kostape kirjoitti:Tästä on keskusteltu joskus ennenkin. Todella hyvin toimiakseen tarvitsee oikean öljyn. Aikanaan ihan aidon Saab-vaihteistoöljyn, en muista mikä nykyään parhaiten vastaisi. Jos on liian jäykkää niin talvella vaihtaminen on hidasta ja jotkut lisäaineistukset haittaavat synkronoinnin toimintaa. Eli kummallista: periaatteessa yksinkertainen laatikko, mutta jotain salaperäistä sen voiteluun liittyy, ainakin vanhojen kokemusten mukaan
Epäilenpä, että aikanaan ei ollut nykyisen kaltaisia moniasteöljyjä saatavilla. Moderni synteettinen SAE 75W-90 voitelee kylmänä kuten yksiasteinen mineraali 75W mutta on kuumana paksumpaa ja siis paremman voitelun tarjoavaa. Kylmänähän se voitelu juoksevuuden suhteen kuulemma kriittinen on. En vaan oikein näe etua siinä, että öljy kuumana olisi niin ohutta kuin esim. yksiasteinen 75W. Ehkäpä se on ollut kylmäkäytön sanelema välttämättömyys.
API -luokan suhteen onkin vaikeampi kysymys: samoissa öljyissä uiva perä tykkäisi GL-5:stä mutta sykronointi varmaan toimisi paremmin GL-4:llä. Ohjekirjan mukaan molemmat käyvät.
Itse olen käyttänyt ongelmitta yli 100 000 km synteettistä 75W-90 API GL-5 öljyä. Jokainen tietysti noutaa juomansa itse...
Joka tapauksessa, mielenkiintoinen kysymys!
t. Jallu