Oljynsuodatin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kari96
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2023 15:02

Oljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja kari96 »

Moroo...onko tietoa v4:sen öljynsuodattimen kierteen koosta, olisko M20x1,5? Tai jos joku tietää sopivan välilaipan öljynjäähdyttimen asennusta varten niin olisin kiitollinen tiedosta...

Terv Kari turkkusest
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 25061
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Oljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eikös se bilteman versio oo aika universsl..

Mut miksi tarvitsee öljyä jäähdyttää?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kari96
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2023 15:02

Re: Oljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja kari96 »

Saattais olla avuksi ratahommissa ku lämmöt tahtoo nousta...;)
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 637
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Oljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Sitten pitää se pumppu kattoa kans...jäähdytin ei jäähdytä jos ei ole tuottoa ja virtausta
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
vehkasalo
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

Noissa highflow/ high volume öljypumpuissa on jonkin verran hintahaitaria, no onhan monessa muussakin osassa. Mutta kun olen öljypumppua hankkimassa tuohon tulevaan " viri" koneeseen niin ajattelin kysäistä suosituksia. Ruotsin klubi myy HD öljypumppua n 200 euroa, jossa lukee Svartmotor, mitähän tuokin tarkoittaa? USA näyttäis lukevan pumpun kyljessä
https://saabklubben-reservdelar.se/95-9 ... ljepump-0/

Sweedspeed myy HIGH FLOW pumppua 140 €
https://sweedspeed.com/product/oilpump-highflow-v4/

Motomobilista olis tarkoitus tilata muutakin hilpettä ja tulisi siinä samalla muiden tavaroiden kanssa. Hintakin houkuttelee 70€ , lieneekö tämä riittävä? Tämä on sitten HIGH VOLUME.
https://www.motomobil.com/en/products/o ... 2382330-17.

Vai pähkäilenkö ihan turhaan, kaikki noista toimii riittävällä tavalla?
Harrasteautot:Saab 96 V4 -75 MR
Ford Mustang GT " foxbody" -89
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Oljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Olen siinä käsityksessä, että high volume pumput olisi tarkoitettu kisakoneisiin, joissa laakerivälykset ovat tarkoituksella hieman suurempia ja sillä tavalla varmistetaan parempi voitelu käyttämällä high volume pumppua.

Omaan koneeseen ostin ensin high pressure pumpun (high pressuresta ei välttämättä juurikaan hyötyä ainakaan nettikirjoitusten mukaan). Sillä pari kesää ajettuani hankin V4:n vakio Melling M87 pumpun sekä käyttöakselin Rockauto.com:sta. Pumpun hinta noussut näköjään 64€ => 98€ 4 vuoden aikana. Tuo M87 pumppu on tarkoitettu myös 2.8 V6 koneeseen, niin luulisi sen V4:een riittävän.

Lisäys: Rockautosta näyttää saavan myös mellingin high volume pumppua noin 103€ hintaan eli ilmeisesti sama pumppu kuin tuo ruotsin klubin. Melling ainakin vaikuttaa laadukkaalta merkiltä, jos sillä on merkitystä.

https://www.rockauto.com/en/catalog/saa ... +pump,5564
96 V4i -73
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2987
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Oljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kierre on 3/4-16 UNF eli sama kuin useimmissa Saabin omissakin nelisylinterisissä bensamoottoreissa.

Ja Svartmotor tarkoittaa mustaksi maalattua V4-moottoria, ihan ensimmäisethän oli sinisiä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
vehkasalo
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2025 15:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja vehkasalo »

AnttiK kirjoitti:
Ma Kesä 22, 2026 14:28
Olen siinä käsityksessä, että high volume pumput olisi tarkoitettu kisakoneisiin, joissa laakerivälykset ovat tarkoituksella hieman suurempia ja sillä tavalla varmistetaan parempi voitelu käyttämällä high volume pumppua.

Omaan koneeseen ostin ensin high pressure pumpun (high pressuresta ei välttämättä juurikaan hyötyä ainakaan nettikirjoitusten mukaan). Sillä pari kesää ajettuani hankin V4:n vakio Melling M87 pumpun sekä käyttöakselin Rockauto.com:sta. Pumpun hinta noussut näköjään 64€ => 98€ 4 vuoden aikana. Tuo M87 pumppu on tarkoitettu myös 2.8 V6 koneeseen, niin luulisi sen V4:een riittävän.

Lisäys: Rockautosta näyttää saavan myös mellingin high volume pumppua noin 103€ hintaan eli ilmeisesti sama pumppu kuin tuo ruotsin klubin. Melling ainakin vaikuttaa laadukkaalta merkiltä, jos sillä on merkitystä.

https://www.rockauto.com/en/catalog/saa ... +pump,5564
Ok, Rockautosta olen foxiin tilannut pajon osaa vuosien varrella joten tuttu firma. Tuo Melling high volume vois olla mun pumppu ja veroineen/rahteineen ja alveineen tulee halvemmaksi kuin tuo SSKn. Ja tulee ison veden yli nopeammin kuin Ruotsista. :D
Harrasteautot:Saab 96 V4 -75 MR
Ford Mustang GT " foxbody" -89
Vastaa Viestiin