Vetonivelen suojakumin vaihto
Vetonivelen suojakumin vaihto
Tätä aihetta ei taida olla täällä käsiteltykään...
Vetonivelen suojakumin vaihto lienee rutiinihomma, johon ei löytynyt kirjasta vinkkiä.
Mitä tarvitsee / kannattaa purkaa, että kumin pääsee vaihtamaan?
EDIT: Kyse on siis ulommasta suojakumista, siitä useammin hajoavasta.
Vetonivelen suojakumin vaihto lienee rutiinihomma, johon ei löytynyt kirjasta vinkkiä.
Mitä tarvitsee / kannattaa purkaa, että kumin pääsee vaihtamaan?
EDIT: Kyse on siis ulommasta suojakumista, siitä useammin hajoavasta.
Viimeksi muokannut jt, La Huhti 23, 2005 00:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Sisemmän vai ulomman?
Pääsisiköhän siitä niinkin helposti kuin
1. Rengas irti (auton etupää on tässä vaiheessa jo ilmassa)
2. Navan mutteri irti
3. Sisemmän vetarin suojakumi irti
4. Alatukivarresta, pyörän puolelta kaksi pulttia auki
ja sitten en olekaan ihan varma kun olen vetariremontit aina tehnyt laatikkoremontin yhteydessä, mutta
5. Vedetään ripustuksia ulospäin niin että sisempi vetari saadaan irti
6. Taiteillaan ulompi pää irti
ja jatketaan:
7. Irtonainen vetoakseli laitetaan ruuvipuristimeen, siirretään ulompi suojakumi syrjään
8. Kauheaa lekaa käyttäen moukaroidaan ulompi nivel irti. Tästä tarvittavasta voiman määrästä on joskus keskusteltukin.
9. Vaihdetaan suojakumit
10. Lisätään laadukasta vaseliinia
Ja sama toisin päin.
Olen saattanut unohtaa jotain, mutta tuskin se mitään vakavaa.
Pääsisiköhän siitä niinkin helposti kuin
1. Rengas irti (auton etupää on tässä vaiheessa jo ilmassa)
2. Navan mutteri irti
3. Sisemmän vetarin suojakumi irti
4. Alatukivarresta, pyörän puolelta kaksi pulttia auki
ja sitten en olekaan ihan varma kun olen vetariremontit aina tehnyt laatikkoremontin yhteydessä, mutta
5. Vedetään ripustuksia ulospäin niin että sisempi vetari saadaan irti
6. Taiteillaan ulompi pää irti
ja jatketaan:
7. Irtonainen vetoakseli laitetaan ruuvipuristimeen, siirretään ulompi suojakumi syrjään
8. Kauheaa lekaa käyttäen moukaroidaan ulompi nivel irti. Tästä tarvittavasta voiman määrästä on joskus keskusteltukin.
9. Vaihdetaan suojakumit
10. Lisätään laadukasta vaseliinia
Ja sama toisin päin.
Olen saattanut unohtaa jotain, mutta tuskin se mitään vakavaa.
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
eetu.pajala attantatta kotinet.com
vaihto
tai mieluummin näinpäin
1.ensin vetarin mutteri irti auto ollessa maassa,jos pyörä ilmassa saattaa ilmetä lieviä otsasuonten pullisteluja
2.jarrusatulan pultit irti ja satula sivuun tiilen päälle,ettei letku mene ns vitux
3.alapallon 2 pitkää pulttia irti
3.ylä olkavarren 19mm 2kpl pultteja irti
4.vaihdelootan tumpin klemmari irti/löysälle
5. tässä vaiheessa puhalla ja kaavi kaikki skeida ja pöly vetarin tunnelista
pois.
6ota tukeva ote koko hoidosta ja vedä lelut reiästä.
7. nosta kumi pois/puukota pois
8.nosta toisella kädellä vetoakselista hoito ilmaan
9.lyö lekalla(min 500g) olkavarteen tai muuhun hyväksi katsomaasi kohtaan ja voila´akseli jää käteen ja loput romut tippuu varpaalle,ellet kerinnyt siirtää jalkaasi taktisessa vaiheessa,
10 vaihda rasvat ja uusi gummi
11 leivo kasaan ja päästele mutkaista tietä kylälle.
1.ensin vetarin mutteri irti auto ollessa maassa,jos pyörä ilmassa saattaa ilmetä lieviä otsasuonten pullisteluja
2.jarrusatulan pultit irti ja satula sivuun tiilen päälle,ettei letku mene ns vitux
3.alapallon 2 pitkää pulttia irti
3.ylä olkavarren 19mm 2kpl pultteja irti
4.vaihdelootan tumpin klemmari irti/löysälle
5. tässä vaiheessa puhalla ja kaavi kaikki skeida ja pöly vetarin tunnelista
pois.
6ota tukeva ote koko hoidosta ja vedä lelut reiästä.
7. nosta kumi pois/puukota pois
8.nosta toisella kädellä vetoakselista hoito ilmaan
9.lyö lekalla(min 500g) olkavarteen tai muuhun hyväksi katsomaasi kohtaan ja voila´akseli jää käteen ja loput romut tippuu varpaalle,ellet kerinnyt siirtää jalkaasi taktisessa vaiheessa,
10 vaihda rasvat ja uusi gummi
11 leivo kasaan ja päästele mutkaista tietä kylälle.
Re: vaihto
Hän tarkoittaa ilmeisesti akselin päässä olevaa lukkomutteria? Muistaakseni 32-millinen...mestari kirjoitti:1.ensin vetarin mutteri irti
Edit: takana 32, edessä n. 34 mm (tuumakoko xx/xx)
Kiitos tiedoista, annan palautetta neuvoista jahka pääsen taas ähkämään zuupan kimppuun...
terv. jt
Viimeksi muokannut jt, Ke Huhti 27, 2005 09:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
korjauskirja kertoo näin::
mikäli vääntiön sisäosa on kulunut ,se voidaan sopivan työkalun avulla irroittaa vääntiöstä ja kiertää 90 astetta tai korvata uudella. purista hylsy paikalleen kunnes se on tasossa vääntiön päädyn kanssa.
mikäli vääntiön sisäosa on kulunut ,se voidaan sopivan työkalun avulla irroittaa vääntiöstä ja kiertää 90 astetta tai korvata uudella. purista hylsy paikalleen kunnes se on tasossa vääntiön päädyn kanssa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tarkoitin siis
että vetonivelen mutteri on hyvä ottaa alussa irti,koska jos siinä rasvoja vaihdellessa huomaakin että se vetonivelen pesä on kulunut montuille,niin mikäs sen helpompaa irrottaa tumppi irti kun mutsku on jo valmiiksi irroitettu.
ps. sisempi vetoakselin pää on taottu,ei irtoa,siinä vaan neulakupit 2 kpl.
ps. sisempi vetoakselin pää on taottu,ei irtoa,siinä vaan neulakupit 2 kpl.
Jep, ja niitä neulakuppeja eli sen T-kappaleen päitä kannattaa varjella, etteivät sisällä olevat neulat karkaa. Tämä kyseinen, vetoakselin sisemmässä päässä oleva T-kappale lähtee laatikon päästä irti varovasti vetämällä.
Sisempi vetonivelen suojakumi pitää olla irrotettuna siteestään, siitä vaihdelaatikonpuoleisesta, isommasta siteestä. Vetari (ja T-kappale neulakuppeineen suojakumin sisällä suojassa) tulee läpi vetarin tunnelista aika helposti, kunhan T-kappaleen päät ovat asennossa "kello 12 ja 6".
Vetoakselin irrotus maljastaan vaati kohtalaisen paljon väkivaltaa, siitä myöhemmin lisää. Erikoistyökalun (speciaali-lyöntituurna) kanssa olis varmaan sujunu tyylikkäämmin... Vetarin pään jousirengas siellä vissiin vähän ahisti...
Nyt on ongelmana kokoaminen, johon siihenkin(sinisen piplian mukaan) suositellaan erikoistyökalun käyttöä. Vetoakselin poikittaisessa urassa majaileva jousirengas tarttis saada vähän supumpaan, että vetarin rihlattu pää suostuisi menemään takaisin maljaan(?), josta se juuri suurella vaivalla saatiin irti.
... jatkuu ...
.
Sisempi vetonivelen suojakumi pitää olla irrotettuna siteestään, siitä vaihdelaatikonpuoleisesta, isommasta siteestä. Vetari (ja T-kappale neulakuppeineen suojakumin sisällä suojassa) tulee läpi vetarin tunnelista aika helposti, kunhan T-kappaleen päät ovat asennossa "kello 12 ja 6".
Vetoakselin irrotus maljastaan vaati kohtalaisen paljon väkivaltaa, siitä myöhemmin lisää. Erikoistyökalun (speciaali-lyöntituurna) kanssa olis varmaan sujunu tyylikkäämmin... Vetarin pään jousirengas siellä vissiin vähän ahisti...
Nyt on ongelmana kokoaminen, johon siihenkin(sinisen piplian mukaan) suositellaan erikoistyökalun käyttöä. Vetoakselin poikittaisessa urassa majaileva jousirengas tarttis saada vähän supumpaan, että vetarin rihlattu pää suostuisi menemään takaisin maljaan(?), josta se juuri suurella vaivalla saatiin irti.
... jatkuu ...
.
ulomman vetonivelen kumi uusiksi?
Morjens!
"Sininen bibliahan" käskee, jahka vetoakseli+pyörännapa-kokonaisuus on sylissä, irroittamaan vetoakselin erikoistyökalu nroXXXXXX:a käyttäen ulommasta vetonivelestä. Näin en ole tehnyt, laiska kun olen, vaan irroittanut neulapesät akselin sisäpäästä ja puljauttanut sisemmän vetonivelen kumin sisemmän nivelen T-luun yli ja vanhat ulomman kumin riekaleet samaa kautta veks. Sitten vaan uusi ulompi kumi venyttämällä T-luun yli ja sisempi taas omalle paikalleen. Muuta ongelmaa en ole havainnut kuin että menee kumin kiristimiä tuplamäärä. Ai niin, kumeiksi kannattaa valita Löbrot, taitavat olla alkuperäisetkin samaa valmistetta.
teevee P:n Vee, Ysiwitka jälleen liikenteessä.
"Sininen bibliahan" käskee, jahka vetoakseli+pyörännapa-kokonaisuus on sylissä, irroittamaan vetoakselin erikoistyökalu nroXXXXXX:a käyttäen ulommasta vetonivelestä. Näin en ole tehnyt, laiska kun olen, vaan irroittanut neulapesät akselin sisäpäästä ja puljauttanut sisemmän vetonivelen kumin sisemmän nivelen T-luun yli ja vanhat ulomman kumin riekaleet samaa kautta veks. Sitten vaan uusi ulompi kumi venyttämällä T-luun yli ja sisempi taas omalle paikalleen. Muuta ongelmaa en ole havainnut kuin että menee kumin kiristimiä tuplamäärä. Ai niin, kumeiksi kannattaa valita Löbrot, taitavat olla alkuperäisetkin samaa valmistetta.
teevee P:n Vee, Ysiwitka jälleen liikenteessä.
Suattaapi hyvinnii onnistua tuo muljaatus sillä Löbrolla suojakumilla. Motonetin halpisgummi on sen verran muovisempaa/jäykänkankeata tavaraa, ettei tullut edes mieleen yrittää venyttää sitä moiseen suoritukseen. Kiitos silti neuvosta, pitäähän tuota kikkaa ensi kerralla yrittää.
Vetoakselin irrotus maljastaan vaati tosiaan väkivaltaa. Vetari piti jumittaa höyläpenkkiin jarrulevy-keskiö -häsäkkä alaspäin, jolloin siihen pääsi lyömään vähän pehmeämmän välivasaran läpi.
Kokoaminen oli myös vähän hankalaa. Onneksi lainaksi saadut apukädet auttoivat sörkkimällä jousirengasta supumpaan kahdella ruuvarilla yhtäaikaisesti.
Homma meni loppujen lopuksi suht hyvin, neuvojen ansiosta/ niistä huolimatta
Kiitos neuvoista
terv. jt
Vetoakselin irrotus maljastaan vaati tosiaan väkivaltaa. Vetari piti jumittaa höyläpenkkiin jarrulevy-keskiö -häsäkkä alaspäin, jolloin siihen pääsi lyömään vähän pehmeämmän välivasaran läpi.
Kokoaminen oli myös vähän hankalaa. Onneksi lainaksi saadut apukädet auttoivat sörkkimällä jousirengasta supumpaan kahdella ruuvarilla yhtäaikaisesti.
Homma meni loppujen lopuksi suht hyvin, neuvojen ansiosta/ niistä huolimatta
Kiitos neuvoista
terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Mun kuupasta on mitä ilmeisemmin mennyt vetoakselin kumi... Kuuluu hemmetin moinen naputus kiihdyttäessä. Ajattelin viedä ihan korjaamolle. Mitäs luulette, et tuollasen korjaus tulee maksamaan? Ja kun se naputus on kuulunut nyt jo vähän aikaa, niin joudunko vaihdattamaan koko akselin vai riittääkö pelkkä tiivisteen vaihto? Arvioita, kiitos.