Vaihdelukko

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Onko kellään kokemusta vaihdelukon vaihtamisesta ja varsinkin takaisin laitosta?
Onko Vaihdelukkojen rungoissa eroja v4 koneella olevissa?
Lukkopesässä ainakin on eroa vousimallista riippuen.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Kai se vaihdelukko on joka mallissa samanlainen. Sellainen pötkylä joka tulee kahdella kuuskulmaruuvillla kiinni vaihdeakseliin. Olen itse poistanut sen kun se on aika turha värkki ja helpottaa muutenkin elämää kun voi ottaa avaimet pihalle esim. ykkönen silmässä.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Sehän on ajonestosysteemi, jota ei sovi purkaa. Katsastussetä saattaa nimittäin sellaista vaatia :(

Ja vaikeuttaahan se huomattavasti kuupan varast... siis luvatonta käyttöönottoa. Siis se, ettei vaihdetta saa pois pakilta ilman avainta.

Olen pers.kohtaisesti juuri tapellut 2 päivää virtalukon vaihdon kanssa, tiirikoinnista on näpit ruvella... Nappistartti olisi kiva ja kätevä, muttei mene läpi katsastuksesta. Ajonesto vaaditaan, kun sellainen kerran on autossa alunperinkin ollut.

Onko nyt muuten kyse virtalukosta vai tuosta "pötkylästä"?


terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Kukakohan kuupan varastaisi? Mulla on kyllä omalla parkkiksella (ja muualla) kaikkiin muihin autoihin murtauduttu paitsi kuuppaan. Eikös autovarkaan ABC-kirjassa lue ensimmäisenä että varasta auto joka EI ole huomiota herättävä?

Eikä oo ikinä katsastusmies edes maininnu tuosta pakkilukon puuttumisesta.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

... no mua on varmaan sitten kusetettu AKE:n konttorilla, kun kävin varta vasten kysymässä... unohdetaan toi mun aikasempi kommentti...
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

No erikseen kysyttäessä toki kerrotaan mitä pykälien mukaan pitää olla.
Saattaa mennä normaali leimauksessa huolimattomalta inssiltä läpi, mutta vähääkään asioista perillä oleva kyllä tsekkaa toiminnan.
96 V4 -75
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Sepä se, kun täällä vähintään joka toisella katsarilla on ollut aikanaan kuuppa... ja tuuriin luottaminen maksaa yleensä vähintään uusintakatsastuksen hinnan.
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Tarkoitin sitä sydemiä missä on lukkokieli minne varsininen lukko menee.
mulla -75 vuoden auto ja uudemmasta autosta otettu kaikki lukkohilppeet ja ei mee paikoilleen.
Vaihettava varmaan koko rattiputki sydemi.
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Mulla on kerran testattu katsastuksessa pakkilukon toiminta. Meinasin ihan hiiltyä kun inssi riuhtoi vaihdekeppiä ihan kiukulla ja sanoi että tarkistaa lukon toiminnan.. :evil:
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

On multakin testattu vaihdelukkoa ja sen takia kyselinkin että onko se lukko pakollinen.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Vaihdoin 76-mallisesta lukkopesän ja virtalukon runko-osan (sen kielellisen mötikän) 75-malliseen. Sopivuusongelmia ei ollut.

Jatko = Off topic: Tumpelon tarinoita

Lukkopesä tosin lipsahti paikalleen n. 5 astetta liikaa vastapäivään kiertyneenä. Tästä seurasi, että lukkopesässä oleva lukitusnappula napsahti ilmeisesti väärään koloon, sen alumiinisen runko-osan lukitusnappulan uraan. Lukkopesän lukitusnappulaa on nyt sitten turha yrittää tiirikoida normaalia kautta :(

Sain virtalukon toimimaan suurinpiirtein, kiertämällä lukkopesää varovasti siirtoleukapihdeillä n. 5 astetta myötäpäivään, eli oletettuun oikeaan asentoon. Toimii muuten hyvin, mutta avain ei lähde pois pesästä missään asennossa eikä millään vaihteella...

Eli tankomallinen ratti-poljinlukko on nyt tavallistakin ahkerammassa käytössä, kun virta-avain nököttää paikallaan yöt päivät.


terv. ei ihan lukkoseppä jt
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Tuli selvyys tähänkin juttun kun purin koko tattiputken ja samalla jouduin vaihtamaan toisen uudemmasta.
On noilla ratttiputkilla ja lukoilla ja vaihdelukoilla eroa riippuen vuosimallista. jos autossasi on uudempimallinen korkea törö virtalukko on alumiininen vaihdelukko isompi kuin vanhemmissa matala lukkoisissa saabeissa. Matala lukkoisissa malleissa lukkopesäkin näyttäisi olevan sivummassa.
Ei ongelmia laitossa kunhan on oikeanlaiset osat.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Noniin nyt se sitten tapahtui. virtalukko tai vaidelukko jumittunut niin, että avain ei pääse kääntymään. Pitäs keksiä keino miten ton sais korjattua vai pitääkö se vaan alkaa etsimään uusia osia?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

heeh

Viesti Kirjoittaja mestari »

taisi olla tekemätön paikka muistaakseni jos sen pesä heilauttaa tosiaan sinne väärässä asennossa tapahtuu sen tapin väärään paikkaan asemointi ja homma rupee kuseen.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Missä asennossa ton avaimen kuulus olla sillon ku sen saa virtalukosta pois? mulla avain on n. 45asteen kulmassa näin päin \
Vastaa Viestiin