Otinpa kuupan taas parin kuukauden seisonnan jälkeen liikenteeseen. Käynnistyy avainta näyttämällä ja katoilleet sähköt löytyivät sulakekannat putsaamalla. Ongelmaksi jäi kuitenkin vänkärin puolen etujarru joka laahaa. Vanne kuumuu selvästi ja jarrupalat löyhkäävät, joten jumissa on..
Pari voimakasta jarrutusta kokeilin tehdä, mutta ei tainnut vielä aueta. Löytyykö vinkkejä jarrujen avaamiseen? Uusia tiivisteitä ei ole nyt mahdollista hommata, kun on viikonloppu ja autolla pitäisi huomenna jo ajaa jonkinverran..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ota palat pois ja satula irti ripustuksesta. Pumppaa jarrua ilman paloja niin, että sylinteri tulee lähes ulos. Työnnä tiiviste sinne kaulalle mahdollisimman pitkälle, että saat männän pinnan kunnolla näkyviin. Hio hienolla vesihiontapaperilla varovasti männän pnnasta, jos siinä on hapettumaa. Varo naarmuttamasta. Voitele jarrurasvalla männän päällinen ja purista takaisin.
Satula takaisin kiinni. Naputa vasaralla satulaa ja katso, että se liikkuva osa tosiaan liikkuu. Putsaa liukupinnat ja pistä sinne kuparitahnaa. Muista kuparitanha myös palojen liukupinnoille.
Minulla loppui kajakista jarrujen puoltaminen noilla konsteilla ja hyvin piti leimalla. Talven jälkeen jarrut olivat edelleen hyvässä kunnossa.
Tuo perusteellinen putsaus on kyllä ihan ehdoton, itellä ei kuuppaa ole koskaan ollut, mutta tuon valkoisen saabini ja pari edellistä muuta autoani sain leimattua jarrujen puolesta täysin osia vaihtamatta.
Auki, paikat puhtaaksi, kuparitahnat, kasaan ja ilmaus, aina toimi hienosti.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Iloinen yllätys, ja jarrut olivatkin päättäneet aueta ihan itsekseen jarruttamalla. En sitten lähtenyt purkamaan niitä kun on aika kortilla juuri nyt, mutta kiitos vinkeistä vastaisuuden varalle..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Itselläni jarrut jääneet laahaamaan turvonneen etujarruletkun vuoksi. Päällisinpuolin hyvänäköiset letkut ovat olleet sisältä melkein tukossa, eivätkä palauttaneet jarrutuksen jälkeen.