Vaihdelukko
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Vaihdelukko
Onko kellään kokemusta vaihdelukon vaihtamisesta ja varsinkin takaisin laitosta?
Onko Vaihdelukkojen rungoissa eroja v4 koneella olevissa?
Lukkopesässä ainakin on eroa vousimallista riippuen.
Onko Vaihdelukkojen rungoissa eroja v4 koneella olevissa?
Lukkopesässä ainakin on eroa vousimallista riippuen.
Kai se vaihdelukko on joka mallissa samanlainen. Sellainen pötkylä joka tulee kahdella kuuskulmaruuvillla kiinni vaihdeakseliin. Olen itse poistanut sen kun se on aika turha värkki ja helpottaa muutenkin elämää kun voi ottaa avaimet pihalle esim. ykkönen silmässä.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Sehän on ajonestosysteemi, jota ei sovi purkaa. Katsastussetä saattaa nimittäin sellaista vaatia
Ja vaikeuttaahan se huomattavasti kuupan varast... siis luvatonta käyttöönottoa. Siis se, ettei vaihdetta saa pois pakilta ilman avainta.
Olen pers.kohtaisesti juuri tapellut 2 päivää virtalukon vaihdon kanssa, tiirikoinnista on näpit ruvella... Nappistartti olisi kiva ja kätevä, muttei mene läpi katsastuksesta. Ajonesto vaaditaan, kun sellainen kerran on autossa alunperinkin ollut.
Onko nyt muuten kyse virtalukosta vai tuosta "pötkylästä"?
terv. jt
Ja vaikeuttaahan se huomattavasti kuupan varast... siis luvatonta käyttöönottoa. Siis se, ettei vaihdetta saa pois pakilta ilman avainta.
Olen pers.kohtaisesti juuri tapellut 2 päivää virtalukon vaihdon kanssa, tiirikoinnista on näpit ruvella... Nappistartti olisi kiva ja kätevä, muttei mene läpi katsastuksesta. Ajonesto vaaditaan, kun sellainen kerran on autossa alunperinkin ollut.
Onko nyt muuten kyse virtalukosta vai tuosta "pötkylästä"?
terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Kukakohan kuupan varastaisi? Mulla on kyllä omalla parkkiksella (ja muualla) kaikkiin muihin autoihin murtauduttu paitsi kuuppaan. Eikös autovarkaan ABC-kirjassa lue ensimmäisenä että varasta auto joka EI ole huomiota herättävä?
Eikä oo ikinä katsastusmies edes maininnu tuosta pakkilukon puuttumisesta.
Eikä oo ikinä katsastusmies edes maininnu tuosta pakkilukon puuttumisesta.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Mulla on kerran testattu katsastuksessa pakkilukon toiminta. Meinasin ihan hiiltyä kun inssi riuhtoi vaihdekeppiä ihan kiukulla ja sanoi että tarkistaa lukon toiminnan..
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Vaihdoin 76-mallisesta lukkopesän ja virtalukon runko-osan (sen kielellisen mötikän) 75-malliseen. Sopivuusongelmia ei ollut.
Jatko = Off topic: Tumpelon tarinoita
Lukkopesä tosin lipsahti paikalleen n. 5 astetta liikaa vastapäivään kiertyneenä. Tästä seurasi, että lukkopesässä oleva lukitusnappula napsahti ilmeisesti väärään koloon, sen alumiinisen runko-osan lukitusnappulan uraan. Lukkopesän lukitusnappulaa on nyt sitten turha yrittää tiirikoida normaalia kautta
Sain virtalukon toimimaan suurinpiirtein, kiertämällä lukkopesää varovasti siirtoleukapihdeillä n. 5 astetta myötäpäivään, eli oletettuun oikeaan asentoon. Toimii muuten hyvin, mutta avain ei lähde pois pesästä missään asennossa eikä millään vaihteella...
Eli tankomallinen ratti-poljinlukko on nyt tavallistakin ahkerammassa käytössä, kun virta-avain nököttää paikallaan yöt päivät.
terv. ei ihan lukkoseppä jt
Jatko = Off topic: Tumpelon tarinoita
Lukkopesä tosin lipsahti paikalleen n. 5 astetta liikaa vastapäivään kiertyneenä. Tästä seurasi, että lukkopesässä oleva lukitusnappula napsahti ilmeisesti väärään koloon, sen alumiinisen runko-osan lukitusnappulan uraan. Lukkopesän lukitusnappulaa on nyt sitten turha yrittää tiirikoida normaalia kautta
Sain virtalukon toimimaan suurinpiirtein, kiertämällä lukkopesää varovasti siirtoleukapihdeillä n. 5 astetta myötäpäivään, eli oletettuun oikeaan asentoon. Toimii muuten hyvin, mutta avain ei lähde pois pesästä missään asennossa eikä millään vaihteella...
Eli tankomallinen ratti-poljinlukko on nyt tavallistakin ahkerammassa käytössä, kun virta-avain nököttää paikallaan yöt päivät.
terv. ei ihan lukkoseppä jt
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Tuli selvyys tähänkin juttun kun purin koko tattiputken ja samalla jouduin vaihtamaan toisen uudemmasta.
On noilla ratttiputkilla ja lukoilla ja vaihdelukoilla eroa riippuen vuosimallista. jos autossasi on uudempimallinen korkea törö virtalukko on alumiininen vaihdelukko isompi kuin vanhemmissa matala lukkoisissa saabeissa. Matala lukkoisissa malleissa lukkopesäkin näyttäisi olevan sivummassa.
Ei ongelmia laitossa kunhan on oikeanlaiset osat.
On noilla ratttiputkilla ja lukoilla ja vaihdelukoilla eroa riippuen vuosimallista. jos autossasi on uudempimallinen korkea törö virtalukko on alumiininen vaihdelukko isompi kuin vanhemmissa matala lukkoisissa saabeissa. Matala lukkoisissa malleissa lukkopesäkin näyttäisi olevan sivummassa.
Ei ongelmia laitossa kunhan on oikeanlaiset osat.