V4 säätäjää Turun seudulta?
- Airokolkki
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
V4 säätäjää Turun seudulta?
Morjens,
Toiveissa olisi varmistaa, että oma kuuppa olisi hyvin säädöissä ja samalla myös oppia itse oikeaoppisesti säätämään nuo vehkeet.
Ilmiantakaa itsenne tai joku tuttu, joka tietää näiden säätöprosessin sekä olisi valmis auttamaan/opastamaan toki palkkiota vastaan. Potilas sijaitsee Varsinais-Suomessa.
Toiveissa olisi varmistaa, että oma kuuppa olisi hyvin säädöissä ja samalla myös oppia itse oikeaoppisesti säätämään nuo vehkeet.
Ilmiantakaa itsenne tai joku tuttu, joka tietää näiden säätöprosessin sekä olisi valmis auttamaan/opastamaan toki palkkiota vastaan. Potilas sijaitsee Varsinais-Suomessa.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
Ostat sinisen kirjan klubi kaupasta ja teet itse.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
Niin...jos on vakiokone ni aika helppo noi perussäädöt on tsekata ihan itekki kirjan mukaan mut jos on virikone niinkuin itellä niin ainoo keino saada säädöt kohdalleen on viedä dynopenkkiin ajettavaksi. Ite kävin hetki sitten Vääksyssä asti säädöillä ja siinä meni koko päivä et ei oo helppoa se homma...mut nyt käy hyvin ja seosmittari on tolkuissaan.
- Airokolkki
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
Oolrait 
Olisikohan mahdollista, jos tänne saisi jonkinlaisen yksinkertaisen step-by-step ohjeen, jossa nyt olisi lyhykäisyydessään se, mistä lähteä liikkeelle ja mitkä on hyväksi todettuja keinoja?
Tuossa hieman koitin ajoituslampulla säätää, mutta tyhjäkäynnillä virranjakajaa kääntäessä niin, että kampuran merkki läheni tuota 6° BTDC merkkiä, niin tuntui ei jaksanut enään oikein käydä. Sitten jos tyhjäkäyntiä ruuvaa suuremmalle, keskipakoissäädin puuttuu peliin ja nostaa ajoituken johonkin 15° BTDC hujakoille.
Olisiko siis hyvä jotenkin ensin säätää ajoitus kohdilleen kone sammuksissa ja sitten ruveta säätämään tyhjäkäyntiä yms? Potilaasta löytyy myös siis kärjetön sytytys.
Olisikohan mahdollista, jos tänne saisi jonkinlaisen yksinkertaisen step-by-step ohjeen, jossa nyt olisi lyhykäisyydessään se, mistä lähteä liikkeelle ja mitkä on hyväksi todettuja keinoja?
Tuossa hieman koitin ajoituslampulla säätää, mutta tyhjäkäynnillä virranjakajaa kääntäessä niin, että kampuran merkki läheni tuota 6° BTDC merkkiä, niin tuntui ei jaksanut enään oikein käydä. Sitten jos tyhjäkäyntiä ruuvaa suuremmalle, keskipakoissäädin puuttuu peliin ja nostaa ajoituken johonkin 15° BTDC hujakoille.
Olisiko siis hyvä jotenkin ensin säätää ajoitus kohdilleen kone sammuksissa ja sitten ruveta säätämään tyhjäkäyntiä yms? Potilaasta löytyy myös siis kärjetön sytytys.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
Onko Rauma lähimpänä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
Tuskin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
Saabin ohjekirjassa " Saab V4 - Tee se itse - vuosimallit 1967-1975 ( tai vm 1976-1980)" on selkeät ohjeet mm sytytyksen tarkastukseen (kärjellinen) ja venttiilien säätöön. Yks-kurkkuisesta kaasuttimesta mainitaan vain joutokäynnin säätö ja loput pakokaasutesterissä. Kärjellisen sytytyksen säätö moottori sammutettuna on yksinkertainen, mutta kärjettömän sytkän tarkastusta testilampulla en ala arvuuttelemaan. Strobolla tyhjäkäynti 800 r/min, jakajan alipaineletku irti ja 6 astetta pitäisi ennakkoa olla. Ja en löytänyt opaskirjaa sähköisessä muodossa.Airokolkki kirjoitti: ↑Ma Syys 02, 2024 09:13Oolrait
Olisikohan mahdollista, jos tänne saisi jonkinlaisen yksinkertaisen step-by-step ohjeen, jossa nyt olisi lyhykäisyydessään se, mistä lähteä liikkeelle ja mitkä on hyväksi todettuja keinoja?
Tuossa hieman koitin ajoituslampulla säätää, mutta tyhjäkäynnillä virranjakajaa kääntäessä niin, että kampuran merkki läheni tuota 6° BTDC merkkiä, niin tuntui ei jaksanut enään oikein käydä. Sitten jos tyhjäkäyntiä ruuvaa suuremmalle, keskipakoissäädin puuttuu peliin ja nostaa ajoituken johonkin 15° BTDC hujakoille.
Olisiko siis hyvä jotenkin ensin säätää ajoitus kohdilleen kone sammuksissa ja sitten ruveta säätämään tyhjäkäyntiä yms? Potilaasta löytyy myös siis kärjetön sytytys.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Ma Syys 02, 2024 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
Onhan se lähempänä kuin keski-suomi.meinaan jos osaaja löytyy

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
tottakai juu ..testerit myös... mut aikaa ei ole...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
Jos oot Turussa päin niin löytyy ohjekirjanen vaikka lainaksi...
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
1. Säädä venttiilit kylmänä 0.4 vaikka molempiin imu pako
2. Säädä kärkiväli 0.4 mm ja kato että ne käret on kunnossa.
3. Säädä ajoitus starttia pyörittämällä.
4. Starttaa...jios on nokka ja jakopää kulunu, ei merkit pidä paikkaansa..käännä jakajaa niin että käy hyvin.
5. Nosta tyhjäkäyntiä ylös.
6. Säädä seos korvakkuullolla..diinä missä käy parhaiten on sika lähellä.
7. Pudota tyhjäkäynti takaisin alas n. 900 rpm on hyvä.
Tee tässä järjestyksessä.
2. Säädä kärkiväli 0.4 mm ja kato että ne käret on kunnossa.
3. Säädä ajoitus starttia pyörittämällä.
4. Starttaa...jios on nokka ja jakopää kulunu, ei merkit pidä paikkaansa..käännä jakajaa niin että käy hyvin.
5. Nosta tyhjäkäyntiä ylös.
6. Säädä seos korvakkuullolla..diinä missä käy parhaiten on sika lähellä.
7. Pudota tyhjäkäynti takaisin alas n. 900 rpm on hyvä.
Tee tässä järjestyksessä.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: V4 säätäjää Turun seudulta?
tuohon väliin heittäsin kosketuskulman kondikseen ja sit jakajan ennakot kohdilleen,muistaen alip letkun asento mittauksessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,