AAPPUUAAA

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5928
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: AAPPUUAAA

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko niin jotta se sirinä tulee siitä että haarukan yläosa ottaa niihin 3 jousi äsäkkään kiinni ja jos tätä menoa kauan jatkuneen se oha lanka menee poikki,kandee korjata :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas
korpijaakko
"Aero"
Viestit: 419
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: AAPPUUAAA

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

mestari kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 17:30
oliko niin jotta se sirinä tulee siitä että haarukan yläosa ottaa niihin 3 jousi äsäkkään kiinni ja jos tätä menoa kauan jatkuneen se oha lanka menee poikki,kandee korjata :D
Kyllä juurikin näin. Just silmittelin tuon kytkimen. Haarukan uloin kulma oli kiillottunut, ja osuu juuri siihen jousen kohdalle tuo kiilottunut alue.

Tilanne seuraava.

vähän ajettu levy, paksuus 7,8 mm.
uusi sacsin asetelma.
Työsylinterin isku 21 mm...eli on uutta vastaavassa kunnossa kun kytkintä polkee.

Uudennmallin painelaskerin tapit on ohuemmat kuin vanhan. taitaa olla niin että vanha halkaisija 12 mm ja uus karvan yli 11 mm.

vanhassa haarukassa laakerin kiinnitysreiät kuluneet hieman soikeaksi.

Ratkaisu:
1. jätin asetelman simmaamatta, koska levy ei ollut liian paksu.
2. Annoin haarukalle hieman lekaa strategisiin kohtiin.
3. Asensin vanhan mallisen painelaakerin.
4. Hioin haarukan ulkopinnasta siitä kohti millin tavaraa pois joka oli osunut asetelmaan...oikeampi tapa ois ollu hitsata soikeisiin reikiin tavaraa ja laulattaa 12 mm terällä läpi...no oikasin tässä...

raportoin kuinka kävi kunhan saan myllyn takasin nokalke.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9000 2,3t cse jubilee KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: AAPPUUAAA

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Kannattaa varmuuden välttämiseksi purkaa kytkin työsylinteri ja tarkistaa männänpalautusjousen kunto. On mahdollista, että se on palasina, jolloin männän isku jää vajaaksi = ei irrota uudella levyllä kunnolla. Muutoinki, tuo em. jousi kannattaa V4 harrastajilla olla hyllyssä valmiina. tekee aika kiusaa kun katkeaa ja irrotusmurheet alkaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5928
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: AAPPUUAAA

Viesti Kirjoittaja mestari »

ehkä, ehkä alkaa olla kohta opitota juuri purkamilleni vaihdelaatikon haarukoille joilla ei ole sitten 90 luvun ajeltu eli painelagerin reiät luulisi olevan paremmat kuin nykyään :D
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas
korpijaakko
"Aero"
Viestit: 419
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: AAPPUUAAA

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Laitetaanpa päivitys...kytkin toimii nyt täydellisesti. Ei ravista. Ei sivuääniä. Ei luista. Ja irrottaa hyvin...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9000 2,3t cse jubilee KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
korpijaakko
"Aero"
Viestit: 419
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: AAPPUUAAA

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

korpijaakko kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 19:15
mestari kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 17:30
oliko niin jotta se sirinä tulee siitä että haarukan yläosa ottaa niihin 3 jousi äsäkkään kiinni ja jos tätä menoa kauan jatkuneen se oha lanka menee poikki,kandee korjata :D
Kyllä juurikin näin. Just silmittelin tuon kytkimen. Haarukan uloin kulma oli kiillottunut, ja osuu juuri siihen jousen kohdalle tuo kiilottunut alue.

Tilanne seuraava.

vähän ajettu levy, paksuus 7,8 mm.
uusi sacsin asetelma.
Työsylinterin isku 21 mm...eli on uutta vastaavassa kunnossa kun kytkintä polkee.

Uudennmallin painelaskerin tapit on ohuemmat kuin vanhan. taitaa olla niin että vanha halkaisija 12 mm ja uus karvan yli 11 mm.

vanhassa haarukassa laakerin kiinnitysreiät kuluneet hieman soikeaksi.

Ratkaisu:
1. jätin asetelman simmaamatta, koska levy ei ollut liian paksu.
2. Annoin haarukalle hieman lekaa strategisiin kohtiin.
3. Asensin vanhan mallisen painelaakerin.
4. Hioin haarukan ulkopinnasta siitä kohti millin tavaraa pois joka oli osunut asetelmaan...oikeampi tapa ois ollu hitsata soikeisiin reikiin tavaraa ja laulattaa 12 mm terällä läpi...no oikasin tässä...

raportoin kuinka kävi kunhan saan myllyn takasin nokalke.
Eli tuo puri
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9000 2,3t cse jubilee KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 640
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: AAPPUUAAA

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

korpijaakko kirjoitti:
Ti Syys 21, 2021 18:52
Laitetaanpa päivitys...kytkin toimii nyt täydellisesti. Ei ravista. Ei sivuääniä. Ei luista. Ja irrottaa hyvin...
Erittäin HYVÄ :saab:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin