Vikaa kuupan kytkimessä
Vikaa kuupan kytkimessä
Kaveri vaihto tohon kuuppaansa vaihdelaatikon ja nyt siinä kytkimessä on jotain vikaa.Kun painaa kytkintä niin kuuluu kauhee rohina tai se muistuttaa sellasta ääntä kun vaihteissa ei mene rattaat kohilleen .Totella outo ilmiö osaisko kukaan sanoo missä vika.
kuuluuko ääni heti kuin painaa kytkin alas, vai kun sitä painaa pohjan asti? Jos ääni kuuluu kuin kytkin on pohjassa niin se voi olla semmonen kytkinsarja tai kytkinhaarukka mikä ei sopii kunnolla, kytkinhaarukka ottaa kiini paineastelmaan, lopputulos voi olla kytkinkopan ja paineastelman täystuho, jos kuulu koko ajan niin silloin se voi olla painelaakeri. Paineastelman keskiosa on myös voinut irtoa.
Kuupassa voi tosiaan käydä niin että jos konetta runnoo vähänkin väkivalloin paikalleen, vääntyy kytkimestä (tai vaihdelaatikossa se kiinni on) se irrotushaarukka johon työsylinteri vaikuttaa, ja joka puolestaan liikuttaa painelaakeria.
Tällöin haarukkan ääripää on edempänä kuin painelaakeri, ja ottaa siis paineasetelmaan kiinni ennen laakeria --> kurja ääni! Tätä voi edeltää myös se oire, että kytkin ei irrota sitä painaessa, ja kun työsylinterin virittää niin paljon eteenpäin että se ylettyy, ylettyy haarukkakin jo paineasetelmaan.
Haarukka on järeää rautaa, mutta kohtuu pehmeää. Itse viritin moisen käyttökuntoon konetta ja laatikkoa irrottamatta, kun väänsin meisselillä (sellainen umpirautakiila) haarukan työsylinteriin osuvaa päätä siitä kytkinkopan "kurkistusaukosta". Säätöruuvista vain kytkin mahdollisimman irti=taa. Meisselin kärki haarukan pilkottavan pään etupuolelle ja kampeamista kurkistusaukon reunaa vasten. Haarukka alkoi antaa periksi kun 20cm meisselin päähän laittoi 15" jakarin; tällöin varsi riitti.
Liikaa ei kannata rykiä, vaan kokeilla välillä kytkimen toimintaa ja tarvittaessa vääntää lisää.
Tällöin haarukkan ääripää on edempänä kuin painelaakeri, ja ottaa siis paineasetelmaan kiinni ennen laakeria --> kurja ääni! Tätä voi edeltää myös se oire, että kytkin ei irrota sitä painaessa, ja kun työsylinterin virittää niin paljon eteenpäin että se ylettyy, ylettyy haarukkakin jo paineasetelmaan.
Haarukka on järeää rautaa, mutta kohtuu pehmeää. Itse viritin moisen käyttökuntoon konetta ja laatikkoa irrottamatta, kun väänsin meisselillä (sellainen umpirautakiila) haarukan työsylinteriin osuvaa päätä siitä kytkinkopan "kurkistusaukosta". Säätöruuvista vain kytkin mahdollisimman irti=taa. Meisselin kärki haarukan pilkottavan pään etupuolelle ja kampeamista kurkistusaukon reunaa vasten. Haarukka alkoi antaa periksi kun 20cm meisselin päähän laittoi 15" jakarin; tällöin varsi riitti.
Liikaa ei kannata rykiä, vaan kokeilla välillä kytkimen toimintaa ja tarvittaessa vääntää lisää.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Itte kansa vaihtelin laatikon vuoden vaihteessa. Alko kuulumaan karmee rutina, kun eka kerran polkasin kytkimen pohjaan koneen käydessä. Kytkin ei pitäny juuri lainkaan, kun nostin ylös. Eihän se loppupelissä ollut muuta kuin säätää kytkin, tosin säätövarat meni kaikki.
Nyt kun purin laatikon ja koneen erilleen uudemman kerran, huomasin paineasetelman ja vauhtipyörän väliin tungetut prikat. Onkohan noita kytkinpaketteja miten monenlaisia paketteja saatavana Arvelin nyt ottaa pois nuo rikat, toivottavasti ei joudu moneen kertaan purkamaan.
Nyt kun purin laatikon ja koneen erilleen uudemman kerran, huomasin paineasetelman ja vauhtipyörän väliin tungetut prikat. Onkohan noita kytkinpaketteja miten monenlaisia paketteja saatavana Arvelin nyt ottaa pois nuo rikat, toivottavasti ei joudu moneen kertaan purkamaan.
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
- Paikkakunta: Turku
minunkin on pakko kysyä kytkimestä tai oikeastaan irroitushaarukasta. Miten sen saa irroitettua vaihdelaatikosta entä takaisin laitto? omasta on nimittäin aukko jossa painelakerin tappi sijaitsee kulunut niin väljääksi että kytkin tärisee kuin mikäkin hullu. Uusi kytkin paketti on jo mutta jos irroitushaarukan saa helposti pois olisi sekin hyvä vaihtaa. Hyväkuntoista saa tarjota, miel. Turun seutu. . Ps. Kone on luultavasti pakko nostaa ylös jos haluaa kytkimen pois. Vaihteistoa ei nimittäin helpolla pois saa jos kone on edessä.
Saab 9-3 Aero V6 Cab -08
#2439
#2439
Siinä on kytkinkopassa keskilinjan oikealla puolella sellainen hyvin pienikantainen ruuvi joka vaikuttaa suoraan siirtohaarukkaan. Ruuvi on ihan kohtisuorassa kytkimeen nähden, toisin sanoen auton suuntainen ja kanta näyttää taaksepäin.HAPE kirjoitti:Mites muuten kuupan kytkin säädetään ei oo tullut ikinään säädettyä
Olikos se nyt niin että lepoasennossa haarukan liikkeessa pitää olla 4mm välystä , siis työsylinterin ja paineasetelman välissä? Säätäessä kannattaa liikuttaa/kevittää kytkintä jollain varrella tai pyytää kaveria polkemaan kytkintä. Tämä vain siksi ettei koko kytkimen vastus tule ruuvin päälle sitä ruuvatessa; kytkinkoppahan on kevytmetallia, eivätkä ruuvin reiän kierteet -vaikka sen nyt kestävätkin- nauti jos ruuviin tulee kova vastus.
Se ruuvi on voinut hukkua sieltä, mutta reikä ainakin pitäisi olla jäljellä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Teoriassahan vaihteistoa ei tarvitse ottaa pois konehuoneesta, vaan työntää n. 10 senttiä ohjaamoon päin, niin kytkin pitäisi olla mahdollinen vaihtaa. Mietin vain että olisiko tämä mahdollista ainoastaan irroittamalla se kabiinissa sijaitseva vaihdelaatikon kiinnityspultti, kehäpultit ja työntämällä laatikko syrjään. Olisiko liikkumavaraa noin paljon?Ps. Kone on luultavasti pakko nostaa ylös jos haluaa kytkimen pois. Vaihteistoa ei nimittäin helpolla pois saa jos kone on edessä.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979