V4 sytytyksen ennakon säätö

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Tmu_96
"Kaasari"

Re: V4 sytytyksen ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Tossa mun Fajs kaasarissa on n.4mm alipainelähtö johon olen jakajan alipaineen liittänyt. Sen vieressä, seosruuvin yläpuolella on toinen n.3mm lähtö, jonka päässä on pieni messinkinen ruuvi.
Täytyy varmaan testata, että onko niissä erilainen alipaine.
turkkaki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

DGV:n kanssa todettu seuraavaa:

Jostain syystä ainakin mulla se DGV:n kyljessä oleva alipainelähtö aiheutti harmaita hiuksia.
Ei sitte niin millään säätöihin. Vika löytyi, kun ostin täyselektronisen tune123+ jakajan.
Siihen pääsee käsiksi puhelimella ja pystyy tarkastamaan minkälainen alipaine jakajalle tulee lähes reaaliajassa.
Tuossa mun tapauksessa se DGV:n kyljestä tuleva alipane oli täysin järjetön.
En tiedä mistä kohdin se alipaine otetaan, mutta se käyttäytyi juuri väärin päin.

Eli kaasuläpän ollessa kiinni, näkyi alipaine olevan hyvin lähellä 0.
Kun sitten painoi kaasun pohjaan, alipaine nousi. näinhän sen ei pitäisi toimia.
Otin sitten alipaineen nipalla ihan suoraan imusarjasta kaasuttimen jälkeen.
Johan alkoi kiihdytyksenaikaiset ennakot toimimaan ja ihmeellinen puutuminen kiihdytyksissä loppui.

Tuo mun DGV tuli jostain Sierrasta, jossa se oli ysärillä käytössä, mutta en kyllä ole löytänyt mitään viitteitä, että Fordilla olisi virranjakajan alipaineohjaus jotenkin erilainen... tiä sitte, enkä ole enempää tutkinut asiaa, kun kerran alkoi tuolla muutoksella kuuppa pelaamaan kunnolla.

Tarinan opetus siis on, että netin ohjeet ei korvaa perus vianhakua. Jos tuntuu että virranjakajan ennakot tekee outoja ja käytössä on korvauskaasutin, kannattaa nuo alipaineasiatkin tsekata vaikka mittarilla.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Tmu_96
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Mittasin noi alipainelähdöt. Toisessa oli alipainetta läppien ollessa kiinni ja toisessa ei.
Molempien alipaine nousi kierroksilla -0,7 bar tienoille. Jätin käyttöön sen jossa alipaine on myös läpät kiinni asennossa.

En oo nyt tavoittanut penkittäjää, kun ei vastaa puhelimeen, joten säädöt vielä vähän kesken. Laajakaistan avulla säädettynä on kyllä jo tosi lähellä, kun tulpat on kahvinruskeat ja AFR 12-13.

Enemmän nyt aiheuttanut harmaita partakarvoja tuo 123 jakajan säätö, kun perstuntumalla vaikea havaita muutoksia, jos ei tee jotain todella radikaalia.
turkkaki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Sehän on siis ihan julmetun paljo tarkempi kuin keskipako alipainekellojakaja ikinä, eli ne pienet muutokset ei tosiaan paljon näy.

Oma havainto ainakin tuolla omalla koneella on ollut että ennakkoa vaan saa olla aika raakasti kierroksilla.

Mullahan ei seoksia ole mittailtu sen paremmin, mutta ihan vaan suuttimien koolla miettien tuo mun kuuppa menee väkisinkin aika rikkaalla. Varmaan siitä johtuu ainakin osa tuosta rankasta ennakosta.

No pääasia sinänsä mulle, että toimii.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vastaa Viestiin