Maaliruisku saabistin talliin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
PyryR
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Maaliruisku saabistin talliin

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Moro sano poro!
Suunnitelmissa olisi kototallissa ylimaalata 96, myös uutta pohjamaalitonta peltiä on myös jonkin verran sekä kohtia, josta maali on lähtenyt irti, eli tarvitsee pohjamaalia ennen väriä.

Mitä maaliruiskua suosittelette? Mitä etuja on ns. HVLP ruiskuista?
Motonetista saa 30 eurolla halpista ja 200 eurolla Bahcon sarjaa varasuuttimineen. Sitten on Bilteman 65 euron ja esim. Toolfinista satasen molemmin puolin. Automaalit.comista saa kaikkea 45 euron ja tonnin väliltä. Tuotekuvaukset, jos niitä on, noudattavat lähes samoja fraaseja eri variaatioilla kuten "erinomainen maalausjälki niin harrastajalle kuin ammattikäyttöön", vaikka hinnassa oli 0 perässä eroa.

Maalaus tehdään ajanmukaisilla suorakiiltoväreillä. Minkä kokoista suutinta niissä tulisi käyttää? Olen kuullut että lähes pohjamaalisuutin, luokkaa 1,8-2 mm sopii niihin. Mutta kärsiikö tästä jälki? Jokatapauksessa niidenkin kanssa pohjamaali ja pintaväri eri kokoisella suuttimella vai?

Maalausprjekti olisi amatööripoihjalta tehtävä ensimmöinen työ, joten edullisuus on valttia. Toisaalta lopputuloksesta on tietenkin tarkoitus tehdä hyvä. Mutta jos ostaa 200 euroa kalliimman, missä kohtaa saa vastineeksi paremman ruiskun ja missä kohtaa maksaa turhasta?

Miten kulunut alkuperäinen suorakiiltoväri tulee hioa vai tuleeko?

Kiitti vinkeistä! :)
-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
vehkasalo
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18

Re: Maaliruisku saabistin talliin

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Suosittelen käyntiä harrasteystävällisessä automaalikaupassa ennen maalausprojektin alkua. Esim Stirwell Tuusulassa tai vastaava. Sieltä saa sopivat maalit, ohenteet, hiomatarvikeet, pakkelit, suojaustarvikkeet,maaliruiskut ja maalit. Ajoittaa käynnin vielä rauhalliseen päiväaikaan niin saa hyviä neuvojakin hommaan esim ruiskujen ja suuttimien yms osalta.
Saab 96 V4 -75 MR
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8308
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Maaliruisku saabistin talliin

Viesti Kirjoittaja mestari »

Nyt kun tuossa tein pohjia niin kaikki alkoi purkamisella hiekka puhalluksella epoksilla pohjatöiden tekoon
Juuri ennen pintaväriä 400 hionta ja tarkkuutus että homma suklaa.
Epoksit vetelin 1.8 ruiskulla
Vanha pintamaaliruiskun suuti kokoa en muista mutta ostettu 90 luvulla Keräsen tapilta kouvolasta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 255
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Maaliruisku saabistin talliin

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Autotallimaalauksissa kelpaa mun mielestä kehnompikin ruisku.
Itsellä parempana ruiskuna sellainen bilteman satajet-kopio, joita myytiin 10v sitten hintaan 29€. Pintamaalille ja lakalle 1,4mm suutin.
Pohjamaaleille ja hiontamaalille käytän kehnompaa ruiskua suuremmalla 1,8-2,4mm suuttimella. Ennemmin sotkee jonkin halvan truutan pohjamaaleilla ja säästää paremmat pintamaaleille/lakoille :wink:

Autotallimaalauksissa on haasteina:
1) Ilmanvaihto, tätä voi koittaa parantaa puhaltamalla vaikka 160mm kanavapuhaltimella sodattimen läpi puhdasta ulkoilmaa ylhäältä alas auton katolle. Samalla imee lattianrajasta liuotinhuuruja ulos. Ruiskutusten välillä tuulettaa sumua pois avaamalla ovet. Ohisumua laskeutuu kuitenkin reilusti vaakapinnoille.

2) Roskat, tätä voi vähentää siivoamalla, kastelemalla lattian, käyttämällä pölyämätöntä maalaushaalaria, pyyhkimällä pinnat "tahmarätillä"

3) Valaistus, parasta olisi virittää korkeat valaisimet pystyyn, jota vasten voi peilata maalattavaa pintaa. Lisänä otsalamppu/käsivalaisin.

Eli käytännössä nuo yllämainitut ongelmat tekee pintaan virheitä, jonka johdosta pinta tarvii vesihioa tasaiseksi ja sitten myllyttää takaisin kiiltäväksi. Eli roskat, appelsiini, ohisumun tekemä sumentuma ja valumat vaatii korjausta. Rohkeasti vaan maalaamaan.
Lopulta se pintamaalin ruiskutus on helpoin kohta koko hommassa, kitin ja välimaalin hionta virheettömäksi on lopulta paljon vaikeampi työmaa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 617
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Maaliruisku saabistin talliin

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Yhen oon tallissa maalannu. En maalaa enää ikinä. Karmee työ. Ja lopputulos välttävä +.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Vastaa Viestiin