Kysymys iskareista ja jousista
Kysymys iskareista ja jousista
Tuohon omaan kuupparojektiin olis varmaan syytä uusia iskarit ja jouset. Saako niitä enää mistään järkihintaan? Eikös tuohon sopineet jonkin muunkin auton jouset heittämällä paikalleen? Muistelisin ainakin että satkun takajouset menisi eteen, olenko oikeassa?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Kysymys iskareista ja jousista
Satkun/99:n takajouset eteen ja mielummin ohuemmalla 14mm lankapaksuudella, kun 15mm jousella noin 2.5 kertainen jousivakio vakiojousiin verrattuna. Uusia vakiojousia löytyy mm. ruotsin klubilta ja skandix.de:stä. Taaksekin on muutama vaihtoehto:
viewtopic.php?p=638570#p638570
viewtopic.php?p=638570#p638570
96 V4i -73
Re: Kysymys iskareista ja jousista
Mulla on uudet 96:sen jouset joutilaana (etu ja taka), jotka eivät ikinä päätynytkään alle. Kahalta ostin viimeiset hyllystä kun rakentelin projektia.
Iskarit ostin Monroet ja maksoi silloin n.100€ kierros. Jos jousille tarvetta, laita viestiä laitisen.villee @ gmail.com
Iskarit ostin Monroet ja maksoi silloin n.100€ kierros. Jos jousille tarvetta, laita viestiä laitisen.villee @ gmail.com
Re: Kysymys iskareista ja jousista
Laitan sulle viestiä.Mermi kirjoitti: ↑Ti Touko 10, 2022 06:43Mulla on uudet 96:sen jouset joutilaana (etu ja taka), jotka eivät ikinä päätynytkään alle. Kahalta ostin viimeiset hyllystä kun rakentelin projektia.
Iskarit ostin Monroet ja maksoi silloin n.100€ kierros. Jos jousille tarvetta, laita viestiä laitisen.villee @ gmail.com
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Kysymys iskareista ja jousista
Näköjään jousia ja iskareita saa vielä ihan varaosaliikkeestä. Soitin paikalliseen ja sieltä sain Lesjöforsin jouset hintaan 173 € kierros. Iskarit oli noin 40-50 €/kpl, ne hommataan tässä myöhemmin rojektin edetessä.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Kysymys iskareista ja jousista
Olikin hyödyllinen tämä ketju mukaanlukien linkki vanhempaan keskusteluun: Viipassa oli Kuupan takajouset ja vähän ehkä liian löysät. Tänään kotimatkalla töistä kävin hakemassa Focuksen jouset, seittemältä menin autotalliin ja vartin yli kahdeksan olin käynyt koeajolla.
Näyttäis ja tuntuis olevan hyvin lähellä Viipan omia pituudeltaan ja jäykkyydeltään. Vanteen ja lokasuojan kaaren väliin jää suunnilleen 2-3 cm mitä alunperinkin. Koeajolla ei ongelmia routaheitoissa, hidastetöyssyissä eikä motarivauhdissa. Lisävalojen tukirautoja pitää lyhentää, kun ei enää ole säätövaraa
Näyttäis ja tuntuis olevan hyvin lähellä Viipan omia pituudeltaan ja jäykkyydeltään. Vanteen ja lokasuojan kaaren väliin jää suunnilleen 2-3 cm mitä alunperinkin. Koeajolla ei ongelmia routaheitoissa, hidastetöyssyissä eikä motarivauhdissa. Lisävalojen tukirautoja pitää lyhentää, kun ei enää ole säätövaraa
Re: Kysymys iskareista ja jousista
eli oliko nuo nyt sitten topakemmat jouset ja minkä vm focus
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kysymys iskareista ja jousista
viewtopic.php?p=638570#p638570
Tuohon viittasin.
Viipan omista jousista muistikuvat haalistunut 15 vuodessa mutta siis reilusti jämäkämmät kuin ikivanhat Kuupan.
Epäilen että Kuuppaan noilla tulisi liikaa etunojaa, jos sellaisenaan laittaisi.
Tuohon viittasin.
Viipan omista jousista muistikuvat haalistunut 15 vuodessa mutta siis reilusti jämäkämmät kuin ikivanhat Kuupan.
Epäilen että Kuuppaan noilla tulisi liikaa etunojaa, jos sellaisenaan laittaisi.
Re: Kysymys iskareista ja jousista
Noin 2cm luokkaa kuten tuossa aikaisemmin mainitsin kuupan perä nousee noilla Fordin jousilla verrattuna vanhoihin jousiin eli ei siis mahdottomia.
Olen kuitenkin vastikään laittanut jousen yläpäähän Golf III:n jousilautasen ja jousikumin. Jousta on siten pystynyt yläpäästä lyhentämään, koska Golfin jousikumissa ei tarvitse olla jousen tasaista aluetta. Nyt vanne uppoaa yläpäästään lokarin sisään ehkä 3cm ja kokonaisuus on melko tasapainoinen eteen asennettujen 99:n takajousten kanssa niin ajettavuudeltaan kuin ulkonäöltäänkin.
Olen kuitenkin vastikään laittanut jousen yläpäähän Golf III:n jousilautasen ja jousikumin. Jousta on siten pystynyt yläpäästä lyhentämään, koska Golfin jousikumissa ei tarvitse olla jousen tasaista aluetta. Nyt vanne uppoaa yläpäästään lokarin sisään ehkä 3cm ja kokonaisuus on melko tasapainoinen eteen asennettujen 99:n takajousten kanssa niin ajettavuudeltaan kuin ulkonäöltäänkin.
96 V4i -73
Re: Kysymys iskareista ja jousista
Hehei, Mikäs iskari tuossa on? Itselläni työn alla Viippaprojekti, ja hieman kiinnostaisi laittaa alkuperäisten "sammakonreisien" tilalle juurikin tuollaista perinteisempää mallistoa edustavaa iskaria.Mikko_H kirjoitti: ↑Pe Touko 13, 2022 19:44Olikin hyödyllinen tämä ketju mukaanlukien linkki vanhempaan keskusteluun: Viipassa oli Kuupan takajouset ja vähän ehkä liian löysät. Tänään kotimatkalla töistä kävin hakemassa Focuksen jouset, seittemältä menin autotalliin ja vartin yli kahdeksan olin käynyt koeajolla.
Näyttäis ja tuntuis olevan hyvin lähellä Viipan omia pituudeltaan ja jäykkyydeltään. Vanteen ja lokasuojan kaaren väliin jää suunnilleen 2-3 cm mitä alunperinkin. Koeajolla ei ongelmia routaheitoissa, hidastetöyssyissä eikä motarivauhdissa. Lisävalojen tukirautoja pitää lyhentää, kun ei enää ole säätövaraa
9-3 1.8t 2006
-75 Viippaprojekti
#6551
-75 Viippaprojekti
#6551
Re: Kysymys iskareista ja jousista
Sachs näkyy olevan.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Kysymys iskareista ja jousista
Joo, Sachsin 96/99 etuiskari,öljy. Nuo ostin kun sattui Motonetin hyllyssä olemaan. Toinen oli 96:n ja toinen 99:n osanumerolla, mutta kuten ounastelinkin, niin samanlaiset myyjä varaston perukoilta toi.