Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Vähän tarttis apuja....
Vetonivelen Ulommassa suojakumissa halkeama joten meinasin vaihtaa sen tollasta kartioita apuna käytäen venyttämällä kumi nivelen yli.
Mulla on nyt jarrulevy napoineen irti.
Samoin on olkavarsi ylhäältä ja alhaalta irti.
Pitäisikö olkavarren nyt laakereineen irrota vetonivelen akselista(vaikka ulosvetäjää käyttämällä) vai olenko jotenkin miettinyt asian väärin. :D
Saab 96 V4 -75 MR
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 862
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Olkavarsi... Ohjausvarsi on kiinni pyörännavassa kahdella 3/4 tuuman kannalla olevalla pultilla ja yläpallonivel irtoaa ohjausvarresta ko pultit poistamalla ja hieman voimaa. Alapallo kiinni pyörännavassa yhdellä pultilla (pultinkanta 11/16 tuumaa ja mutteri 5/8 tuumaa). Löytyy alla olevasta korjausohjeesta s 509.

Vetarin irrotus myös tuossa ohjeessa. Vetoakselin ulomman suojakumin saa vaihdettua myös ilman vetoakselin irroitusta pyörännavasta sillä "levittäjällä"...vierestä nähnyt, mutta en ole itse tehnyt.

Englannin kielinen korjausohje: http://www.vintagesaabmanuals.org/uploa ... educed.pdf
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Jarrulevy on kiinni pyörännavassa. Pyörän napa on kiinnitetty ulompaan vetoakseliin uraliitoksella ja lukittu napamutterilla ja sokalla. Olkavarressa on yla ja alapallo kiinitykset.
Saab 96 V4 -75 MR
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Ma Marras 03, 2025 21:40
Olkavarsi... Ohjausvarsi on kiinni pyörännavassa kahdella 3/4 tuuman kannalla olevalla pultilla ja yläpallonivel irtoaa ohjausvarresta ko pultit poistamalla ja hieman voimaa. Alapallo kiinni pyörännavassa yhdellä pultilla (pultinkanta 11/16 tuumaa ja mutteri 5/8 tuumaa). Löytyy alla olevasta korjausohjeesta s 509.

Vetarin irrotus myös tuossa ohjeessa. Vetoakselin ulomman suojakumin saa vaihdettua myös ilman vetoakselin irroitusta pyörännavasta sillä "levittäjällä"...vierestä nähnyt, mutta en ole itse tehnyt

No juuri tuota levittäjä juttua meinasin, mutta eihän se kumi olkavarren yli mene sen takia kyselen miten olkavarsi laakereineen lähtee vetonivelen akselilta.
Saab 96 V4 -75 MR
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 862
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vehkasalo kirjoitti:
Ma Marras 03, 2025 22:09
Jarrulevy on kiinni pyörännavassa. Pyörän napa on kiinnitetty ulompaan vetoakseliin uraliitoksella ja lukittu napamutterilla ja sokalla. Olkavarressa on yla ja alapallo kiinitykset.
No niin sitten. Itselle kokonaisuus on pyörännapa, missä on vetari laakereineen, ylä- ja alapallonivel sekä ohjausvarsi.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 862
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vehkasalo kirjoitti:
Ma Marras 03, 2025 22:13
No juuri tuota levittäjä juttua meinasin, mutta eihän se kumi olkavarren yli mene sen takia kyselen miten olkavarsi laakereineen lähtee vetonivelen akselilta.
Sieltä laatikon pään puolelta sillä levittäjällä uusi ulompi suojakumi paikalleen vetoakseliin. Vaatii tietysti pyörännavan irroituksen.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Miten vetoakseli irroitetaan/ irtoaa laatikon päästä?
Saab 96 V4 -75 MR
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8275
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

Klemmari löysälle ja vedät aksilan ulok. Huomaa että ei mahdu kuin yhdessä asennossa ulos
Edit jos sulla levy jo veke ja olkav muuten irti se lähtee liukumalla vähän naputtelemalla ulos
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 862
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vehkasalo kirjoitti:
Ma Marras 03, 2025 22:23
Miten vetoakseli irroitetaan laatikon päästä?
Vetoakselin sisempi suojakumi auki, jarrusatula irti pyörännavasta (ei jarruletkun irrotusta) ja ylä- ja alapallon pultit irti tukivarresta. Kun yläpallonivelen pultit on irroitettu, niin vedä vain sen verran yläpalloa ulos tukivarresta, että saat ruuvimeisselin tms siihen takimmaiseen pallonivelen reikään (jotta jousi ei pääse liikkumaan ulospäin jousijalan kanssa). Käännä vetarin laatikon puolen nivel pystyasentoon ja vedä pyörännapa ulos. Tarkasta, että vetoakselin sisäpään laakerit eivät ole tippuneet pois.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Ok kiitoksia vastauksista!
Joo mä en uskaltanut sitä jousijalkaa irrottaa vaan otin ne kaksi 19 mm hylsyllä avattavaa pulttia irti.
Saab 96 V4 -75 MR
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 862
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vehkasalo kirjoitti:
Ma Marras 03, 2025 22:57
Ok kiitoksia vastauksista!
Joo mä en uskaltanut sitä jousijalkaa irrottaa vaan otin ne kaksi 19 mm hylsyllä avattavaa pulttia irti.
Ne pultit ja mutterit on tuumasia, mutta voi niitä yrittää millisillä irrottaa. Voi myös pyörähtää.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Ok, enpä tiennyt tuota. Pikku aavistus oli kun 16mm oli ahdas iskarin muttereille.
Tuumaset avaimet löytyy kaikissa muodoissa kun jenkki toisena harrasteena... ja sitä ennen britit. Mustaa tuuma pulttia ja mutteriakin tullut aikoinaan haalittua kun oli
Siihen mahdolisuus.
Kaikki alustan osat lienee sitten tuumasta? Kone ja laatikko kai metrisiä kaikki?
Onko kaikki classic saabit tuumakokoa?
Saab 96 V4 -75 MR
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 862
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Onko kaikki Saab V4:en alustan osat tuumaisia alkuperäisesti, ei muista. Laatikon ruuveista olen avannut vain laatikon takapää koriin kiinnittävän, vaihteen siirtäjän ja siirtäjäkannen pultit. Koneessa pääosin millisiä.

Aika pienellä määrällä tuumaisia avaimia/hylsyjä kyllä pärjää: 1/2, 9/16, 5/8, 3/4 ja harvoin käytetyt 1/4 ja 11/16. Ja toisaalta on sinne joku voinut millisenkin vaihtaa, kuten joskus pallonivelten tukivarsiin kiinnittävät pultit/mutterit tai laatikon takapään pultti.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Jostakin pätkähti mieleen, varmaan foorumilta luettua että vaihdelaatikon öljyntason tarkastus proppu on tuumanen, 13/32" avaimella avattava.
Saab 96 V4 -75 MR
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1034
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vetarin ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Saksalainen moottori ja sähkölaitteet millisiä ja muut (alusta, kori, vaihteisto) pääasiassa tuumasia.
Vastaa Viestiin