Lyhytnokan etupään nostaminen ja muuta

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Lyhytnokan etupään nostaminen ja muuta

Viesti Kirjoittaja MindW »

Pitäisi nostaa kuupan etupää hallitunkilla ilmaan niinpä kyselisin tällaista.
Etupään nostovahvike on mielestäni aika epäkäytännöllisen muotoinen. Miten se pitäsisi tästä nostaa särkemättä paikkoja?
Kuva
Piirros esitää kohtaa sivultapäin. Tuon "kyttyrän" ja pellin välissä on sitten ilmaa, tasainen kohta on pellissä kiinni.
Viimeksi muokannut MindW, La Kesä 11, 2005 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Just tuosta kohdasta ne korjaamokirjassakin neuvoo nostamaan. Ihan normaali hallitunkki näkyy kuvassa. Voishan siihen jonkun kouruksi muotoillun puukalikan laittaa väliin :?:
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Minun korjaamokäskirjasta nuo kuvat haalistuneet nin paljon ettei niistä oikein saa selvää. Tusotahan se pitää nostaa. Asetetaanko tunkki nostamaan tuosta "harjusta" vai kuvan vasemman reunan tasaisesta kohdasta? Vai joku välimuoto?
Kunhan varmistelen ettei paikat hajoa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Siitä harjanteelta etupöntön takaa.
Minä tein hallitunkkiin apupalikan sahaamalla reikäsahalla lankunpätkään noin puoleenväliin tunkin käpälän kokoisen reiän. Pysyy suht tukevasti paikallaan.
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Ja seuraava kysymys:

Pitäisi kääntövarsi saada irti välitangosta. Tähän tarvitaan erikoistyökalua "välitangon päiden irrotustyökalu" 784004, jota minulla ei tietenkään ole. Saako nämä osat irroitettua ilman tätä työkalua? Minkäslainen kyseinen työkalu on (minulta puuttuu korjaamokäsikirjasta työkalut osio :( )?

Taustatietoa: Olen nostamassa moottoria vaihdelaatikon kanssa pois autosta. Pari pitkää pulttia on vain niin kiinniruostuneita (luultavasti näitä ei ole koskaan irroitettu), että joudun irroittamaan vetoakselin murrosnivelestä "kiertotietä".
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ohjausvarren päässä on muistaakseni se tavallinen kartioliitos. Markkinoilla, aikaisemmin mm. Biltemassa, on ollut yleimallin ulosvetäjiä, se on sellainen koukun näköinen, jossa haaramainen leuka menee ohjausvarren yläpuolelle ja vastapuolella olevaa ruuvia kiertämällä pakotetaan se kartiotappi irti ohjausvarresta.
Toinen tavallinen verstaskonsti on yksinkertaisempi. Mutteri auki, raskas pajavasara vaakatasoon ohjausvartta vasten ja napakka isku toisella isohkolla vasaralla vaakasuuntaan vastapuolelta. Tällöin kartioliitos saa litistymiseffektin ja löystyy.
Eikös ne vetoakselit erkane vaihteiston kyljestä avaamalla kumilimppujen kuoria koossapitävät lyhyet ruuvit, kuminivel avautuu ja sisempi vääntiö tulee ihmisten ilmoille vaihteiston mukana, siellä akseleiden välissähän on kierrejousi ilmeisesti kolinoita vähentämässä.
Jos nyt oikein muistan.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

kostape kirjoitti: Eikös ne vetoakselit erkane vaihteiston kyljestä avaamalla kumilimppujen kuoria koossapitävät lyhyet ruuvit, kuminivel avautuu ja sisempi vääntiö tulee ihmisten ilmoille vaihteiston mukana, siellä akseleiden välissähän on kierrejousi ilmeisesti kolinoita vähentämässä.
Jos nyt oikein muistan.
Ahaa, tätä vähän epäilinkin, täytynee kokeilla. Seurasin korjaamokäsikirjan ohjeita ehkä liiankin orjallisesti.

Edit. Näitäkö pultteja tarkoitat?
Kuva
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Sain toisen murrosnivelen auki, toisesta vain kaksi pulttia. On saakeli niin tiukassa, ei ruostunut kiinni vaan on tuskan takana pyörittää pulttia auki. Johtuu ilmeisesti siitä, että pultit tulivat toisesta päästä millin pari ulos ja ne pääthän on tietysti ruostuneet. Ja metallihan laajenee pikkaisen ruostuessaan...

No mutta ei se mitään. Sain olkavarren kaksi pulttia auki. Nyt on vain ongelmana se, että vetoakseli on ilmeiseti ruostunut kiinni murrosniveleen eli vetoakseli suostu tulemaan murrosnivelestä (jota en saanut auki) ulos.

Pitänee huomenna yrittää uudestaan.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kuvasi on siitä kuminivelestä, kierteet ovat tiheät ja pitävät ettei aukea vauhdissa. Öljyäminen ym aineet auttavat ainakin sen tyhjän pois vääntämisessä. Vastapuolen mutterit eivät pyri pyörimään joten voit keskittyä momentin kehittämiseen. Kun ne neljä on auki, purkautuu nivel (peltikuoret ja kumilimput) ja vetoakseli lähtee pyörännavan kanssa tai vaihteisto ulos ja eteenpäin.
pentti
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Kävi vaan sellainen pikku juttu, että ne vastapuolen "mutterit" jotka ovat kiinni kuoressa lähtivät pyörimään kun hitsaukset pettivät. Sain pyöritettyä pulttia noin puoli kierrosta hirveällä tuskalla kunnes "naps". Eli kahdella pultilla on vielä kiinni joista kummastakin vastakappale pyörii. Yksi vaihtoehtohan olisi hitsata vastakappaleet kiinni, mutta kun ei ole hitsauslaitteita, eikä viitsi yhden pikkujutun vuoksi lainaamaan. Ajattelin tehdä kaikki hitsaukset yhdellä kertaa.

Oikean puoleisen kuminivelen sain kyllä auki.

Vetoakseli taas on nivelessä kiinni niin tiukassa, että sitä ei saa nykimällä sieltä ulos. Kannattaisiko yrittää kuumentamalla irroittaa?
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Kone on nyt nostettu vaihdelaatikon kanssa nokalta.
Nivelen pultit "avasin" kulmahiomakoneella.

Nyt pitäisi konehuone hiekkapuhalluttaa (ehkä myös pikkaisen hitsailla)sekä maalata. Osaisiko joku suositella Helsingin alueelta hyvää hiekkapuhaltajaa?
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Vaikka kuupassa on paksut pellit ja vaikka olisi kuinka taitava puhaltaja, niin silti suhtaudun aina vähän epäillen peltien puhaltamiseen. Ei nimittäin ole yksi eikä kaksi peltiä, kun on vahingossa puhallettu piloille. Ainakin rajoittaisin puhallettavien kohtien määrää niiden ruostereikien ympäristöön ja ehkä joihinkin vaikeapääsyisiin kulmiin.
96 V4 -75
Vastaa Viestiin