa pitäisi mennä ne ilmanputsarin pään läpät kiinni, kun painaa pari kertaa kaasua? Tässä autossa ei tapahdu muuta kuin bensatipan putoaminen kurkkuun. Auto kyllä käynnistyy kun aikansa yrittelee ja pumppailee, mutta hyvähän tuo olisi saada kuntoon. Laitan korjausoppaan tilaukseen heti kun klubikauppa on taas pystyssä, mutta, jos sitä ennen saisi vinkkejä.
- mitä tuosta solexista kannattaisi katsoa tuon automaattiryypyn suhteen? En oikein ymmärtänyt vielä, mihin tuo ryypyn toiminta perustuu.
- onko suositella mestareita miel. Pirkanmaalta, jotka osaisivat näitä katsoa (korvausta vastaan luonnollisesti)
- weberille näyttää menevän ääniä ainakin tässä ketjussa. Onko hintansa väärti investointi? Vaikuttaako museostatukseen ja olisiko vinkkejä tuon vaihdon tekijästä (Pirkanmaalla)?
Kiitoksia etukäteen
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: kuupan kaasari
automaatti ryypyn kotelossa on 3 tasapäistä ruuvia, ne löysäät hieman ja käännät alaspäin koteloa jolloin läpät menee enempi kiinni, yleensä se säädetään niin ylös kuin mahd ettei mene pensaa liikaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: kuupan kaasari
Kiitoksia vinkistä, tuli tuota katseltua ja nyt ainakin toimintaperiaate on selkeä. Onko tuohon läppien asentoon hyväksi havaittua säätöä kone kylmänä/kuumana?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: kuupan kaasari
kylmänä 3mm ropakoneen terällä toleroit aukon, mutta se ei välttämäti auta tässä tapauksessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: kuupan kaasari
Suunnilleen tuolla kalibroinnilla rupes toimimaan, kunhan pumppailee kaasua 5-10krt ennen käynnistystä. Toinen ominaisuus tuli vastaan: laitoin kuupan käyntiin ja hetken päästä lähdin isoon ylämäkeen, meno hyytyi täysin: kone kyllä käynnistyi, mutta ei ottanut kierroksia. Lisäksi muutaman päivän seisonnan jälkeen ei lähteny käyntiin kun vasta viidennellä yrityksellä. Näinköhän tuossa kaasari falskaa?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: kuupan kaasari
ei välttämäti, heikoin lenkki voi löytyä lähimaastostakin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: kuupan kaasari
Ihan offtopic, mutta kyllä on helppo hymyillä nykyään.
Solex on korvattu weberillä ja jakaja 123+ tunella.
Läjä euroja meni, mutta mielenterveyden parantuminen on korvannut menetykset moninkertaisesti.
Edelleen on weberin suuttimet valittu vähän sinnepäin, mutta toimii silti paljon loogisemmin kuin solex.
Tuola alkupäässä oli juttua vivuston sopivuudesta, niin tuossahan nyt ei mitään avaruusinsinööriä tarvita, kun vaihdettavat ja muokattavat osat saa siitä vanhasta solexista. En muista miten tein, mutta parin tunnin homma oli koko kaasarin vaihto.
Automaattiryyppyä ei ole ikävä ollut. Sen säätäminen onnistui kyllä, mutta onhan se semmonen ”paras arvaus” tyyppinen ratkaisu.
Jos nyt haluaa alkuperäisosilla mennä, niin mun ohje on että laittaa IHAN kaikki uusiksi ja puhdistaen. Aloittaa siitä kaasarista ja kun kerran konepelti on auki niin sytytyspuoli myös. Vikapaikkoja on niin paljon, ettei kannata lähteä yksi kerrallaan edes ropaamaan. Osia saa, poislukien joku kiihdytyspumpun kalvo, mutta senkin saa pätevä Rane muokattua helpommin saatavilla olevista osista. Freetechnics ja Kaasutinexperttu ainakin mua auttoivat silloin kun vielä piti tapella.
Solex on korvattu weberillä ja jakaja 123+ tunella.
Läjä euroja meni, mutta mielenterveyden parantuminen on korvannut menetykset moninkertaisesti.
Edelleen on weberin suuttimet valittu vähän sinnepäin, mutta toimii silti paljon loogisemmin kuin solex.
Tuola alkupäässä oli juttua vivuston sopivuudesta, niin tuossahan nyt ei mitään avaruusinsinööriä tarvita, kun vaihdettavat ja muokattavat osat saa siitä vanhasta solexista. En muista miten tein, mutta parin tunnin homma oli koko kaasarin vaihto.
Automaattiryyppyä ei ole ikävä ollut. Sen säätäminen onnistui kyllä, mutta onhan se semmonen ”paras arvaus” tyyppinen ratkaisu.
Jos nyt haluaa alkuperäisosilla mennä, niin mun ohje on että laittaa IHAN kaikki uusiksi ja puhdistaen. Aloittaa siitä kaasarista ja kun kerran konepelti on auki niin sytytyspuoli myös. Vikapaikkoja on niin paljon, ettei kannata lähteä yksi kerrallaan edes ropaamaan. Osia saa, poislukien joku kiihdytyspumpun kalvo, mutta senkin saa pätevä Rane muokattua helpommin saatavilla olevista osista. Freetechnics ja Kaasutinexperttu ainakin mua auttoivat silloin kun vielä piti tapella.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: kuupan kaasari
En kehdannut tästä uutta ketjua aloittaa, joten laitan tänne..
Mulla on vm76 kuuppa jossa vakio ykskurkkunen FoMoCo.. Hyvin pelittää, ei siinä mitään, mutta kun käyttöautoks meinaan, ja opiskelijabudjetilla toi auton janoisuus mietityttää, niin osaako täältä asiantuntijat sanoa juuta tai jaata siihen, et kannattaako kakskurkkusen hankinta? rupiaako hörppään siihen tahtiin, että oon rahaton ennen joulua?
Solexista oon kuullut huonoa.. mulla sellanen ois tossa jouten, mutta varmaankin se 3236DGV olis hyvä? Ja jos weberin hankkisin, niin kuinkakohan hyvin tuo fomocon vivusto sopii siihen..
Imusarjat laippoineen venttiileineen on.
Mulla on vm76 kuuppa jossa vakio ykskurkkunen FoMoCo.. Hyvin pelittää, ei siinä mitään, mutta kun käyttöautoks meinaan, ja opiskelijabudjetilla toi auton janoisuus mietityttää, niin osaako täältä asiantuntijat sanoa juuta tai jaata siihen, et kannattaako kakskurkkusen hankinta? rupiaako hörppään siihen tahtiin, että oon rahaton ennen joulua?
Solexista oon kuullut huonoa.. mulla sellanen ois tossa jouten, mutta varmaankin se 3236DGV olis hyvä? Ja jos weberin hankkisin, niin kuinkakohan hyvin tuo fomocon vivusto sopii siihen..
Imusarjat laippoineen venttiileineen on.
Re: kuupan kaasari
tervetuloa (opiskelija)kuuppasaabistien harvaan porukkaan
ite ajelin kuupalla muutaman viime vuotta kans ympäri vuoden mutta pakko välillä vähän hitsailla ja maalailla ettei nyt ihan mee huonoksi.
Paljonko se kuuppa nyt kuluttaa?
Mulla on solex omassani, ei voi kehua mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Kone lämpösenä toimii ihan mukavasti mutta osahankinta on ollu vaikeeta, nopeejoutokäynti jumittelee oudosti sun muuta pientä. Kulutus on ollut 7-8,5 litraa sadalla riippuen vähän millasta ajoa, matka ajoa nyt suurimmaksi osaksi.
ite ajelin kuupalla muutaman viime vuotta kans ympäri vuoden mutta pakko välillä vähän hitsailla ja maalailla ettei nyt ihan mee huonoksi.
Paljonko se kuuppa nyt kuluttaa?
Mulla on solex omassani, ei voi kehua mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Kone lämpösenä toimii ihan mukavasti mutta osahankinta on ollu vaikeeta, nopeejoutokäynti jumittelee oudosti sun muuta pientä. Kulutus on ollut 7-8,5 litraa sadalla riippuen vähän millasta ajoa, matka ajoa nyt suurimmaksi osaksi.
Viimeksi muokannut Darco, Ti Loka 20, 2020 03:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: kuupan kaasari
en oikeen allekirjoita tätä ohjetta. Mun mielestäni on järkevämpää alkaa poissulkemaan vian aiheuttajia ja lopulta diagnosoida vika eikä vaan vaihtaa kaikkea kun auto jostain vikaantuu. Kuitenkaan se poissulkeminenkaan jossain kuupan kaltasessa autossa ole kovin monimutkainen työ.turkkaki kirjoitti: ↑Ma Kesä 22, 2020 11:08
Jos nyt haluaa alkuperäisosilla mennä, niin mun ohje on että laittaa IHAN kaikki uusiksi ja puhdistaen. Aloittaa siitä kaasarista ja kun kerran konepelti on auki niin sytytyspuoli myös. Vikapaikkoja on niin paljon, ettei kannata lähteä yksi kerrallaan edes ropaamaan. Osia saa, poislukien joku kiihdytyspumpun kalvo, mutta senkin saa pätevä Rane muokattua helpommin saatavilla olevista osista. Freetechnics ja Kaasutinexperttu ainakin mua auttoivat silloin kun vielä piti tapella.
Re: kuupan kaasari
Kiitti tiedosta!! Uskon, et jossain vaiheessa hankin kakskurkkusen ton ykskurkkusen tilalle... solexia en aio käyttää, vaan varmaankin sitten ostan sen 32/36 weberin. Siitähän aiheesta tässä ketjussakin onkin jo puhuttu paljonDarco kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 03:30tervetuloa (opiskelija)kuuppasaabistien harvaan porukkaan
ite ajelin kuupalla muutaman viime vuotta kans ympäri vuoden mutta pakko välillä vähän hitsailla ja maalailla ettei nyt ihan mee huonoksi.
Paljonko se kuuppa nyt kuluttaa?
Mulla on solex omassani, ei voi kehua mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Kone lämpösenä toimii ihan mukavasti mutta osahankinta on ollu vaikeeta, nopeejoutokäynti jumittelee oudosti sun muuta pientä. Kulutus on ollut 7-8,5 litraa sadalla riippuen vähän millasta ajoa, matka ajoa nyt suurimmaksi osaksi.
Pääkysymys oli se, vaikuttaako kakskurkkusen hankinta radikaalisti nimenomaa kulutukseen positiivisesti/negatiivisesti... Jos sulla solexin kans menee siihe 7l/100km vähimmillään, niin en usko että weeberikään sen enempää hörppää.
Re: kuupan kaasari
Minä kun vaihdoin Weberin ykskurkkusen tilalle ei juurikaan muuta eroa tullut kuin että pitkän seisonnan jälkeen lähtee nopeammin käyntiin. Siinä ykskurkkuisessa oli tosin Purje&Moottori -lehden neuvoma säästöviritys, eli isompi pääsuutin ja väljempi ilmanputsari enkä Weberissä ole koskenut kuin tyhjäkäyntipuolen suuttimiin.
Suurin vika noissa FoMoCon ja Solexin kaasareissa taitaa olla että ne on käytännössä kaikki yli 40 vuotta vanhoja.Vielä 90-luvulla Solexikin vei ihan luotettavasti ja kai taloudellisestikin ja ihan automaattiryypyllisenä
Suurin vika noissa FoMoCon ja Solexin kaasareissa taitaa olla että ne on käytännössä kaikki yli 40 vuotta vanhoja.Vielä 90-luvulla Solexikin vei ihan luotettavasti ja kai taloudellisestikin ja ihan automaattiryypyllisenä
Re: kuupan kaasari
Okei joo. Ostan weeberin, niin onpahan sitten aavistuksen luotettavampi!!Mikko_H kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 16:38Minä kun vaihdoin Weberin ykskurkkusen tilalle ei juurikaan muuta eroa tullut kuin että pitkän seisonnan jälkeen lähtee nopeammin käyntiin. Siinä ykskurkkuisessa oli tosin Purje&Moottori -lehden neuvoma säästöviritys, eli isompi pääsuutin ja väljempi ilmanputsari enkä Weberissä ole koskenut kuin tyhjäkäyntipuolen suuttimiin.
Suurin vika noissa FoMoCon ja Solexin kaasareissa taitaa olla että ne on käytännössä kaikki yli 40 vuotta vanhoja.Vielä 90-luvulla Solexikin vei ihan luotettavasti ja kai taloudellisestikin ja ihan automaattiryypyllisenä
Re: kuupan kaasari
76 mallissahan pitäisi olla ford merkkinen kaasari mikä helppoudessan kyllä vetää vertoja tupla kaasari koneille. hommaa siihen ford merkkiseen kaasariin korj srj ja uuden pääsuuttimen niin kulutus putoaa kyllä. samalla luonnollisesti ultra bra eli yliäänipesu.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,