Eilen tuli laitettua tuo skandixin kytkin setti paikoilleen. Lyhyt koeajo tehty ja täytyy sanoa, että ero oli kuin yöllä ja päivällä. Aiemmin oli kiinni sach kytkin ja tällä ei saanut 1 ja pakkia päälle ilman rusahduksia. Skandixin kytkimellä menee vaihteet hienosti silmään ja kytkin tuntuma todella hyvä verrattuna sach kytkimeen. Lyhyt testi vasta tehty, kun oli vielä kesärenkaat alla.
Ainut mikä jäi mietityttämään, ettei kytkimen haarukkaan saa säädettyä enää 4mm välystä, ei edes vaikka säätöruuvin ruuvasi pois. Tällöinhän välyksen pitäisi olla suurin. Onkohan tarkoitettukin sitten ettei tarvi säätää? Miten muilla kun olette näitä nykypäivän tähtiasetelma kytkimiä laittanut käynyt tuon välyksen kanssa?
Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Luulisin jonkinlaisen välyksen olevan tuossakin tarpeen ettei painelaakeri kosketa asetelmaa, kun poljinta ei paineta. Ja onhan tuossa se huono puoli ettei painelaakeri niin hyvin keskitä, kun vipu on ääriasennossa.
Ainakin mitä on luk:n kuplan vakio 200mm tähtiasetelmaa kokeillut, joka oli muuten virikoneeseen liian löysä vakiokytkinlevyllä ja tuota viimeksi mainittua Big blue asetelmaa, niin niissä myös säätöruuvi pitää ruuvata melko ulos. Mutta ne asetelmat onkin keskirinkulalla ja olen käyttänyt vakio painelaakeria.
Ainakin mitä on luk:n kuplan vakio 200mm tähtiasetelmaa kokeillut, joka oli muuten virikoneeseen liian löysä vakiokytkinlevyllä ja tuota viimeksi mainittua Big blue asetelmaa, niin niissä myös säätöruuvi pitää ruuvata melko ulos. Mutta ne asetelmat onkin keskirinkulalla ja olen käyttänyt vakio painelaakeria.
96 V4i -73
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Saitko tämän projektin loppuun - joku teki jäykemmät jouset ? Ihan sillä, että uuden Saschin asetelman laitoit myyntiin ? Vai tuliko isolohkoon joku muu kytkin paketti ?Tmu_96 kirjoitti: ↑Ke Joulu 04, 2024 16:34Onko kukaan vaihtanut kytkinasetelmaan jäykempiä jousia, jotta kytkin pitäis paremmin viritetyssä moottorissa?
Kyselin tänään yhdeltä verstaalta tarjousta mittatilauksena teetetyistä jousista. Yhtä sarjaa ei kannata teettää, koska hinta oli melko suolainen mutta, jos teettää useamman sarjan hinta laski n.60/sarja (6 jousta).
Ei viittis summassa teettää, jos niistä ei ole riittävää hyötyä tai kytkinpoljin muuttuu liian raskaaksi painaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Juu, teetin 20% jäykempiä jousia muutaman sarjan. Vanhoja asetelmia löytyy, jotka on muuten hyvässä kunnossa, joten uusi Sachs asetelma jäi jouten.
Hyvin tuntuu toimivan ja kytkintuntuma on hyvä. Polkimen jäykkyydessä ei huomaa mitään eroa. 1mm shimmit laitoin vauhtipyörän ja asetelman väliin.
Levy luonnollisesti uusi.
Yv:eellä voi kysellä jousisarjoja, jos on kiinnostuneita ostajia.
Hyvin tuntuu toimivan ja kytkintuntuma on hyvä. Polkimen jäykkyydessä ei huomaa mitään eroa. 1mm shimmit laitoin vauhtipyörän ja asetelman väliin.
Levy luonnollisesti uusi.
Yv:eellä voi kysellä jousisarjoja, jos on kiinnostuneita ostajia.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Hieno juttu. Tärkeää tietoa harvenevalle Saab 96 V4 harrastajille. Miksi laitoit shimmit asetelman väliin jäykemmillä jousilla
vai kokeilitko ilman niitä jo aikaisemmin ? Itsellä oli Sonettissa tuo ongelma, minkä ratkaisu oli shimmi prikat. Kun auto lähti eteenpäin, mutta kone jäi (kytkimellä ajettu silloin n 6000 km), niin tottakai kokeilin asiaa ilman prikkoja ja hyvin toimii kytkin 96:en laatikon kanssa. Levyn paksuus ja laatikon painelaakerin haarukan kuluneisuus vaikuttaa tuohon tarpeeseen shimmata.
vai kokeilitko ilman niitä jo aikaisemmin ? Itsellä oli Sonettissa tuo ongelma, minkä ratkaisu oli shimmi prikat. Kun auto lähti eteenpäin, mutta kone jäi (kytkimellä ajettu silloin n 6000 km), niin tottakai kokeilin asiaa ilman prikkoja ja hyvin toimii kytkin 96:en laatikon kanssa. Levyn paksuus ja laatikon painelaakerin haarukan kuluneisuus vaikuttaa tuohon tarpeeseen shimmata.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Kokeilin ilman shimmejä mutta kytkinpolkimen liikerata ei ollut hyvä. Kytkin irrotti vasta ihan pohjassa. Nyt on hyvä. Sitä en tiiä oisko sen voinut jotenkin muuten korjata.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinasetelmaan jäykemmät jouset
Kuitti. Kun shimmit laitetaan vauhtipyörän ja asetelman väliin niin jousipaine heikkenee. No sulla on tiukemmat jouset, joten kytkin pitää varmaan hyvin. Sonetissa uusi Saschin kytkin piti shimmeillä hieman isommilla tehoilla.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )