V4 sytytyksen ennakon säätö

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

turkkaki kirjoitti:
Ke Touko 29, 2024 13:58
mulla on, ja voin suositella.
Laitoin kyseisen kapistuksen tilaukseen. Onko vinkkejä, että millaisia ennakoita kannattaa aluksi ohjelmoida?
Tietoja potilaasta:
1.7L isolohko
Nokka-akseli: https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... -240-5.pdf
Portatut kannet isoilla venoilla ja jäykillä jousilla.
2-kurkkuinen Weber (Fajs)
Puristussuhde n.10.5
2" Simons putkisto.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 793
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Itsellä on kokolailla sama kokoonpano kesäautossa, mutta sytkä on omalla trimmatulla jakajalla (alipainesäädin pois ja keskipakosääätimen max säätö estetty yli 32 astetta tms), joten ei tietoa sen enempää tästä. Foorumilla oleva AnttiK tietää todnäk hyvin asiasta ruiskuV4:n omistajana 🏁.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Pe Maalis 07, 2025 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Ajattelin laittaa aluksi sinisen kirjan arvoihin ja rajoittaa maksimiennakot 32-34° tienoille.
Mikäli jollain on tarkempia arvoja, niin otetaan kiitollisena vastaan :)

Täytyy viedä penkkiin, jos sattuu pysymään nipussa siihen asti, kun lumet sulaa.
Ei viitti nastarenkailla viedä..

Aika pienet on muuten nuo nokan suositellut venttiilin välykset. Uskaltaako säätää noin pienelleen?
Imu 0,25 pako 0,3. Nyt on molemmat 0,4.

Täytyy jälkikiristää kansi viikonloppuna, niin vois samalla säätää.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 793
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tmu_96 kirjoitti:
To Maalis 06, 2025 18:51
Ajattelin laittaa aluksi sinisen kirjan arvoihin ja rajoittaa maksimiennakot 32-34° tienoille.
Mikäli jollain on tarkempia arvoja, niin otetaan kiitollisena vastaan :)

Täytyy viedä penkkiin, jos sattuu pysymään nipussa siihen asti, kun lumet sulaa.
Ei viitti nastarenkailla viedä..

Aika pienet on muuten nuo nokan suositellut venttiilin välykset. Uskaltaako säätää noin pienelleen?
Imu 0,25 pako 0,3. Nyt on molemmat 0,4.

Täytyy jälkikiristää kansi viikonloppuna, niin vois samalla säätää.
Todennäköisesti. Itse laitoin oman nokkani suositukset (TG245 nokan; https://www.tgmotor.com/vi-erbjuder/kamaxlar/saab/ ) molempiin 0,35 mm.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 468
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Ainakin omien kokemusten mukaan, kun itsellä kokoonpano on lähellä samaa moottorin koon ja puristussuhteen osalta. Aloitin säätämisen ensin itse alkuperäisiä sytytysennakkoja mukaillen sinisestä kirjasta ja sitten käytin vielä dynossa, niin seuraavalla tavalla ennakot muuttuivat alkuperäisestä:

-Puristussuhteen nostaminen pienentää kokonaisuutena ennakoita, kun seos palaa nopeammin, koska seos on tiheämpää. Mäntävalinta vaikuttanee tähän eli esim. Ford OHC männillä palotilan paljealue jää sopivan matalaksi ja saa seoksen pyörteilemään. Jos puristussuhdetta on paranneltu pelkästään kantta laskemalla ja paljealue on korkea eli selvästi yli 1.2mm, niin silloin joudutaan käyttämään suurempia ennakoita.
-240/5 nokassa on jo sen verran aukioloa ja overlapia, että matalien kierrosten ennakoita pitänee lisätä vakioon verrattuna. Kuten virinokkien kanssa pitää usein tehdäkin

Eli vakiokoneen maksimiennakot YKK:sta on jossain 30-33 asteen luokkaa isoilla kierroksilla kaasu pohjassa (ei alipainetta imusarjassa), niin esim. tuohon minuun koneeseeni (98 bensa) dynossa säädettiin ennakoksi vain 26.5 asteen arvoja. Olen testannut 3 astetta suurempiakin ennakoita, mutta tehoon niillä ei ole ollut mitään merkitystä ja 2-3 astetta pienemmillä ennakoilla taas tehot alkaa jo putoamaan.

Pienemmillä kierroksilla taas vastaava ennakko on 10 asteen nurkilla. Eli lähtevät nousemaan 1400 kierroksen tienoilta 4000 kierroksen 26.5 asteeseen. Tuota 10 astetta voi joutua 240/5 nokalla suurentamaan.

Sitten on erikseen vielä alipaine-ennakko tuossa 123:ssa, jota tarvitaan osakuormilla, että saadaan hitaammin palavalle harvemmalle seokselle enemmän ennakkoa. Sen kun säätää alkuperäistä vastaavaksi eli sinisen kirjan kuvien mukaan, niin hyvin pitäisi toimia. Eli kaasu pohjassa siis alipaine-ennakko on 0 astetta ja täydellä imulla 15 asteen luokkaa, jolloin esim. korkeilla kierroksilla motarinopeuksissa tasaista vauhtia ajaessa ennakot on 41 asteen nurkilla. Jos valittu nokka kuitenkin aiheuttaa hankaluuksia, niin voi vaikka alkuun laittaa pienempiä alipaine-ennakoita.
96 V4i -73
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Kiitos tiedosta. Tuossa on hyvät lähtökohdat jakajan säätöön. Mäntinä tosiaan Ford ohc männät ensimmäisessä ylikoossa.
Eilen jälkikiristin kannet ja säädin venttiilit nokan valmistajan antamiin arvoihin ( 0,25 ja 0,3mm). Nyt käy jo paljon nätimmin, kun samalla suurensin tyhjäkäyntisuuttimen ja tulppasin alipaine ennakon letkun . Vieläkin käy tasakaasuajossa n. 90km/h liian laihalla. AFR on silloin n. 14,5.
En ala kuitenkaan pääsuuttimia muokkaamaan ennen uuden jakajan asennusta.

Penkittälle soitettu ja pitää käydä suutinten kanssa etukäteen, jotta nähdään, että löytyy oikean mallisia suuttimia kiinan Weberiin.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 793
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tmu_96 kirjoitti:
La Maalis 08, 2025 13:05
Vieläkin käy tasakaasuajossa n. 90km/h liian laihalla. AFR on silloin n. 14,5.
En ala kuitenkaan pääsuuttimia muokkaamaan ennen uuden jakajan asennusta.

Penkittälle soitettu ja pitää käydä suutinten kanssa etukäteen, jotta nähdään, että löytyy oikean mallisia suuttimia kiinan Weberiin.
Tietämättä Fajs 32/32:n suutinkokoja kuin jonkun myyjän ilmoittamat pääsuutin ensiö/toisio 140/140 (toinen myyjä laittaa kaasariin 140/135), niin onko sulla ne alkuperäiset ?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Alkuperäiset oli 140/140. Silloin kävi todella laihalla afr 15-17. Nyt ne on porattu 150/150. Kovassa vedossa nyt ok mutta tasakaasulla afr yli 14.
Tekis mieli porata ensiöpuolen pääsuutin 160 mutta taidan oottaa sitä uutta jakajaa.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 793
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Hyvä, että on suurennettu. Mulla on nyt Weberin DGV:ssä ensiö 145 ja toisio 160 (ei ole käynyt dynossa isoventtiilikansilla). Sama kokoonpano viilatuilla vakio venttiili kansilla oli dynosss ok 145/140, joskin vedot lopetettiin 5000 r/min kohdalle. Sonettissa oli pääsuutimet aikanaan150/180 . Muita suuttimia/putkia en ole ylös laittanut, koska ne on laitettu Sonettin dynossa n 20 v sitten.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Nyt on uusi jakaja paikoillaan. Helppo oli asentaa ja heti lähti käyntiin. Huomenna täytyy alkaa perehtymään säätöihin.
Nyt käy tasakaasulla 70-90km/h laihalla afr n.14.
Kannattaako suurentaa pääsuutinta pykälällä?

Täyskaasulla afr on n. 11,5.
Kannattaako suurentaa toisiopuolen lisäilmasuutinta pykälällä?
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1365
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Tmu_96 kirjoitti:
Ke Maalis 05, 2025 17:49
turkkaki kirjoitti:
Ke Touko 29, 2024 13:58
mulla on, ja voin suositella.
Laitoin kyseisen kapistuksen tilaukseen. Onko vinkkejä, että millaisia ennakoita kannattaa aluksi ohjelmoida?
Tietoja potilaasta:
1.7L isolohko
Nokka-akseli: https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... -240-5.pdf
Portatut kannet isoilla venoilla ja jäykillä jousilla.
2-kurkkuinen Weber (Fajs)
Puristussuhde n.10.5
2" Simons putkisto.
Tuolle kokoonpanolle en osaa sanoa, mutta ite otin alkuun ennakot ihan sinisestä kirjasta ja sitte vaan raakasti lisää ennakkoa, niin alko toimimaan ihan kivasti.
Kun alkuun pääsee, niin tuon sääteleminen on sen verran helppoa, että kokeilemalla pääsee yhteisymmärrykseen. Dgv:n kanssa mulla ehkä ihan selkeä virhe, mutta olin ottanu alipaineen jakajalle siitä kaasarin kyljestä. Se oli virhe. En tiä mihin se letkulähtö johtaa, mutta siitä ainakin alipainetieto on ihan nurinkurinen?
Käytännössä vaikutti siltä, kuin se olisi mennyt läpän väärälle puolelle. Alipaine nousi kun kaasua painoi. En tiä. No otin sitte alipaineen imusarjan välilaipasta, niin alkoi näyttämään loogisemmalle.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Täytyypä tutkia tuota Kiinan Weberin alipainelähtöä, että toimiiko oikein. Kiitos vinkistä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24553
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Alkuperäisessä dgv kaasarissa on plommattu alipainelähtö joka piti avata.

Mielenkiintoinen yksityiskohta kiinan kaasareissa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 793
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:
Ti Maalis 18, 2025 19:42
Alkuperäisessä dgv kaasarissa on plommattu alipainelähtö joka piti avata.

Mielenkiintoinen yksityiskohta kiinan kaasareissa.
Näin on. Free Techniciltä kun ostin oman kaasarini kauan sitten niin sieltä tuli alipaineliitin mukana ja ohjeet: "jos haluat yhdistää virranjakajan letkun kaasariin, niin tee liittimelle M5 kierre seosruuvin lähelle kaasariin merkattuun paikkaan kaasarini kylkeen". Itse en ole sitä tehnyt, koska alipainesäätö on pois käytöstä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
0009
"Viggen"
Viestit: 691
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Tuollainen ohje löytyi:
Alipaine
Virranjakajan alipaineelle on aina paikka olemassa DGV:ssä. Uudessa kaasuttimessa on valmis liitin
letkulle. Joskus käytetyissä kaasuttimissa sen paikka on tulpattu lyijytulpalla. Paikka on kaasuttimen
lyhyellä sivulla alhaalla seosruuvin läheisyydessä. Ellei siinä ole liitintä valmiina, sen voi lisätä. Poista
lyijytulppa kaivamalla tai vaikka kolvilla sulattamalla. Tulpan alla on valmis pieni reikä alipaineelle joka
osuu kaasuläpän lähelle. Varmista että reikä on auki. Laita liitin paikalleen. HUOM. Lyijytulpan vieressä
on isompi keltapassivoitu "pakkaspropun" näköinen tulppa. Älä koske siihen. Siihen ei voi yhdistää
alipainetta. Jos sen avaa, jää tyhjäkäynti siltä puolelta pois pelistä. Alipainetta ei ole pakko käyttää,
mutta jos sen jättää pois, joutuu yleensä muuttamaan sytytysennakkoa.
Jos virranjakajassa on kaksi alipaineletkua varmista mihin ne on kytketty vakiokaasuttimessa. Yhdista
samalla tavalla. Yleensä siis toinen kaasuttimeen ja toinen imusarjaan tai laippaan. Alipaine on erilaista
läpän yläpuolella kuin alapuolella. Jos toiselle ei ole paikkaa valmiina, se on helppoa tehdä vaikka
sovitelaippaan.
Jos alkuperäisasennuksessa on vielä muitakin alipaineita, ne liittyvät esim ilmapuhdistimen
talviasentoon, tai muihin yleensä enemmän tai vähemmän turhiin asioihin. Selvitä niiden tarkoitus ja
tarvittaessa tulppaa pois käytöstä tai ota tarvittava alipaine imusarjasta. Älä liitä mitään muita letkuja
jarrutehostajaan tai virranjakajan alipaineletkuun.
DGV ohje tuolla:
https://projektit.biz/kuvat/Amazon3/DGV_ohjeet.pdf


EEsittely:

phpBB [video]

Fajs 32/36 DGV - Ombestyckning och inställning för 6-8812
Vastaa Viestiin