Kone jumissa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
JR-95
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja JR-95 »

Tervehdys. Olen menossa lähiaikoina katsomaan 96:sta 79? saabia. Auto on ajettu ulkovarastoon, jossa se on seisonut useamman vuoden. Uskaltaako autoa käynistää suoriltaan, vai täytyykö moottoria herkistellä jotenkin :?:
96 -75
Alfa Romeo 156 2,4d Sw -05
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tuskin se noin vaan käynnistyy ja karkaa käsistä.
Vaatinee jonkin verran startilla hankaamista ja muuta verryttelyä, kyllä sinä alkaa öljyt riittävästi kiertää.
Tavallinen alkukankeuden aiheuttaja on bensan saanti, putket tyhjänä, pumppu kuivana, ja tankissa hapantunutta ainetta. Itse olen joutunut usein ruokkimaan pullosta, eli pissapojan pullo sopivan korkealle ja siitä letku bensapumpun imupuolelle.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Pitkään seisseessä veenelkussa voi jakopään rattaat olla vaarassa porsia. Siis vaikka moottori muuten pyörisi, niin tasapaino- tai nokka-akseli voi ahistaa liikaa ja rikkoa bakeliittirattaista hampaat.
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Oma kuuppani seisoi pari-kolme vuotta kylmässä vajassa johon jätin sen suoraan ajosta. Kone käynnistyi aika helposti heti kun bensaa alkoi tulla pumpusta kaasarille. Sitten sitä tulikin enemmän kun direktiivit sallii. Bensaletku pumpulta kaasarille oli ihan hapero ja soppaa lensi pitkin konehuonetta. Kehotan siis tarkkailemaan kaikkia letkuja/putkia ainkin sen aikaa kun kone on kunnolla lämmennyt. Ei siis tyyliin pelti kiinni ja menoksi.

Kytkimestä oli myös paineet kadonneet, eli piti ilmata ennen kun alkoi irrottamaan. Sen jälkeen heitinkin heti parinsadan kilsan lenkin.
Vastaa Viestiin