Motomobil nokka-akseli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Hyvä juttu, tässähän alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan minkälaisen koneen mä Saabiin haluan.

Tosiaan olen uusi täällä foorumilla ja 40 vuotta tuli väliä mun ysikutosille. Haaveissa on kyllä ollut pitkään
Ja viime kesänä tuli sitten hommattua.Monenlaista muuta harrastepeliä on kyllä ollut ja on nytkin yksi Saabin ohessa.

Hienoa on että tämä foorumi toimii eikä ole näivettynyt näiden somejuttujen takia.
Saab 96 V4 -75 MR
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

[/quote]1.7 kampura, Ford OHC 92,3 mm männät, TG 245 nokka, 42 imu- ja 36 mm pakoventtiilit, kannet itse viilattu ja laskettu 1 mm, Kent Cams KC 152191 venttiilijouset, Weber 32/36 DGV kaasari, Svenska Saab Klubben Sport pakoputkisto, kevennetty vauhtipyörä ja sähköflekti.
[/quote]

Ootko penkittänyt tuota? Mulla on aika sama kokoonpano omassa motissa ja Motest penkissä mitattiin mallisarjan mukaiset 96 hevosta.
Tuplakaasareita alkoi jo tekemään mieli.. :)
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Ei ole penkitetty isoventtiilikansilla. Viilatuilla vakio venttiili kansilla kävin dynossa elokuussa v 2021, mutta ongelmaa oli todnäk venttiilijousissa ja säätäjä ei vedättänyt yli 5000 r/min. Tein parannukset samoihin sylinterikansiin ml 42/36 venttiilit ja Kent Cams venttiilijouset ja tulos on tuossa videossa. Samoissa tehoissa todnäk mennään. Tuon aikaisemmin linkitetyn facebook-videon kommenteissa on mun testikiihdytys, mistä näkee kiihtyvyyden 40-105 km/h 3:s vaihteella.

Nyt on uusi projekti jo pitkällä: https://www.facebook.com/groups/6050211 ... 3%A4%C3%A4

Saitko kytkimen hyväksi niillä teettämilläsi vahvennetuilla asetelman jousilla ?
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Su Loka 26, 2025 19:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja mestari »

pistäs oikein linkkiä uuteen projektiisi ei kuitenkaan facea kun ei näy kuin blanco sivu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mestari kirjoitti:
Ke Loka 15, 2025 09:22
pistäs oikein linkkiä uuteen projektiisi ei kuitenkaan facea kun ei näy kuin blanco sivu
Sieltä facebookista se löytyy ryhmästä "SAAB Classics [92, 93, 95, 96 & Sonett]" ja em linkin takaa. Ei ole muualla.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja mestari »

blanco sivu vaan näkyy :cry:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Tmu_96
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2024 19:22
Paikkakunta: Toivakka

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Tmu_96 »

Ite laitoin suoraan jäykemmät jouset ja isot venttiilit. Ei oikein tunnu olevan kierroskone. Toki harvemmin pitäiskuset onkaan.

Kytkin pelaa hienosti ja poljintuntuma on hyvä. Ainakin näillä tehoilla pitää hyvin.
KeijoAnnikki kirjoitti:
Ti Loka 14, 2025 21:08
Ei ole penkitetty isoventtiilikansilla. Viilatuilla vakio venttiili kansilla kävin dynossa elokuussa v 2021, mutta ongelmaa oli todnäk venttiilijousissa ja säätäjä ei vedättänyt yli 5000 r/min. Tein parannukset samoihin sylinterikansiin ml 42/36 venttiilit ja Kent Cams venttiilijouset ja tulos on tuossa videossa. Samoissa tehoissa todnäk mennään. Tuon aikaisemmin linkitetyn facebook-videon kommenteissa on mun testikiihdytys, mistä näkee kiihtyvyyden 40-105 km/h 3:s vaihteella.

Nyt on uusi projekti jo pitkällä: https://www.facebook.com/groups/6050211 ... 3%A4%C3%A4

Saitko kytkimen hyväksi niillä teettämilläsi vahvennetuilla asetelman jousilla ?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tmu_96 kirjoitti:
Su Loka 19, 2025 08:36
Ite laitoin suoraan jäykemmät jouset ja isot venttiilit. Ei oikein tunnu olevan kierroskone. Toki harvemmin pitäiskuset onkaan.

Kytkin pelaa hienosti ja poljintuntuma on hyvä. Ainakin näillä tehoilla pitää hyvin.
Eli kiertää kuitenkin kevyesti yli 6000 r/min ? V4:ssa 1.5 kampura vs 1.7 kampura ei suuremmin vaikuta koneen kiertämiseen. Nokka-akselilla suurin vaikutus.

Hienoa, että jäykemmät kytkinasetelman jouset toimii - erinomainen oivallus sinulta teettää sellaiset :!: .
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Su Syys 21, 2025 19:23
vehkasalo kirjoitti:
Su Syys 21, 2025 19:11
Kiitos tiedoista! Vakio jäähdytin ilmeisesti riittää pitämään lämmöt kurissa? Paljonko on vauhtipyörää kevennetty jos saa udella?
Mulla on ollut jäähdyttimenä kapea ja erittäin ohut Fiat Punton alumininen syyläri ja lämmöt on ylhäällä kesäkuumalla... Aion laittaa Team Ahmaan uuden Ruotsin Klubin jäähdyttimen (3-rivinen; https://saabklubben-reservdelar.se/95-9 ... kylare-nt/) sähköflektillä. Vauhtipyörää on kevennetty maltillisesti = ulkokehältä asetelman pultinreikien yläpuolelta saman verran pois mitä on tavaraa asetelman pultinreikien alapuolella.
Olisko 12" imevä flekti jakopäänkopan ja syylarin väliin toimiva ratkaisu?. Joutuu vissiin flektin laakerin poistamaan ja tukkimaan reiän. Joku kotelohan varmaan tehostaisi flektin toimintaa. Mitenkä olette toteuttaneet flektin ohjaussarjan anturin asennuksen?
Saab 96 V4 -75 MR
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24791
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ainakin biltema muu letkun väliin asennettavaa "jatkoa" jossa anturille kierre
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Totta, helppo ratkaisu kun vaan anturi joka käypänen siihen
Kattelin us partsin anturisysteemejä niin noissa näytti olevan tuollainen puikkoanturi joka sijoitetaan jäähdyttäjän lamelleihin?

https://www.usparts.fi/performance/sahk ... t/pfm69599

SSK syylari ja tollanen Mister Gasket flekti vois olla aika hyvä paketti. Kalliita mutta pajon tehokkaampia kuin bilteman flektit.
https://www.usparts.fi/performance/jaah ... et/mrg1986

Anturi varmaan alavesi letkuun? Vai onko sillä niin väliä jos on säädettävä ohjaus?

Tuossa käyty aika hyvin sähköflektin jutut, imevä on tehokkaampi jos sellainen mahtuu koneen ja syylarin väliin.
https://youtu.be/f2M3hdi9BL0?si=ABYMlgrrMTtBGBDm
Viimeksi muokannut vehkasalo, Su Loka 26, 2025 14:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 96 V4 -75 MR
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja mestari »

Joskus ajettu se kyhmyyttinen kokouma pois ja lätkä siihen ja hitsattu kiinni nii koppa on matalampi ja tilaa tulee lisää.
Muistini mukaan yksi ylim saattaa olla vielä hyllyssä tarvitsevalle :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Tuolta keskustelua aiheesta: viewtopic.php?f=10&t=167364

Itse lyhensin aikanaan rälläkällä alkuperäisen tuulettimen laakerin niin lyhyeksi kuin uskalsin ja silikoonia laakerin jämään, ettei valu öljyä ulos. Hienompi ratkaisu on poistaa laakeri ja ohentaa sitä valua + etsiä siihen sopiva ”pakkasproppu”, mikä silikoonilla tiivistäen paikalleen. En ole testannut, mutta sellainen löytyy ja on tulossa uusimpaan viri V4 -koneeseen. Ja hienoin kaikista olisi vanhan Ford V4:en jakopääkoppa (eegas mainitsee mallin ylläolevassa jutussa), missä ei ole koskaan ollutkaan tuulettimen propellia.

EDIT: Kyllä sellaisen Ford Taunus 12 TS jakopään suojan vielä saa - rahaa se vain vaatii: https://www.motomobil.com/en/products/t ... -4256240-1

Ohut flekti – tilaa ei ole paljon. Itse laitoin 12 tuuman Biltema sähköflektin viime viikolla omaan Saab 95 STW:en ja uuden Ruotsin klubin 3-rivisen syylärin. Biltemasta löytyy myös flekitin kiinnitys osat ( https://www.biltema.fi/autoilu---mp/tun ... mB_i6QkyLH ). Ylävesiletkuun se flektin anturi jollakin tällaisella lisäpalikalla ( https://www.tarvikemotti.com/tuote/flek ... WA61dwZJsX ) tai itse sellaisen tekemällä ( https://www.tarvikemotti.com/tuote/hits ... re-m22x15/ ). Omassa 95:ssa on kumiletkussa se anturin paikka (en tiedä minkä auton vai tarvike ?). Ja sähköt on vielä laittamatta flektiin ja anturiin. Omassa Keltaisessa viri 96:ssa vastaava viritelmä, mutta ei relettä, mutta tähän ajattelin releen laittaa.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Kemiallinen metalli vois olla hyvä liima tuohon pakkaspropun asentamiseen. On kyllä tuttu ammatti TIG hitsarikin, mutta katotaan nyt. Eilen hain kopan joten siitähän vois nyt alkuun rälläköidä kyhmyn pois.
Saab 96 V4 -75 MR
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Motomobil nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Lämpöanturin saa vaikka tuohon termarikotelon eteenpäin olevaan tasaiseen alueseen. Näkyy tuossa kuvassa vaikkakin aika pienellä. Olikohan joku M12x1.5 kierre jonka siihen pyöräytin. Tuossa kun kiertää koko ajan vesi riippumatta termarista, niin ruiskusovellukseen parempi paikka. Pelkän flektin ohjaukseen riittänee pelkkä ylävesiletku.

Kuva
96 V4i -73
Vastaa Viestiin