Kytkin kuntoon

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5906
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja mestari »

meilläpäin vanha saab korjaamon ommistaja ajoi nät king colen heitettyään sisään takapihalle ja nojasi puskurilla seinään ja jonkin aikaa savusti ja vot eipä kytkin enää asiakkaalla narahdellut :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas
sabatti 96
"Hirsch"
Viestit: 984
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

mestari kirjoitti:
Ma Kesä 21, 2021 17:24
meilläpäin vanha saab korjaamon ommistaja ajoi nät king colen heitettyään sisään takapihalle ja nojasi puskurilla seinään ja jonkin aikaa savusti ja vot eipä kytkin enää asiakkaalla narahdellut :D
Kytkimen hienosäätö :D

Ei kai tuossa isompaa vaaraa ole jos ei kuumenna paikkoja liika.
Voikos tuo vauhtipyörä esim. vääntyä jos innostuu liikaa luistattamaan?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5906
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja mestari »

eipä niitä sen jälkeen leivottu ma luulen
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas
Mermi
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 19:16

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja Mermi »

nalleolut kirjoitti:
Ma Kesä 21, 2021 15:54
eli vika orggis sachs levyssä?? miksi ei tehty valmiiksi sopivaksi ? yleisesti tiedossa olevaa ongelma
Teetetty orkkiskytkin orginelli mittoihin, jotka katsottu pyhästä sinisestä kirjasta. Ei sachsin levyä siis.
Ja jos tätä nyt joutuu lähtemään simmaamaan, minkälaisilla mitoilla?

Vauhtipyörä on 1.5 koneesta.


Onko ollut ongelmia esim. työsylinterien kanssa?
Ilmaan vielä kertaalleen ja lähden sitä kautta poissulkemaan vikoja.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Esim rikkinäisen polkupyörän sisäkumin avulla saa kytkimen ilmattua.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... i#p1216103

Pitäisi mitata kuinka paljon kytkin pohjassa sylinterin vipu työntyy asetelmaan päin, mutta en nyt ole 96:n luona pariin päivään.
96 V4 -73
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 639
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Mermi kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 12:59
nalleolut kirjoitti:
Ma Kesä 21, 2021 15:54
eli vika orggis sachs levyssä?? miksi ei tehty valmiiksi sopivaksi ? yleisesti tiedossa olevaa ongelma
Teetetty orkkiskytkin orginelli mittoihin, jotka katsottu pyhästä sinisestä kirjasta. Ei sachsin levyä siis.
Ja jos tätä nyt joutuu lähtemään simmaamaan, minkälaisilla mitoilla?

Vauhtipyörä on 1.5 koneesta.

Onko ollut ongelmia esim. työsylinterien kanssa?
Ilmaan vielä kertaalleen ja lähden sitä kautta poissulkemaan vikoja.
Tämän jutun ekalla sivulla oli esimerkkiä Ruotsin Saab Klubilta tänä keväänä ostetun Sachin kytkinpaketin osalta tarkastuksista ja shimmistä:

"Ruotsista tuli myös A4 kokoinen paperi, missä tätä kytkin ongelmaa ratkottiin. Siinä käskettiin ensiksi tarkastaa kytkinhaarukka (ettei reijät ole soikeat) ja tarvittaessa korjata/vaihtaa . Toisena juttuna sanottiin, että vaikka haarukka on kunnossa voi pärinää kuulua. Kytkinpaketin mukana tuli 3 kpl shimmilevyjä (9 cm pitkä - 2 cm leveä - 0.9 mm paksu levy, missä kaksi reikää asetelman pulteille ja levyn toinen reuna n 4 mm matkalta taivutettu 90 astetta). Ja sen perään tarkkaan asennusohjetta jne."

Itsellä oli Sonetissa ne shimmit, mutta ullatus oli se, että kun laittoi saman vauhtipyörän nykyisen kesäauton 1.5 l moottoriin viime kesänä, niin ei tarvinut shimmejä... Molemmissa uusi Sachin kytkinsarja (ostin silloin 2 kpl kun oli tarjonta jo silloin vähentynyt ja vuosi oli abaut v 2003-2004). Kytkinlevyn paksuutta ei aikanaan mitattu Sonettissa eikä kytkinhaarukkaa myöskään katsottu. Onneksi nykyisessä 96:ssa ei probleemia.

Alkuperäiset V4 vauhtipyörät todennäköisesti ihan samoissa mitoissa.

Työsylinterin toiminta tietysti pitää olla mitoissaan, mutta eipä niissä voi eroja olla, jos ei vuoda tai sylinterin taakse ei ole laitettu prikkoja. Kytkibhaarukan kuluma heti koneen irrotuksen jälkeen tarkastukseen ja katso myös se tanko, mikä työntää työsylinteristä sitä kytkinhaarukkaan.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 639
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

AnttiK kirjoitti:
Ti Kesä 22, 2021 16:06
Esim rikkinäisen polkupyörän sisäkumin avulla saa kytkimen ilmattua.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... i#p1216103
1 L muovipullo, sopiva reikä pullon pohjaan ja auton tubelesventtiili kiinni silikoonilla. Maltillisesti ilmaa esim jalkapumpulla tai vieläkin herkemmällä kädellä paineilmaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
sabatti 96
"Hirsch"
Viestit: 984
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Kuva

Tuossa tuo mun viritys :D
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 639
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

sabatti 96 kirjoitti:
To Kesä 24, 2021 16:24
Kuva

Tuossa tuo mun viritys :D
Varmasti hyvä ja helppo työkalu valmistaa :)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
korpijaakko
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Tämä kajakin kytkin on pirullinen keksintö...Minä sain uuden sassilaisen luistamaan virikajakissa alta aika yksikön.

Sitten laitoin saman vauhtipyörän asetelmineen päivineen samalla levyllä viippaan...tehoa oli noin 70 heppaa. Siinä ei luistanut, mutta koneen lämmettyä rupes pitämään pientä naputusta..jos sääti niin ettei sirrannut, ei irrottanut kunnolla.

Nyt on menossa sama kytkin takaisin viipan keulalle. Vaihdoin vanhan mallisen painelaakeerin kun se ilmeni paksummaksi. moottorinlohko on nyt eri. Vauhtipyörä, levy ja asetelma sama. Levyn paksuus on 7,6 mm. Eli ei oo minusta liian paksu.

Tuo levy kuitenkin naputti uudella painelaakerilla lämpimällä koneella. Simmatakko vai ei? Jos simmaan nii rupeekohan luistamaan?

Tuolla on löylyä joku 80 heppaa ehke 85...nyt ku on ehjät männänrenkaat... 10000 km tuli ajettua niin että oli pari renhasta näköjään poikki😀 no ei se niin vakavaa ole

Kajakissa tuo sama kytkin tosiaan luisti koneen lämmettyä...mutta siinä ollaan teholuokassa 115...120 heppaa
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9000 2,3t cse jubilee KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Mermi
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 19:16

Re: Kytkin kuntoon

Viesti Kirjoittaja Mermi »

Nyt tuli kytkin kuntoon.

Tempasin mosan irti ja irroitin paketin ja laitoin asetelman ja vauhtipyörän väliin 8mm prikat 1,5mm paksuudella.
Samalla tein huollon moottoriin ja vaihdoin kaikki letkuklemmarit ja venttiilikopan tiivisteet kun olivat hieman vuotaneet. Ei vuoda kone mistään.

Kytkin rupesi pelittämään jahka sen sai säädettyä sopivaksi. Suureksi iloksi huomasin että myös vapaakytkin toimii ja juuri niinkuin pitääkin.
Järjestelmään vaihdettu myös uudet nesteet ja ilmaus. Ilmaa siellä ei kyllä ennestään ollutkaan.
n.100km ajon jälkeen toimii edelleen moitteitta. Kytkinlevy on siis uudelleen pinnoitettu (Kelatien Kitkaliimaus 100€) ja asetelma vanha.


Ainoa möhlintä rojektissa kävi konepeltiä kiinnittäessä. Toinen tappi nasahti kierteiden juuresta poikki. Olisiko jollain pk-seudulla ylimääräisenä moista tappia?

Kiitos kaikille neuvoista :)
Vastaa Viestiin