heh hiotaanko asetelmiakin?
nykyisillä tuntihinnoilla luulisi olevan liian gallista
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pistin sen samalla mukaan, kun vauhtipyörä kevennettiin ja hiottiin. Liekö sille asetelman hionnalle jäänyt kauhiasti hintaa kun satasen maksoi kokonaisuudessaan. Oppirahoja
Ja varsinainen syy: koneistamossa olivat todennäköisesti asetelmaa hioessaan laittaneet kytkimen kolme vipua eri järjestykseen. Niiden paikkaa vaihtamalla paininlevy oikeni lähes suoraksi, mutta asetelma lähtee nyt hylkyyn. Toinen yksilö oli suorempi
Asensin paikalleen toisella asetelmalla ja testiajon kävin heittämässä. Ei äännä enää ja kytkimen toiminta napakampaa. Vaihdoin samalla painelaakerin takaisin vanhempaan versioon, jossa on 12mm tapin halkaisija, kun tuossa uudessa Sachsissa 11.2mm. Sama asetelma äänsi toki tuolla vanhemmallakin painelaakerilla aikaisemmin.
Sen ainakin opin, että painelaakeria vasten tulevan painelevyn suoruus kannattaa tarkistaa ja mahdollinen asetelman hionta pitää tehdä oikein. Jos sitä edes kannattaa lähteä hiomaan
Sain kuupan 9kk:n projektin valmiiksi ja kerkesi vähän toista viikkoa olla ajossa.
Kone tehtiin kunnolla alusta loppuun ja toimii moitteitta. Kytkinlevyjä löytyi laatikosta käytettyjä 3 kpl, joista valittiin isopintaisin.
Kytkin asennettiin käyttäen käytettyä akselitappia, eli suorassa on.
Melkein heti alusta alkaen kytkin ravisti liikkeelle lähtiessä, mutta piti ja irroitti vaihtaessa hyvin. Liikkeelle lähdöt piti tehdä pienillä kierroksilla. Kierrosten noustessa irroittaessa kytkintä ravistus paheni. Ajattelin ajella kuukauden päivät ennenkuin nostan koneen taas ylös ja vaihdan kytkinlevyn.
Malmin kruisinkeihin oli helvetillisen pitkä jono ja ruuhkassa piti körötellä melkein tunti. Perille päästiin, mutta poislähtiessä alkoi luistamaan jo kakkosvaiheella pienillä kierroksilla.
Samalla kun rupeaa luistamaan alkaa ravistus. Mistä tämä saattaisi johtua?
Vein yhden kytkinlevyistä uudelleen pinnoitettavaksi kitkaliimaukseen. Toinen käytetty asetelmakin löytyy.
Olisiko antaa vinkkejä, mitä kannattaisi tarkistaa ennenkuin niputtaa paketin?
Hei,
Melkein heti alusta alkaen kytkin ravisti liikkeelle lähtiessä, mutta piti ja irroitti vaihtaessa hyvin. Liikkeelle lähdöt piti tehdä pienillä kierroksilla. Kierrosten noustessa irroittaessa kytkintä ravistus paheni. Ajattelin ajella kuukauden päivät ennenkuin nostan koneen taas ylös ja vaihdan kytkinlevyn.
Malmin kruisinkeihin oli helvetillisen pitkä jono ja ruuhkassa piti körötellä melkein tunti. Perille päästiin, mutta poislähtiessä alkoi luistamaan jo kakkosvaiheella pienillä kierroksilla.
Samalla kun rupeaa luistamaan alkaa ravistus. Mistä tämä saattaisi johtua?
Vaihteisto päästi öljynsä kytkimelle, samat oli oireet.
Hei,
Melkein heti alusta alkaen kytkin ravisti liikkeelle lähtiessä, mutta piti ja irroitti vaihtaessa hyvin. Liikkeelle lähdöt piti tehdä pienillä kierroksilla. Kierrosten noustessa irroittaessa kytkintä ravistus paheni. Ajattelin ajella kuukauden päivät ennenkuin nostan koneen taas ylös ja vaihdan kytkinlevyn.
Malmin kruisinkeihin oli helvetillisen pitkä jono ja ruuhkassa piti körötellä melkein tunti. Perille päästiin, mutta poislähtiessä alkoi luistamaan jo kakkosvaiheella pienillä kierroksilla.
Samalla kun rupeaa luistamaan alkaa ravistus. Mistä tämä saattaisi johtua?
Vaihteisto päästi öljynsä kytkimelle, samat oli oireet.
raportoi miten kitkaliimaus onnistui ja hintakin mielellään.
Onnistui hyvin. Tuli alkuperäisiin mittoihin. Hinta 100€ Kelatien Kitkaliimauksella Vantaalla.
Asennus tapahtunee Sunnuntaina. Ilmoittelen miten onnistui.
Kytkin vaihdettu. Ravistuksen syyksi löytyi irronnut käpälän jousi. Vanha kytkin oli myös melko lopussa, mutta silminnähden oli vielä ajokuntoinen.
Toinen asetelma(käytetty) asennettu ja uudelleen pinnoitettu kytkinlevy (alkuperäismittojen mukaan). Ravistus loppui, eikä ollut öljyä onneksi vuotanut koppaan.
Edelleen ongelmana on ettei kytkin pidä. Eteenpäin menevät vaihteet menevät päälle, mutta peruutusvaihde pitää kytkeä kone sammutettuna jos ei halua kuunnella rutinoita.
Sylinteriäkin on säädetty, mutta ei poista ongelmaa.
Lueskelin että sachin kytkimissä on jouduttu simmaamaan asetelmaa ulommas vauhtipyörästä. En haluaisia enään mielellään ottaa konetta ylös.
Olisiko jotain muuta mitä lähteä kokeilemaan ennen koneen nostoa? Näyttää kylläkin siltä, että sylinteri ei liiku aivan tappiin asti. 4mm välyksellä kytkinpoljin menee 3-4 senttiä alas ennenkuin alkaa tuntumaan. Muutenkin polkimen tuntuma poikkeaa jonkin verran normaalista.
Sen verran auton historiasta, (jos sillä voisi olla merkitystä) että autossa oli kiinni 1.7 open deck moottori ja koneen tilalle vaihdettiin täysin kunnostettu 1.5l vuodelta 1975 ( käy muuten pirun nätisti). Laatikko on edelleen sama, mutta en ole varma miltä aikakaudelta se on. 1.7 koneen ollessa kiinni kytkin toimi moitteitta ja ongelma on ilmennyt vasta uuden moottorin kanssa. Säätöihin ei hirveästi ole koskettu.
Hyvä ettei löytynyt öljyä. Joudut kyllä valitettavasti shimmaamaan asetelmaa ulommas.
Onko muuten sama vauhtipyörä nyt uudessa koneessa kiinni, kuin oli 1.7:ssa? jos toinen vauhtipyörä niin kannattaa verrata syvyyksiä, voipi olla toinen koneistettu eri mitoille.