Etujarru laahaa

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Etujarru laahaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Otinpa kuupan taas parin kuukauden seisonnan jälkeen liikenteeseen. Käynnistyy avainta näyttämällä ja katoilleet sähköt löytyivät sulakekannat putsaamalla. :) Ongelmaksi jäi kuitenkin vänkärin puolen etujarru joka laahaa. Vanne kuumuu selvästi ja jarrupalat löyhkäävät, joten jumissa on..

Pari voimakasta jarrutusta kokeilin tehdä, mutta ei tainnut vielä aueta. Löytyykö vinkkejä jarrujen avaamiseen? Uusia tiivisteitä ei ole nyt mahdollista hommata, kun on viikonloppu ja autolla pitäisi huomenna jo ajaa jonkinverran..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kaksi asiaa kannattaa tehdä.

Ota palat pois ja satula irti ripustuksesta. Pumppaa jarrua ilman paloja niin, että sylinteri tulee lähes ulos. Työnnä tiiviste sinne kaulalle mahdollisimman pitkälle, että saat männän pinnan kunnolla näkyviin. Hio hienolla vesihiontapaperilla varovasti männän pnnasta, jos siinä on hapettumaa. Varo naarmuttamasta. Voitele jarrurasvalla männän päällinen ja purista takaisin.

Satula takaisin kiinni. Naputa vasaralla satulaa ja katso, että se liikkuva osa tosiaan liikkuu. Putsaa liukupinnat ja pistä sinne kuparitahnaa. Muista kuparitanha myös palojen liukupinnoille.

Minulla loppui kajakista jarrujen puoltaminen noilla konsteilla ja hyvin piti leimalla. Talven jälkeen jarrut olivat edelleen hyvässä kunnossa.
# 419 Vesa Pohjalainen
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tuo perusteellinen putsaus on kyllä ihan ehdoton, itellä ei kuuppaa ole koskaan ollut, mutta tuon valkoisen saabini ja pari edellistä muuta autoani sain leimattua jarrujen puolesta täysin osia vaihtamatta.

Auki, paikat puhtaaksi, kuparitahnat, kasaan ja ilmaus, aina toimi hienosti.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Iloinen yllätys, ja jarrut olivatkin päättäneet aueta ihan itsekseen jarruttamalla. :) En sitten lähtenyt purkamaan niitä kun on aika kortilla juuri nyt, mutta kiitos vinkeistä vastaisuuden varalle..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Vastaisuuden varalle on onnistunut pari kertaa: talviunesta heränneen kuupan etujarrut saanut pelaamaan peruuttamalla ja iskemällä klossit pohjaan.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
utunpe-2
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 21:15

jarrujen laahaaminen

Viesti Kirjoittaja utunpe-2 »

Itselläni jarrut jääneet laahaamaan turvonneen etujarruletkun vuoksi. Päällisinpuolin hyvänäköiset letkut ovat olleet sisältä melkein tukossa, eivätkä palauttaneet jarrutuksen jälkeen.
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

:idea: Juu tätäkin on nähty; eikä sellaista usko ennenkun on kohdalle sattunut tulee, meinaan niin pirun hiipien.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Vastaa Viestiin