V4 säätäjää Turun seudulta?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
Airokolkki
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Morjens,

Toiveissa olisi varmistaa, että oma kuuppa olisi hyvin säädöissä ja samalla myös oppia itse oikeaoppisesti säätämään nuo vehkeet.

Ilmiantakaa itsenne tai joku tuttu, joka tietää näiden säätöprosessin sekä olisi valmis auttamaan/opastamaan toki palkkiota vastaan. Potilas sijaitsee Varsinais-Suomessa.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ostat sinisen kirjan klubi kaupasta ja teet itse.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kari96
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2023 15:02

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja kari96 »

Niin...jos on vakiokone ni aika helppo noi perussäädöt on tsekata ihan itekki kirjan mukaan mut jos on virikone niinkuin itellä niin ainoo keino saada säädöt kohdalleen on viedä dynopenkkiin ajettavaksi. Ite kävin hetki sitten Vääksyssä asti säädöillä ja siinä meni koko päivä et ei oo helppoa se homma...mut nyt käy hyvin ja seosmittari on tolkuissaan.
Avatar
Airokolkki
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Oolrait 👍🏼

Olisikohan mahdollista, jos tänne saisi jonkinlaisen yksinkertaisen step-by-step ohjeen, jossa nyt olisi lyhykäisyydessään se, mistä lähteä liikkeelle ja mitkä on hyväksi todettuja keinoja?

Tuossa hieman koitin ajoituslampulla säätää, mutta tyhjäkäynnillä virranjakajaa kääntäessä niin, että kampuran merkki läheni tuota 6° BTDC merkkiä, niin tuntui ei jaksanut enään oikein käydä. Sitten jos tyhjäkäyntiä ruuvaa suuremmalle, keskipakoissäädin puuttuu peliin ja nostaa ajoituken johonkin 15° BTDC hujakoille.

Olisiko siis hyvä jotenkin ensin säätää ajoitus kohdilleen kone sammuksissa ja sitten ruveta säätämään tyhjäkäyntiä yms? Potilaasta löytyy myös siis kärjetön sytytys.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja mestari »

Onko Rauma lähimpänä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tuskin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Airokolkki kirjoitti:
Ma Syys 02, 2024 09:13
Oolrait 👍🏼

Olisikohan mahdollista, jos tänne saisi jonkinlaisen yksinkertaisen step-by-step ohjeen, jossa nyt olisi lyhykäisyydessään se, mistä lähteä liikkeelle ja mitkä on hyväksi todettuja keinoja?

Tuossa hieman koitin ajoituslampulla säätää, mutta tyhjäkäynnillä virranjakajaa kääntäessä niin, että kampuran merkki läheni tuota 6° BTDC merkkiä, niin tuntui ei jaksanut enään oikein käydä. Sitten jos tyhjäkäyntiä ruuvaa suuremmalle, keskipakoissäädin puuttuu peliin ja nostaa ajoituken johonkin 15° BTDC hujakoille.

Olisiko siis hyvä jotenkin ensin säätää ajoitus kohdilleen kone sammuksissa ja sitten ruveta säätämään tyhjäkäyntiä yms? Potilaasta löytyy myös siis kärjetön sytytys.
Saabin ohjekirjassa " Saab V4 - Tee se itse - vuosimallit 1967-1975 ( tai vm 1976-1980)" on selkeät ohjeet mm sytytyksen tarkastukseen (kärjellinen) ja venttiilien säätöön. Yks-kurkkuisesta kaasuttimesta mainitaan vain joutokäynnin säätö ja loput pakokaasutesterissä. Kärjellisen sytytyksen säätö moottori sammutettuna on yksinkertainen, mutta kärjettömän sytkän tarkastusta testilampulla en ala arvuuttelemaan. Strobolla tyhjäkäynti 800 r/min, jakajan alipaineletku irti ja 6 astetta pitäisi ennakkoa olla. Ja en löytänyt opaskirjaa sähköisessä muodossa.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Ma Syys 02, 2024 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja mestari »

nalleolut kirjoitti:
Ma Syys 02, 2024 09:39
Tuskin
Onhan se lähempänä kuin keski-suomi.meinaan jos osaaja löytyy :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tottakai juu ..testerit myös... mut aikaa ei ole...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kari96
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2023 15:02

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja kari96 »

Jos oot Turussa päin niin löytyy ohjekirjanen vaikka lainaksi...
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

1. Säädä venttiilit kylmänä 0.4 vaikka molempiin imu pako
2. Säädä kärkiväli 0.4 mm ja kato että ne käret on kunnossa.
3. Säädä ajoitus starttia pyörittämällä.
4. Starttaa...jios on nokka ja jakopää kulunu, ei merkit pidä paikkaansa..käännä jakajaa niin että käy hyvin.
5. Nosta tyhjäkäyntiä ylös.
6. Säädä seos korvakkuullolla..diinä missä käy parhaiten on sika lähellä.
7. Pudota tyhjäkäynti takaisin alas n. 900 rpm on hyvä.

Tee tässä järjestyksessä.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 säätäjää Turun seudulta?

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuohon väliin heittäsin kosketuskulman kondikseen ja sit jakajan ennakot kohdilleen,muistaen alip letkun asento mittauksessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin