Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Mitatut vetoakselit saatiin irti, Vesa Almonkari toimi mestarina. Minulta olisi jäänyt tekemättä, senverran reippaasti hän joutui niitä pienellä lekalla sisään lyömään. Nyt sitten Think Cityn vetoakselista sisempi ja Saabin originaalista ulompi osa yhteen. Täytyy löytää tekijä, Karpiolaa Vilppulassa on sanottu hyväksi,, pitää soitella.

Mistähän saisi vetoakselien ulommat suojakumit ostettua?

Etujarrut oli ruosteessa ja jumissa ja ne irroitettiin samalla. Löytyyköhän jostain tiivistesarjaa jarrusylintereille (2x pölysuojarengas ja vars. tiivisterengas)?
Täytyy niitä jarrusatuloita ja liukupintoja saada parempaan kuntoon ruostetta poistamalla, korvaavia osia ei taida olla satavilla.
sabatti 96
"Hirsch"
Viestit: 994
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Esim. Autodocissa näytti olevan vetarin suojakumeja. Ja oli jarrusatulan korjaus sarjaa ja satulan mäntäkin löyty...
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
MArp
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Tuli pieni tauko sattuneesta syystä, mutta taas yritetään. Etujarrujen varaosat on hankittu, jarrujen virittely jatkuu kohta. Vetoakselien yhdistäminenkin saataneen liikkeelle, kun voi taas matkustaa varikolle Arrakoskelle.

Ennakoiden tulevaa mietin jo ajoakuston sijaintia ja laatua . Teslan Model S akkuja saa 5,3 kWh moduuleissa purkuautoista Euroopasta ja USAsta luokassa 1000-1200 Euroa kpl. Teslan akkumoduli olisi 75mm paksu (685x300x75) ja painaa noin 25 kg. Niitä viisi painaisi 128 kg ja sähkövaraston koko olisi 26,5 kWh. Sillä voisi ajaa ehkä 150 km latausten välillä.

Moottorin ja vaihdelaatikon vaihdossa saatiin 70 kg plussaa (120kg - 50 kg), bensatankilla 46 kg (40 kg +6,7 kg ) pakoputkella 10,2 kg. Se on aika lähellä tällä tarkkuudella (126,2 kg) akuston painoa. Muuttamalla peltiosia lasikuitu / hiilikuitu /kevlar osiksi (puskurit, etumaski, konepelti, lokasuojat, konepelti, takaluukku, ym ?) ja pienemmällä jäähdyttäjälläkin saisi ehkä riittävästi kevennystä, jotta kaikki kiinnikevahvikkeet, sähköjohdot, pumput, BMS (Akuston valvonta ja hallintaelektroniikka), hankittu controlleri-invertteri (Curtis 1239-85219 (6,3 kg), joka muuntaa akuston tasavirran moottorille sopivaksi vaihtovirraksi kaasupolkimen ja muiden sensoreiden ohjeen mukaan) saataisiin olevien painorajojen sisään, ilman, että täytyy katsastaa auto 4-3-2 hengen autoksi.

Saab 96 pohjalevyn alla oli 50 mm pakoputki. voisikohan jousitusta ja iskunvaimentimia korottaa tuon 25mm, että ei maavara pienenisi, jos akuston laittaisi kokonaan auton alle. Tai onko pakoputken ja pojapellin välissä tuo 25 mm tyhjää. Internetin mukaan maavara on 190 mm. En ole vielä mittaillut, auto nyt pukeilla, mutta joku voisi tietää, mikä on etäisyys matalimmassa kohdassa pohjapeltiin.
aero
-
Viestit: 7313
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja aero »

MArp kirjoitti:
Su Heinä 25, 2021 00:08
Saab 96 pohjalevyn alla oli 50 mm pakoputki. voisikohan jousitusta ja iskunvaimentimia korottaa tuon 25mm, että ei maavara pienenisi, jos akuston laittaisi kokonaan auton alle. Tai onko pakoputken ja pojapellin välissä tuo 25 mm tyhjää. Internetin mukaan maavara on 190 mm. En ole vielä mittaillut, auto nyt pukeilla, mutta joku voisi tietää, mikä on etäisyys matalimmassa kohdassa pohjapeltiin.
Tuohan olisi painopisteen yms kannalta aika suotuisa ajatus. Millanen tuo Teslan akkumoduuli on kuoriltaan? Tarviiko alle vielä suojakuorta vai uskaltaako moisen jättää suoraan "tietä vasten" tarjolle? Kuitenkin joku hyppykivi innostuu joskus kolistelemaan, ellei ihan pohjakontaktia saa otettua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5984
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

parantaako ielä tunnelmaa jos alle laittelis 135 80 15 rättisitikasta tutut kapeat renkaat?
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1397
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ei ole nyt tallissa/pihassa kajakkia mistä mitata, mutta noiden Teslan akkujen mittojen mukaan laittaisin ne kuitenkin auton sisälle mielummin. Takakonttiin ja ohjaamon lattialle, vai onko jotain turvallisuuteen liittyviä sääntöjä ettei akut saa sijaita ohjaamossa?
4 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Jos mitat passaa, niin esimerkiksi takapenkin alla on ainakin 5cm tilaa? Sinne pystyisi tekemään akulle tarvittaessa koteloinnin siten, että mahdolliset akkujen vikaantumisesta johtuvat kaasut eivät pääse auto ohjaamoon ja ne voi jonkinlaisia huohotusaukkoja pitkin johtaa ulkoilmaan tms.

Eikö auton korottaminen lisää jossain määrin ilmanvastusta eli sen suhteen ei tähän yhtälöön paras vaihtoehto?
96 V4 -73
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Noista vetoakseleista sen verran, että Karpiola on varmaan yksi parhaista mutta tossa käytössä uskoisin pelaavan vaikka jatketun akselin. Tein joskus aikoinaan mun V6 kajakkiin vetarit jatkamalla ja niillä on nyt ajettu ~70tkm.

Mä tein omani näin: Akseli(e)n pinta sileäksi ja jatko kohtaan 10mm seinämällä Moc holkki 5-satassen krympillä. Holkki hitsattiin vetariin Moc-akseleiden korjaamiseen tarkoitetulla puikolla valmistajan ohjeen mukaan. Eli vetarin ja holkin kulmaan pienahitsi molempiin päihin.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
MArp
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Vetoakselit meni Kuhmoisten MP-Koneistukseen liitettäviksi.

Etujarruputkien lävistysreijän kohdalla pelti ja kiinnikkeen ympäristö on ihan ruostehileinä, leikkasin kämmenen kokoisen palan pois apukuskin puolelta molemmista pelleistä. Siinä on kaksi peltiä päällekkäin, onkohan originaalia vai aikaisempaa korjausta?

Toisella puolella on vähän pienempi alue hileinä, täytyy leikata sekin ja sitten hitsata uudet palat.

Kun sitä tutkin, huomasin sen kuskinpuoleisen 4-kulmaisen tukipyramidin olevan hileinä, läpiruostunut välipohjasta ja moottorinpuoleisesta alaosasta (juuri välipohjan tasalla, pysty sivu 1 cm korkeudelta vetoakselin reijän leveydeltä ja pohja 1-2 cm vaakasyvyydeltä). Pitänee uusia jotain 2x 15 cm pala pystypeltiä vetoakselireijän alapuolelta ja jotain 2x15 cm vaakapeltiä ja nuo vielä toisiinsa kiinni koko leveydeltä. Vaikea paikka leikata ja hitsata. Onkohan jollakin kokemuksia ja/tai kuvia tuon paikan korjauksesta. Tärkeä paikka, kun pyörän ja akseliston ripustukset tukeutuu siihen.

Ja autohan oli katsastettu joulukuussa 2019! Mitähän muuta löytyy, kun työ etenee!
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2077
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja jt »

Tuo moottoritilan perukka eli rintapellin ja pohjapellin yhtymäkohta kannattaa koputella ja raaputella tarkkaan kaikista kolmesta suunnasta. On näjetsen hyvinkin kantavaa rakennetta.
https://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Projec ... CN5969.JPG
MArp
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Touko 23, 2020 18:57

Re: Sähkömoottorin ja vaihteiston ensikokeilu 96:n moottoritilaan

Viesti Kirjoittaja MArp »

Joo, ruosteen etsintä jatkuu, jt: kuvasarja on hyvä.

Yhteenliitetyt vetoakselit (MP-Koneistus teki) on valmiina paikalleenpujotusta varten, kuinkahan onnistuu liittäminen Saabin ulompaan ja Think Cityn sisempään.
Vastaa Viestiin