Tänään kokeilin katsella tuota bensapumppua, otin letkun pumpun lähdöstä irti ja läpinäkyvä letku pulloon. Pumppu jaksoi vaivalloisesti nostaa bensaa pulloon startatessa. Avasin pumpun ja puhdistin sihdin koska siellä oli jo vähän epäpuhtauksia. Tämän jälkeen alkoikin pumpata ihan hyvin ainetta. Ajelin autolla ongelmitta tuossa syrjäisellä tiellä muutaman kilometrin mutta sitten kun saamutin auton, niin se ei enää käynnistynytkään... Bensansuodatin oli jälleen melkein tyhjä ja pumppu ei alkanut nostaa tarpeeksi ainetta, että moottori olisi käynnistynyt. Eli pumpussa taitaa olla vikaa, vaikka uusi onkin. Mistähän alkaisi uutta pumppua metsästämään??!
Tänään kokeilin katsella tuota bensapumppua, otin letkun pumpun lähdöstä irti ja läpinäkyvä letku pulloon. Pumppu jaksoi vaivalloisesti nostaa bensaa pulloon startatessa. Avasin pumpun ja puhdistin sihdin koska siellä oli jo vähän epäpuhtauksia. Tämän jälkeen alkoikin pumpata ihan hyvin ainetta. Ajelin autolla ongelmitta tuossa syrjäisellä tiellä muutaman kilometrin mutta sitten kun saamutin auton, niin se ei enää käynnistynytkään... Bensansuodatin oli jälleen melkein tyhjä ja pumppu ei alkanut nostaa tarpeeksi ainetta, että moottori olisi käynnistynyt. Eli pumpussa taitaa olla vikaa, vaikka uusi onkin. Mistähän alkaisi uutta pumppua metsästämään??!
Ja jos korvausilma asian haluaa pois sulkea, niin paineilmaa bensakorkin korvausilma juttuun ja koeajo vajaalla tankilla bensakorkki auki.
Tuollainen pumppu mulla on paikallaan tällä hetkellä ja laatu ei nyt oikein vakuuta, toki mulla voi olla valmiiksi viallinenkin pumppu. En usko että bensaa lentää kaasarille menevästä letkusta, koska pumppu ei nostanut kunnolla ainetta tuohon pulloonkaan.
Pitää nyt vielä puhaltaa tuo korvausilmaputki paineilmalla auki, niin voi myös sen sulkea pois.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Tuli illalla luettua huonosti tuo edellinen viesti - pullotesti siis tehty.
Samalla muisti palaa pätkittäin viime syksystä. Restauroitiin kaverille Suomen todennäköisesti ainut elossa oleva jokkis Saab 95 V4 kisakuntoon pitkän (7 vuotta) metsässä makaamisen jälkeen ja siinä oli muiden haasteiden lisäksi vastaava polttoaineongelma. Vikaa etsittäessä vaihdettiin myös tuo uusi Mopo Sportin pumppu, mutta ei auttanut. Syyksi osoittautui bensaletku, mikä ei ollut juuri siihen käyttöön tarkoitettua...omistaja oli siihen laittanut ihan hyvännäköistä paineilma vai oliko se hydrauliletkua...
Eroksi vakio Saab V4:n tekniikkaan, niin tässä "Team Ahmassa" bensaletku ja putkilinja ovat avarampaa kokoa. Ja ihan vakio mekaaninen pumppu on toiminut hienosti kilpakäytössä iät ja ajat.
EDIT: Myös virranjakajan kondensaattori on viallinen...käynnistyi kyllä, mutta sammui jonkin ajan jälkeen.
Kokeilin itse tuollaista sähköistä pumppua (motonet) kun ei sattunut löytymään omasta hyllystä alkuperäistä. Aika nopea oli asentaa. Vanhan pumpun jätin tulpattuna paikoilleen. Sähköpumppu ajoi kyllä asiansa, mutta hieman ylimääräistä "tekniikkamelua" tuollainen halpishärpäke helposti aiheuttaa. https://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Projec ... CN3140.MOV
---------
Edit: En ollut huomannut tuota moposportin pumppua. Jos olisin, en olisi ehkä tuota sähköistä edes ehdottanut.
Edit 2: Toki tuo sähköepeli vaatii sitten johdotukset ja katkaisijan kuskin ulottuville. Ja olihan siinä vaaransakin esim kolaritilanteessa. Jos kuski on pois pelistä, syystä tai toisesta, pumppu jatkaa bensan syöttämistä niin kauan kuin virtaa riittää.
Kokeilin itse tuollaista sähköistä pumppua (motonet) kun ei sattunut löytymään omasta hyllystä alkuperäistä. Aika nopea oli asentaa. Vanhan pumpun jätin tulpattuna paikoilleen. Sähköpumppu ajoi kyllä asiansa, mutta hieman ylimääräistä "tekniikkamelua" tuollainen halpishärpäke helposti aiheuttaa. https://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Projec ... CN3140.MOV
---------
Edit: En ollut huomannut tuota moposportin pumppua. Jos olisin, en olisi ehkä tuota sähköistä edes ehdottanut.
Edit 2: Toki tuo sähköepeli vaatii sitten johdotukset ja katkaisijan kuskin ulottuville. Ja olihan siinä vaaransakin esim kolaritilanteessa. Jos kuski on pois pelistä, syystä tai toisesta, pumppu jatkaa bensan syöttämistä niin kauan kuin virtaa riittää.
Itse alan kohta kallistumaan tuohon sähköiseen pumppuun, kun näyttää että tuota ei saa tuolla mekaanisella lutkuttimella toimimaan. Nyt vain mietin kytkentää, että laittaisiko virransyötön pumpulle virtalukon kautta jatkuvana vaiko katkaisimen kautta? Takapenkin alla olisi hyvää tilaa pumpulle. Myös sitä pohdin että laitanko pumpulta oman linjan kaasarille, vai laitanko kiertämään alkuperäisen pumpun kautta...
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Mulla sattui olemaan tilaa syylärin päädyssä, koska paisaria olin jo aiemmin siirtänyt hieman ylemmäs. Katkaistu vanha paisari toimii hyvin asennustelineenä pumpulle. Minimipituus uusille bensaletkuille, maksimipituus sähköjohdoille. Mutta tosiaan, miinuksena eteen ulos kuuluva sivuääni. https://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Projec ... 243866.jpg
Voihan se ahdistaa imupuoleltakin. Imuputken päässä, tankin sisällä on myös sihti...omassa se oli umpitukossa
Hyvä. Tuo on helppo testata. Tankilta tuleva bensaletku irti pumpulta (tulpattava tietysti) ja "irtoletku" pumppuun kiinni. Letku pulloon, missä bensaa ja testi. Ja myös sen "täytyykö pullo nyt paremmin" testin.
Voihan se ahdistaa imupuoleltakin. Imuputken päässä, tankin sisällä on myös sihti...omassa se oli umpitukossa
Tämäkin olis kyllä hyvä tarkistaa. Saako tuota imuputkea mitenkään tankista irti, ei varmaankaan?
Ei saa. Letku irti pumpun imupuolelta ja paineilmaa tankin suuntaan. Bensaahan sieltä tulee, joten joko tankin tyhjennys bensasta tai nopein käsin jatkoa letkulle. Myös tankin korvausilman puhaltelu sieltä vasemman takapuskurin kiinnityksen läheisyydestä...ainakin vm 1973:ssa se putken pää siellä on. Jos puhalteluun päädyt, niin tekisin samalla sen pumpun testauksen eli uusi bensaletku pumpun imupuolelle ja letkun toinen pää bensalla täytettyyn pulloon.
Heh, joku oli saanut tässä männävuosina viipan tankin repeämään liitoksistaan paineilmaputsauksen seurauksena
Kuupan tankki lie toki vähän vahvempi, muoto lähempänä tynnyriä kuin viipan littana "taskumatti".
"You have been warned."
Heh, joku oli saanut tässä männävuosina viipan tankin repeämään liitoksistaan paineilmaputsauksen seurauksena
Kuupan tankki lie toki vähän vahvempi, muoto lähempänä tynnyriä kuin viipan littana "taskumatti".
"You have been warned."
Miten noin voi tapahtua, jos otat polttoaineen täyttökorkin irti ennen puhallusta
Jospa puhallettu "yleispuhdistustarkoituksessa" tankin täyttöautosta päin, ja heti täysillä 12 bar... en kysellyt yksityiskohtia ko. tapauksesta, kun tuntui tekijää jonkin verran harmittavan se tapaus Kyseli vaan toista tankkia varulta, jos tömähtäneen korjaaminen sattuisi olemaan kovin haasteellista.
Jospa puhallettu "yleispuhdistustarkoituksessa" tankin täyttöautosta päin, ja heti täysillä 12 bar... en kysellyt yksityiskohtia ko. tapauksesta, kun tuntui tekijää jonkin verran harmittavan se tapaus Kyseli vaan toista tankkia varulta, jos tömähtäneen korjaaminen sattuisi olemaan kovin haasteellista.
Jospa on aikamoinen teoria. Jos polttoainetankin todella isosta täyttöaukosta saa tankin hajoittavan paineen puhallettua, niin silloin on todella pitänyt tukkia monta tiehyettä. Lähtökohta olisi, että tankin korkki on paikalla ja joku paineilmalle sopiva suutin on siihen laitettu. Sen jälkeen putki kohti bensapumppua tukossa, toiseksi putki kohti korvausimaaa vasemman takapuskurin kiinnikkeen lähelle off ja vielä se tankki todennäköisesti porsisi polttoainemittarin kumitiivisteiden aluelta... Tämä vain teoriaa