Mission Impossible IV: Saab 95 -75

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Mission Impossible IV: Saab 95 -75

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Näin siinä taas kävi. Saappikantaan on tullut uusi lisä...

Männä talvena tuli pyörähdettyä lukemattomia kertoja erään pienen kerrostalon pihalla katsomassa hylätyn näköistä ja oloista pientä vaaleanviolettia Viippaa. Kevät toi mukanaan pienehkön yllätyksen: autossa oli kilvet! Niimpä saimme selvitettyä auton omistajan ja hänen yhteystietonsa. Soitto kaverille ja parin päivän päästä seisoskelimme auton vieressä avaimet kädessä... "Tuli sitten tämmönen ostettua."

Auto oli seissyt sijoillaan jo kolme vuotta, eikä ollut starttikunnossa. Siispä köytimme Viipan allekirjoittaneen Volvon (sattuneesta syystä olimme raskaalla kalustolla liikenteessä) perään ja hinasimme pirssin Spaden pihaan.

Välillä piti pysähtyä ottamaan kuva.
Kuva
Spade kuvaili Viipan ajo-ominaisuuksia loistaviksi. No tietenki... Olihan tässä vehkeessä ralliratti ja kaikki.

Perille päästyämme jatkoimme Saapin tutkiskelua siitä mihin se kaupantekohetkellä jäi. Perinteitä kunnioittaen aloitimme tutkimisen isoilla ruuvareilla, joilla jo vanhasta tottumuksesta hutkimme pohjan täyteen reikiä. Noh.. Ei tässä ajateltukaan pelkällä teräsharjalla ja massalla pääsevän. Konepelti oli luonnollisesti ruuvimeisselillä aukaistavaa mallia. Sen alta paljastui pienoinen yllätys: koko komeuden päällä kukkoili vanha ystävämme Solex!

Spaden Super-Saapista otettiin akku lainaan, jolla muljauttelimme konetta ja hyvin hereästi pyörähteli. Katkojan kärjet oli pöllitty ja niiden kiinnitysreikä oli muljattu kierteettömäksi. Haimme tallista toisen virranjakajan (löytyy metritavarana) ja vanha otettiin irti. Tämän vanhan perässä oli ihmeellisen näköinen n. 25cm pitkä kuusikulmainen tanko. Ihan uusi tuttavuus tämä homma. No emme antaneet tämän tangon häiritä puuhastelua vaan lykkäsimme uuden tangottoman jakajan paikalleen. Starttaus ei oikein onnistunut, sillä startti kyrvähti samantien. Itse olin kabiinissa starttailemassa, kun Spade tuumimaan notta "Meinaa syttyä vissiin palamaan."
Ilta oli jo sen verran pitkällä, että jätimmä startin vaihtamatta.

Auton tekniikka noin yleisesti, muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta, vaikuttaa lupaavalta. Kori on huono, mutta kaikkea ei voi puoli-ilmaiseksi saada.

Aivan oma lukunsa on Viipan Thyyningmäinen olemus.. Ensinnäkin joku on joskus katsonut aiheelliseksi maalata auton vaalea violetiksi ja laittaa vielä kuskin oveen vielä hain kuvan. http://koti.mbnet.fi/vinnie/saab/hai!.jpg Toisekseen sisusta on tuunattu viimeisen päälle: on karvaa ja rallirattia. Oikeastaan hauskan näköinen sisusta. http://koti.mbnet.fi/vinnie/saab/pimpmysaab.jpg Tällä harmaalla karvalla on vuorattu ovet, penkit, seiniä ja kontti. Lämpöisen näköistä. :D

Tämän auton tulevat vaiheet ovat vielä miettimättä, mutta tähän kirjoitellaan kun aihetta ilmenee.

Kuva

Edellinen omistaja oli ostanut auton Hangosta joskus vuosia sitten. Jos jollain on muistikuvia tästä pirssistä, niin ottakaa ihmeessä yhteyttä.
Viimeksi muokannut vilpertti, Pe Touko 13, 2005 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Nämä jutut ovat tosi odotettuja.

Muuten se kuusikulmatanko jakajan päässä käyttää öljypumppua, joten on ihan tarpeellinen ja siis irtoavaa mallia :wink:
# 419 Vesa Pohjalainen
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Nämä jutut ovat tosi odotettuja.

Muuten se kuusikulmatanko jakajan päässä käyttää öljypumppua, joten on ihan tarpeellinen ja siis irtoavaa mallia :wink:
Ömm... Jaa. Vai niin. :D Millonkas tämmönen viritys on tullut mallistoon. Ei ole vielä tullut nimittäin yhtään vastaan, vaikka on useampi V4 jo tullut pengottua läpi.
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

No joo, vilpertti teki uhkarohkean liikkeen ja läksi itse töihin, joten minulla on siis ollut koko päivä aikaa pöljäillä saappien keskellä aivan valvomatta.

Naama virneessä pyyhälsin jo aamusta saappien kimppuun. Olin aivan häkeltynyt, kun kaikkia olisi pitänyt renkata yhtä aikaa.

Hetken pyörittyäni bermudan kolmiossa tepastelin uusimman hankintamme kimppuun ja peräluukun aukaisuun. Entinen omistaja sanoi sen vain kuivuneen rasvoista, eikä se siis tämän takia oikein auennut. No ei kyllä auennut, tukin lukkoon voiteluaineita ja renkkasin sitä hikeen saakka, mutta kun ei niin ei.

Tässä vaiheessa ohikulkijat alkoivat jo ihmetellä uurastavaa saabistia, niinpä pukkasin auton vanhimman viipan paikalle. Vanha viippa ei kyllä olisi millään halunnut luovuttaa paikkaansa, mutta sain kuin sainkin sen pukattua, tosin takarengas sutissa, alta pois.

Nyt kun olin hieman enemmän syrjässä, jatkoin siitä mihin eilen jäätiin. Tein virranjakajaan uudet kierteet ja panin kärjet kiinni isommalla pultilla.
Aloin tutkimaan starttia ja huomasin, että solenoidille menevä johto on poikki, siispä vaihdoin sen. Sitten muistin, ettei autossa ole akkua, tai no onhan siinä, mutta se on tyhjä. Koitin sillä kuitenkin startata, mutta kyllä se oli pantava laturiin.

Akun latautuessa läksin vaihtelun vuoksi kuupan rattiin. Olin päivää paria aiemmin riisunut kojetaulussa olleet taloudellisuusmittarin ja digitaalisen kellon. Nämä olivat jättäneet rumat jäljet, kiillotelin siinä sitten kojetaulua ja tuli muuten kiiltävä ja siisti.

Akku oli nyt jonkun aikaa ollut laturissa enkä malttanut enää odotella. Heitin akun aloilleen ja starttasin, ei siinä kyllä ollut millään tarpeeksi virtaa, mutta juuri se jaksoi pyörittää, muutaman kerran kävi komea paukaus pakoputkessa, vaan en sitten alkanut säätämään sytkää, koska akku oli jo heikolla hapella. Sitä paitsi eihän vilpertti anna ikinä sitä anteeksi, jos minä pääsen sillä yksikseni ekaa kertaa koikalle :)

Mutta kaikenkaikkiaan aivan hyvä päivä.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

vilpertti kirjoitti: Ömm... Jaa. Vai niin. :D Millonkas tämmönen viritys on tullut mallistoon. Ei ole vielä tullut nimittäin yhtään vastaan, vaikka on useampi V4 jo tullut pengottua läpi.
Useimmiten se jää sinne paikoilleen. On vielä silläkin väliä, kuinka päin se on. Siinä on sellainen lukkorikka varressa. Öljynkierron kannalta se ehkä kannattaa pistää paikoileen :wink:
# 419 Vesa Pohjalainen
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Spade: Käy vaan koikalla. :D Pitää huomennakin puskia tuunia koko peijjakkaan päivä.

Vesa: Tuli kyllä heti mieleen, että se on vaan nuissa muissa jääny sisään nyt kun vähän muisteli ja mietti tuota hommaa. Pirun lujasti oli kyllä kiinni tuo pulikka tuossa tapauksessa. Suurimmat työkalut ja n. 95% valtavista voimavaroistakin oli jo käytössä...
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Joo on se tappi pakollinen että nokka-akseli saa voitelua. ei nimittäin pumppu pyöri ilman kuusiotappia. Tapin toinen pää suippo joka tulee virranjakajan päähän. pidätin rengas on 127.5 mm etäisyydellä pumpunpäästä. Tappi on laitettava öljypohjankautta ettei pääse nousemaan virranjakajan mukana ylös irroittaessa. Jos tappi pääsee nousemaan on se pidätinrengas tippunut öljypojaan tai jäänyt pois koneen aukaisun yhteydessä.
Vastaa Viestiin